Larmet går hela tiden på min bil??

Jolle87
29 januari 2009 · 1 585 Inlägg

Tjenare köpte mig en Bmw 325:a -92a för ett par dagar sedan. Det sitter ett eftermonterat Cargard 850S larm i bilen sedan 3år tillbaka. Ska vara ett bra larm har jag hört.
Men nu är det så att varje gång jag låser bilen och larmar, Så efter ca: 5min så börjar bilen tjuta.
Har ingen aning om vad det kan vara som utlöser larmet. Men vädligt irriterade är det iallafall.
Finns det nån som kanske vet vad det kan va för fel? Vart ska jag börja leta?
Eller det är kanske bäst att lämna in den på en firma som håller på med billarm osv som får felsöka det? Måste ju va något som utlöser larmet hela tiden. Eller någon sensor eller så som är sönder.

Tacksam för tips och hjälp

Mitsubishi3000GT
29 januari 2009 · 224 Inlägg

Jolle87 skrev:
Tjenare köpte mig en Bmw 325:a -92a för ett par dagar sedan. Det sitter ett eftermonterat Cargard 850S larm i bilen sedan 3år tillbaka. Ska vara ett bra larm har jag hört.
Men nu är det så att varje gång jag låser bilen och larmar, Så efter ca: 5min så börjar bilen tjuta.
Har ingen aning om vad det kan vara som utlöser larmet. Men vädligt irriterade är det iallafall.
Finns det nån som kanske vet vad det kan va för fel? Vart ska jag börja leta?
Eller det är kanske bäst att lämna in den på en firma som håller på med billarm osv som får felsöka det? Måste ju va något som utlöser larmet hela tiden. Eller någon sensor eller så som är sönder.

Tacksam för tips och hjälp

Funkar ditt centrallås som det ska?

Kan vara så att larmet är aktivt efter 5min och känner av att nån dörr inte är låst


EDDIIIIT: Det var problemet med min iaf. Bakluckan vägrade låsa sig. Sen gick larmet efter fem min

Senast redigerat av Mitsubishi3000GT (29 januari 2009)

Ge fan i TexasBoB!
Mitsubishi 3000GT "3000GTS" (1992)
Jolle87
29 januari 2009 · 1 585 Inlägg

Okey ja alla dörrar låser sig som dom ska. Har dock inte tittat efter om bagageluckan låser sig. Ska kolla det imorgon.

te_wik Forummoderator
29 januari 2009 · 12 813 Inlägg

Kolla även så brytaren är hel till motorhuven.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Jolle87
29 januari 2009 · 1 585 Inlägg

te_wik skrev:
Kolla även så brytaren är hel till motorhuven.

Mvh Tommy

Brytaren till larmet eller? Sitter en i framkant på motorhuven den är hel iallafall. Dock kan den ju va sönder på något annat vis det vet man ju aldrig:P

te_wik Forummoderator
29 januari 2009 · 12 813 Inlägg

Jolle87 skrev:

te_wik skrev:
Kolla även så brytaren är hel till motorhuven.

Mvh Tommy

Brytaren till larmet eller? Sitter en i framkant på motorhuven den är hel iallafall. Dock kan den ju va sönder på något annat vis det vet man ju aldrig:P

Jaa.. Jag vet inet var den sitter men du har säkert rätt.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
kilroy30
29 januari 2009 · 685 Inlägg

prova koppla av sladden från kontakten t huvbrytaren o bara lägg lös o testa larmet igen
men glöm inte o starta imellanåt för annars ligger det kvar i minnet att det har löst ut/larmat
brukar vara givare/dörr/huvkontakter som blir dålig kontakt eller defekta
// Ole:)

sponsorer 2012
Xtravagant http://www.xtravagant.nu/
DiteC Trelleborg http://www.bvct.se/
Volvo v70R "Kilroy V70R" (1997)
Volvo v70R "R" (1998)
Jolle87
29 januari 2009 · 1 585 Inlägg

vilken är huvudbrytaren då? Är det den på huven på tro? Okey då förstår jag. Är väll antagligen någon givare som är kass eller dålig kontakt eller så.

Jolle87
29 januari 2009 · 1 585 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Det kan bero på flera orsaker.
Har du kollat med tidigare ägaren om han/hon drabbats av samma sak?

Statuspanelen blinkar med dubbelblink efter att man vridit av tändningen och någon larmingång triggas.
D.v.s vid öppning av dörrar, huv och baklucka. Det kollar du enkelt om det funkar, statuspanelen ska vara släckt vid aktivering.
Tutar det till när du aktiverar larmet? Det tyder på att en larmingång är felaktig alternativt så finns fördröjd innerbelysning. I det senare fallet är det inget att bry sig om.

850-larmet känner av öppnad dörr/huv/baklucka samt glaskross och manipulerad tändning.

Det vanligaste felet är trasig/felaktigt injusterad huvbrytare. Den är normalt sluten och ger larmsignal vid bruten krets. Givaren består av en magnetkontakt som någorlunda ofta är spräckt. Denna kan larma vid dålig kontakt då normaltillståndet för denna krets är sluten.

Dörr- och bakluckekretsarna jobbar mot jord och är normalt brutna. De larmar vid kontakt med jord.
Dessa kan således inte utgöra falsklarm vid glappkontakt utan endast vid kortslutning mot jord.
Vanligvis används bilens original givare.

Glaskrossen sitter inbyggd i statuspanelen och är en mikrofon som lyssnar efter höga frekvenser
(de som uppstår vid glaskross såklart). Glaskrossen var ett tag ett standardfel på T70 men på 850
så har jag aldrig bytt någon.

Om man försöker tjuvkoppla tändningen så larmar det även då, via samma kabel som ska förhindra
att larmet kan aktiveras under körning. Om denna kopplas in felaktigt vid installationen så kan det ge upphov till att aktivering blir omöjlig under en tid.

Fick du med bruksanvisning samt pinkodskort?

Mycket text här nu ska se om jag lyckas svara på allt:)

Tidigare ägaren sa inget om att larmet inte fungerade eller ej. Dock sa han att det va superkänsligt och att det hade gått igång ibland när det va -15grader ute. Status panelen blinkar hela tiden nästan. Utom när man har avaktiverat larmet vill säga. Men efter ett par sec så börjar den blinka igen. Tror det är för att om man inte gör något så aktiveras det igen kan ha fel rätta mig isåfall:P
Och det tutar till som du beskriver när jag aktiverar larmet ja. Samt att innerbleysningen håller på och släckas ner sen dimmar den upp igen hela tiden. Har fått stänga av inerbelysningen bara för att den dimmar inte ner sig när man larmat:(

Okey hur ska jag kolla om huvudbrytaren är kass? Vart brukar den sitta? Tänkt att jag kanske skulle ta kontakt med dom som installerat larmet och hört med dom. Är trots allt bara 2år sedan larmet installerades för 7500kr. Så någon garanti borde det ju finnas kvar tycker man.

Instruktionbok och pinkod fick jag med ja. Så det finns kvar.

240bns
29 januari 2009 · 1 008 Inlägg

Är det E35 325 ?  isåfall sitter väl dörrkontakterna till innerbelysningen i dörrlåsblecken på B stolparna, liten plastklack som brukar jolla och bli nött... då tror innerbelysning (och larm ) att dörren är öppen.

Jolle87
29 januari 2009 · 1 585 Inlägg

Swedenrockers skrev:

Jolle87 skrev:
Status panelen blinkar hela tiden nästan.

Det tyder ju på att nåt är galet. Den ska vara släckt när allt är stängt.

Jolle87 skrev:
Utom när man har avaktiverat larmet vill säga. Men efter ett par sec så börjar den blinka igen. Tror det är för att om man inte gör något så aktiveras det igen kan ha fel rätta mig isåfall:P

Larmet återaktiveras om man oavsiktligen avaktiverar det (och därmed inte öppnar nån dörr).

Jolle87 skrev:
Och det tutar till som du beskriver när jag aktiverar larmet ja. Samt att innerbleysningen håller på och släckas ner sen dimmar den upp igen hela tiden. Har fått stänga av inerbelysningen bara för att den dimmar inte ner sig när man larmat:(

Känns ju onekligen som att felet är delvis inringat.

Jolle87 skrev:
Okey hur ska jag kolla om huvudbrytaren är kass? Vart brukar den sitta?

HUVUDbrytare finns ej, HUVbrytare snackar jag om. Den sitter under huven, den har du koll på.

Jolle87 skrev:
Tänkt att jag kanske skulle ta kontakt med dom som installerat larmet och hört med dom. Är trots allt bara 2år sedan larmet installerades för 7500kr. Så någon garanti borde det ju finnas kvar tycker man.

Ja fast felet ligger högst troligt i bilen, och den garantin tror jag är borta haha.
Vad är det för firma?

Jolle87 skrev:
Instruktionbok och pinkod fick jag med ja. Så det finns kvar.

Mycket bra.

Okey men det konstiga är att det står inget i instruktionsboken om vad som är fel när statuspanelen blinkar. I en annan bil jag hade så stog det exakt typ 2-blink så är det huven, 4-blink så är det högerbak dörr osv.
Okey för om jag avaktiverar larmet sen öppnar en dörr och sitter i bilen i kanske 30sec så börjar både status panelen samt larmdioden att blinka och bilen går inte att starta.

Okey så felet ligger i innerbelysningen menar du?

Okey då förstår jag kan jag testa koppla ur Huvbrytaren och se om larmet fungerar som det ska? Eller det kommer indikera på att något är fel då också?

Mm tror också det, Fast samtidigt kan det ju beror på dålig och slarvig installation. Men förstår att det inte går på garantin. Kommer inte ihåg vad det va för firma kan kolla upp det lite närmare.

Mm det är alltid bra att pinkoden osv finns kvar.

Senast redigerat av Jolle87 (29 januari 2009)

Jolle87
29 januari 2009 · 1 585 Inlägg

240bns skrev:
Är det E35 325 ?  isåfall sitter väl dörrkontakterna till innerbelysningen i dörrlåsblecken på B stolparna, liten plastklack som brukar jolla och bli nött... då tror innerbelysning (och larm ) att dörren är öppen.

E36 325 är det ja, okey kanske ska ta och kolla lite där dåsmile tackar för tipset:)

Andy_88 Elektriker/Volvobuse
29 januari 2009 · 218 Inlägg

Jolle87 skrev:
Tjenare köpte mig en Bmw 325:a -92a för ett par dagar sedan. Det sitter ett eftermonterat Cargard 850S larm i bilen sedan 3år tillbaka. Ska vara ett bra larm har jag hört.
Men nu är det så att varje gång jag låser bilen och larmar, Så efter ca: 5min så börjar bilen tjuta.
Har ingen aning om vad det kan vara som utlöser larmet. Men vädligt irriterade är det iallafall.
Finns det nån som kanske vet vad det kan va för fel? Vart ska jag börja leta?
Eller det är kanske bäst att lämna in den på en firma som håller på med billarm osv som får felsöka det? Måste ju va något som utlöser larmet hela tiden. Eller någon sensor eller så som är sönder.

Tacksam för tips och hjälp

skumma grannar kanske? flytta till ett annant område=P

skämt å sido, de kan va en sensor som inte är som den ska, eller kabelbrott så de blir någon felindikation som gör att den larmar.

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar
Volvo V70n "BlackBetty" (2004)
Jolle87
29 januari 2009 · 1 585 Inlägg

Andy_88 skrev:

Jolle87 skrev:
Tjenare köpte mig en Bmw 325:a -92a för ett par dagar sedan. Det sitter ett eftermonterat Cargard 850S larm i bilen sedan 3år tillbaka. Ska vara ett bra larm har jag hört.
Men nu är det så att varje gång jag låser bilen och larmar, Så efter ca: 5min så börjar bilen tjuta.
Har ingen aning om vad det kan vara som utlöser larmet. Men vädligt irriterade är det iallafall.
Finns det nån som kanske vet vad det kan va för fel? Vart ska jag börja leta?
Eller det är kanske bäst att lämna in den på en firma som håller på med billarm osv som får felsöka det? Måste ju va något som utlöser larmet hela tiden. Eller någon sensor eller så som är sönder.

Tacksam för tips och hjälp

skumma grannar kanske? flytta till ett annant område=P

skämt å sido, de kan va en sensor som inte är som den ska, eller kabelbrott så de blir någon felindikation som gör att den larmar.

Haha ja jag trodde först att det kanske va en katt eller nått som hade utlöstlarmet på något vis. Men stannade kvar ute och då gick larmet igen. Och testade lite olika saker men hela tiden gick larmet efter en stund. Så det blev till att skita i att larma bilen och låsa med nyckel istället.

Pilsk
29 januari 2009 · 460 Inlägg

åk till en verkstad dom monterar larmen. dom har grejer till att läsa av dom och se vad den larmar på samt ställa känsligheten på kupéövervakningen. men förbered och ta bort plast så att styrenheten till larmet är lätt att komma åt. dom lär inte ska ha nå mycket för det bara det är lätt att få lös styrenheten. tar ca 5 min att läsa av om ställa ner det.
hade du bott närmare mig hade jag ställt ner det åt dig gratis på jobbet,

Jolle87
29 januari 2009 · 1 585 Inlägg

Får se hur jag gör, ska ta och kolla på det imorgon. Ska koppla ur huvbrytare och se om det hjälper. Och även leta efter kabelbrott. Sen testa att koppla ur dörrkretsen. Annars blir det till att åka till någon larm firma här i närheten och se om de kan lokalisera felet. Kan ju va bra att ha ett larm som fungerar:D Men om det skulle visa sig att tex huvbrytaren eller något annat är sönder. Går det att få tag på nya delar lösa? Eller man måste köpa ett helt nytt larm?

dbjanoz
30 januari 2009 · 1 785 Inlägg

Jolle87 skrev:
Tjenare köpte mig en Bmw 325:a -92a för ett par dagar sedan. Det sitter ett eftermonterat Cargard 850S larm i bilen sedan 3år tillbaka. Ska vara ett bra larm har jag hört.
Men nu är det så att varje gång jag låser bilen och larmar, Så efter ca: 5min så börjar bilen tjuta.
Har ingen aning om vad det kan vara som utlöser larmet. Men vädligt irriterade är det iallafall.
Finns det nån som kanske vet vad det kan va för fel? Vart ska jag börja leta?
Eller det är kanske bäst att lämna in den på en firma som håller på med billarm osv som får felsöka det? Måste ju va något som utlöser larmet hela tiden. Eller någon sensor eller så som är sönder.

Tacksam för tips och hjälp

Läs av blinkningarna du får när bilen har larmat av sig själv och läs ut i instruktionsboken vad det har larmat för. Då ska du se vilken slinga det är som larmat, huven eller någon av dörrarna. Samtliga dörrar är parallellkopplade till larmet.

Jag vet inte om bmw har dörr brytare som sluter till jord eller till plus. På de flesta bilar sluter de till jord. Börja att kontrollera att tungelementet vid huven sluter när den blir påverkad av en magnet. Om t ex kontakten med jord har börjat bli lite dålig vid tungelementet kan det var orsaken till att det larmar. Testa även att koppla bort larmet från dörrkontakten. Det finns bara de två kretsarna. Larmet har som tidigare sagts en glaskross sensor i form av en mikrofon inbyggd i övervaknings panelen. Jag skulle inte tro att felet ligger i denna enhet men testa och ringa cargard vad de säger om hur sensorn fungerar tillsammans med larmet.

Det extra skyddet som finns är extra backupbatteri och en siren men jag vet inte om du har det installerat? Det behövs då ett backup batteri i systemet. Det är till för att skydda och larma mot sabotage mot bilens ordinarie batteri om t ex en biltjuv lyckas öppna motorhuven utan att starta larmet ska larmet gå när de försöker plocka av batteripolen eller kortsluta huvudbatteriet. Backupbatteriet och sirenen larmar då.



http://cargard.defa.com/pdf/m_cg950s_old.pdf

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
dbjanoz
30 januari 2009 · 1 785 Inlägg

Jolle87 skrev:
Får se hur jag gör, ska ta och kolla på det imorgon. Ska koppla ur huvbrytare och se om det hjälper. Och även leta efter kabelbrott. Sen testa att koppla ur dörrkretsen. Annars blir det till att åka till någon larm firma här i närheten och se om de kan lokalisera felet. Kan ju va bra att ha ett larm som fungerar:D Men om det skulle visa sig att tex huvbrytaren eller något annat är sönder. Går det att få tag på nya delar lösa? Eller man måste köpa ett helt nytt larm?

Tungelementet som är kopplat vid huven leder när magneten som sitter i huven är mitt framför den. Om avståndet blir för stort bryts kretsen och larmet går. Samma sak händer alltså när du öppna huven. Magneten kan inte längre dra tungelementet och hålla kretsen sluten. Det är viktigt att magneten och tungelementet är monterade så de kommer tillräckligt nära varandra. Ett annat fel som kan uppstå är att den har för dålig kontakt med jord.

Du behöver inte vara orolig för att det inte finns delar till ditt larm. Du kan köpa dessa tillbehör till larmet vid sidan av. Du kan till och med köpa en larmnyckel om du har pinkoden.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
dbjanoz
30 januari 2009 · 1 785 Inlägg

Swedenrockers skrev:

dbjanoz skrev:
Läs av blinkningarna du får när bilen har larmat av sig själv och läs ut i instruktionsboken vad det har larmat för. Då ska du se vilken slinga det är som larmat, huven eller någon av dörrarna.

Fungerar fortfarande inte på 850, endast på 950 och T70. Och då kopplar man larmboxen endera till programmeringsboxen (950) eller till en pc (T70). På Defa däremot kan man läsa ur larmhistoriken direkt i bilen.

dbjanoz skrev:
Samtliga dörrar är parallellkopplade till larmet.

På de flesta bilar sluter de till jord. Börja att kontrollera att tungelementet vid huven sluter när den blir påverkad av en magnet. Om t ex kontakten med jord har börjat bli lite dålig vid tungelementet kan det var orsaken till att det larmar. Testa även att koppla bort larmet från dörrkontakten. Det finns bara de två kretsarna.

Och kretsen till bakluckan.

Fel av mig.

950S är det bästa larmet enligt mig.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Jolle87
10 februari 2009 · 1 585 Inlägg

Okey nu drar jag upp denna tråden igen, Är det något ni vill att jag ska kolla efter? Har tittat på B-stolpen och den lilla tappen ser inte sliten ut. Kan ta foto om någon vill se. Jag antar att felet ligger i att någon av dörrbrytarna är sönder eller nått. Eftersom den indikerar inte på att jag öppnat någon dörr. Dörrslingan hur ser den ut och vart sitter den någonstans?  På huven har jag som sakt redan hittat brytaren och den ser hel ut. Den på bagageluckan ser ocskså hel och fin ut. Och jag tror inte det är något fel på dem, Eller ska jag testa koppla ur dom helt och se om det hjälper? Räcker det isåfall med att jag drar ut båda kontakterna från magneten? Jag vet inte riktigt vad jag ska titta efter därför blir det väldigt svårt. Kan ju alltid lämna in bilen för felsökning hos en larm firma. Men då kostar det massa pengar samt att närmaste larmfirma ligger 5mil ifrån mig. Väldigt tacksam för mer tips.

Senast redigerat av Jolle87 (10 februari 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang