Att köra oskattat, lagligt?

Muttley
25 juni 2015 ·

kiiient skrev:

tkd_rille skrev:

kiiient skrev:

Stämmer bra, iallafall här på Åland smile

De stämmer absolut INTE i Sverige. Alla som säger annat har helt fel.   Från den dag du blir ägare i Sverige ska du ordna minst en trafikförsäkring.  Annars så gå trafikförsäkringsföreningen in och ger dig ett dagligt belopp på antal dagar du varit utan en försäkring FRÅN den dag du köper den.

Bara att läsa på TFF och övriga försäkringsbolag.

På åland har man 1 vecka på sig och fara till försäkringsbolaget. Och man betalar för dom dagarna före man far dit. Förstår inte riktigt vad du menade.

Jo de stämmer säkert där. Men tänkte skriva hur de funkar här i med du citerade Glenne som har fel wink

Jag har själv gjort den tabben på en motorcykel,  7 dagar blev ändå ett par tusen.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 juni 2015 · 13 742 Inlägg

Finns ett kanon bra sätt att smita förbi skattefrågan.  Bara göra så här ha bilen försäkrad och påställd. Ställ sen av bilen då ställs din försäkring vilande. Kör tills du blir stoppad av polisen. När dom påstår att bilen är avställd förklarar du att du ställde på bilen igår kväll. När dom frågar hur så säger du att du fyllde i ägarbeviset om att du stallt på bilen med gårdagens datum. Då säger dom att dom ska kontrollera det. Åk nu hem och ställ på bilen via pappret som läggs på brevlådan med gårdagens datum..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hamilton
25 juni 2015 · 8 864 Inlägg

Growe skrev:
Finns ett kanon bra sätt att smita förbi skattefrågan.  Bara göra så här ha bilen försäkrad och påställd. Ställ sen av bilen då ställs din försäkring vilande. Kör tills du blir stoppad av polisen. När dom påstår att bilen är avställd förklarar du att du ställde på bilen igår kväll. När dom frågar hur så säger du att du fyllde i ägarbeviset om att du stallt på bilen med gårdagens datum. Då säger dom att dom ska kontrollera det. Åk nu hem och ställ på bilen via pappret som läggs på brevlådan med gårdagens datum..

Gäller att man inte råkar ut för någon olycka då eller hur tänkte du komma runt det om du krockar under tiden du väntar på att bli stoppad av polisen?

Fotograf på tierpidag.se
Evildan
25 juni 2015 ·

Hamilton skrev:

Growe skrev:
Finns ett kanon bra sätt att smita förbi skattefrågan.  Bara göra så här ha bilen försäkrad och påställd. Ställ sen av bilen då ställs din försäkring vilande. Kör tills du blir stoppad av polisen. När dom påstår att bilen är avställd förklarar du att du ställde på bilen igår kväll. När dom frågar hur så säger du att du fyllde i ägarbeviset om att du stallt på bilen med gårdagens datum. Då säger dom att dom ska kontrollera det. Åk nu hem och ställ på bilen via pappret som läggs på brevlådan med gårdagens datum..

Gäller att man inte råkar ut för någon olycka då eller hur tänkte du komma runt det om du krockar under tiden du väntar på att bli stoppad av polisen?

Bilen får inte användas ändå, det måste registreras hos transportstyrelsen först.

ChrisO
28 juni 2015 · 447 Inlägg

kiiient skrev:

tkd_rille skrev:

kiiient skrev:

Stämmer bra, iallafall här på Åland smile

De stämmer absolut INTE i Sverige. Alla som säger annat har helt fel.   Från den dag du blir ägare i Sverige ska du ordna minst en trafikförsäkring.  Annars så gå trafikförsäkringsföreningen in och ger dig ett dagligt belopp på antal dagar du varit utan en försäkring FRÅN den dag du köper den.

Bara att läsa på TFF och övriga försäkringsbolag.

På åland har man 1 vecka på sig och fara till försäkringsbolaget. Och man betalar för dom dagarna före man far dit. Förstår inte riktigt vad du menade.

den dagen du köper bilen ska du ha en försäkring på bilen. annars får du en straffavgift på ca 100 kr om dagen OM bilen är påställd.

dawwe ...has left the building...
28 juni 2015 · 4 474 Inlägg

ChrisO skrev:
annars får du en straffavgift på ca 100 kr om dagen

Öh....Nej. Citat TFF:

"Man skiljer på fordonsslag (till exempel personbil, mc, buss) och användningssätt (privatbil, taxi, hyrbil). Hänsyn tas inte till fabrikat, årsmodell, bostadsort, bonus, körsträckeklass med mera.

Avgiften får vara tio procent högre än den högsta tillämpade premien på marknaden.

Avgiftens storlek förändras för den som efter den 1 november 2014 kommer upp i en oförsäkrad tid på 180 dagar. Från dag 181 reduceras avgiften till 25 procent av ordinarie avgift. Detta för att motverka en alltför hög skuldsättning. Avgiften ska avse ett och samma fordon under en sammanhängande period. Den lägsta debiteringen med reducerad avgift är 7 kronor per dag.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
SportPilot Ubåtsingenjör
28 juni 2015 · 7 230 Inlägg

självklart är det lagligt att köra oskattat om bilen är skattebefriad

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Lowpass
28 juni 2015 · 1 224 Inlägg

Om man kör oskattat så spränger polisen ens bil om de märker det

i-vtec Do you?
ChrisO
28 juni 2015 · 447 Inlägg

dawwe skrev:

ChrisO skrev:
annars får du en straffavgift på ca 100 kr om dagen

Öh....Nej. Citat TFF:

"Man skiljer på fordonsslag (till exempel personbil, mc, buss) och användningssätt (privatbil, taxi, hyrbil). Hänsyn tas inte till fabrikat, årsmodell, bostadsort, bonus, körsträckeklass med mera.

Avgiften får vara tio procent högre än den högsta tillämpade premien på marknaden.

Avgiftens storlek förändras för den som efter den 1 november 2014 kommer upp i en oförsäkrad tid på 180 dagar. Från dag 181 reduceras avgiften till 25 procent av ordinarie avgift. Detta för att motverka en alltför hög skuldsättning. Avgiften ska avse ett och samma fordon under en sammanhängande period. Den lägsta debiteringen med reducerad avgift är 7 kronor per dag.

i så fall får du gärna förklara för mig varöfr jag fick en straff avgift från traifikförsäkringsföreningen på ca 100 kr om dagen bara för att jag hade glömt att ta en försärking från samma dag som köpet?

Muttley
28 juni 2015 ·

dawwe skrev:

ChrisO skrev:
annars får du en straffavgift på ca 100 kr om dagen

Öh....Nej. Citat TFF:

"Man skiljer på fordonsslag (till exempel personbil, mc, buss) och användningssätt (privatbil, taxi, hyrbil). Hänsyn tas inte till fabrikat, årsmodell, bostadsort, bonus, körsträckeklass med mera.

Avgiften får vara tio procent högre än den högsta tillämpade premien på marknaden.

Avgiftens storlek förändras för den som efter den 1 november 2014 kommer upp i en oförsäkrad tid på 180 dagar. Från dag 181 reduceras avgiften till 25 procent av ordinarie avgift. Detta för att motverka en alltför hög skuldsättning. Avgiften ska avse ett och samma fordon under en sammanhängande period. Den lägsta debiteringen med reducerad avgift är 7 kronor per dag.

Varför skriver du "ööh nej?"
Hans påstående stämmer.

Personbil (privat) PER DAG  103.05 kr
http://www.tff.se/sv/Trafikforsakringsa … ftstabell/


För de som tror de har 7 dagar på sig

Kan den förra ägares försäkring gälla?
Nej, den föregående ägarens trafikförsäkring upphör alltid från och med den dag då ägarbytet sker.
http://www.tff.se/sv/Trafikforsakringsa … behallare/


Föredrar att man länkar till informationen så slipper folk leta smile

dawwe ...has left the building...
28 juni 2015 · 4 474 Inlägg

tkd_rille skrev:
Varför skriver du "ööh nej?"
Hans påstående stämmer.
Personbil (privat) PER DAG  103.05 kr
http://www.tff.se/sv/Trafikforsakringsa … ftstabell/

Öh...Nej.
Det är ingen straffavgift, utan snarare en "premie+avgift"? I fallet med 103 kr/dag bli det 93 kr i premie och 10 kr i "straffavgift", eller hur, om de nu beräknat avgiften enligt vad den får vara som högst? (Avgiften får vara tio procent högre än den högsta tillämpade premien på marknaden.)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Muttley
28 juni 2015 ·

dawwe skrev:

tkd_rille skrev:
Varför skriver du "ööh nej?"
Hans påstående stämmer.
Personbil (privat) PER DAG  103.05 kr
http://www.tff.se/sv/Trafikforsakringsa … ftstabell/

Öh...Nej.
Det är ingen straffavgift, utan snarare en "premie+avgift"? I fallet med 103 kr/dag bli det 93 kr i premie och 10 kr i "straffavgift", eller hur, om de nu beräknat avgiften enligt vad den får vara som högst? (Avgiften får vara tio procent högre än den högsta tillämpade premien på marknaden.)

De blir som en form av straff.  Men de är helt rätt en avgift. 

Eller på 180 dagar om huvudet är dumt så blir de ju ett rejält straff (avgift) på 18549 kr.  Men ingen normalt funtad är väl så dum att de faktiskt glömmer det så länge.

Så Avgift, straff, benämningen kvittar för de är fortfarande mycket mer än en försäkring från ex Länsförsäkringar.

Och avgiften per dag ÄR 103.05 på en privat personbil vare sig de är en fiat punto eller en M5

Germax
28 juni 2015 · 12 086 Inlägg

Jag läste några felaktiga påståenden i början, om det inte redan är dementerat;

Nej, en oskattad bil är inte automatisk oförsäkrad. Däremot blir en försäkrad bil automatiskt oförsäkrad om man ställer av den. Man kan alltså utan problem försäkra en avställd bil.

Jo, man får visst köra oskattad bil ibland. Fram och tillbaka till kontrollbesiktning tex.

dawwe ...has left the building...
28 juni 2015 · 4 474 Inlägg

Germax skrev:
Däremot blir en försäkrad bil automatiskt oförsäkrad om man ställer av den. Man kan alltså utan problem försäkra en avställd bil.

Que? Du menar "Däremot blir en försäkrad bil automatiskt trafik-oförsäkrad om man ställer av den. Man kan alltså utan problem "garage-försäkra" en avställd bil."

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
baltis
29 juni 2015 · 1 948 Inlägg

Värt att tänka på för er som åker avställt eller oförsäkrat är polisen nya kameror/datorer som enkelt läser av alla bilar i sin närhet - stod något om typ 800 första dagen dom var i drift som blev "tagna" big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang