Grottgubben skrev:
Jag ska köpa en svets, men att hitta en begagnad av den typen och den prisklassen som jag tänker mig verkar väldigt svårt, funkar en svets från Biltema, till exempel denna?https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/svetsar/svets-mig-140-2000022913
Det är bilplåt (ca 1 mm) som ska både punktsvetsas och helsvetsas, så är denna svets duglig nog? Går det att få bra resultat med en sådan eller behöver jag en av ett bättre märke? Tänker att iag kanske köper en gastub till den sedan med så det går att koppla i och svetsa med skyddsgas och vanlig tråd också ifall jag köper en sådan.
En duktig erfaren svetsare kan behärska även en billig 1-fas/230 volt MIG.
Men en amatör får bara tråkigt med fula svetsar med en "varuhusmaskin".
Fortsätt leta efter en 3-fas/400 volt ESAB eller KEMPPI är mitt absoluta råd.
Börjar du svetsa och meka bil dröjer det nog inte länge innan du vill tillverka ditt eget specialverktyg av grövre material = kasserade lagerbanor och annat av runt 5 mm material.
Då ångrar du att du köpt en "varuhussvets".
Härutöver, kanske inte så viktigt för en amatör, så är intermittensfaktorn bättre/högre ju "bättre" MIG-svets du köper.
Och vad du än gör - kör inte med s k flusstråd.
Om det inte är mycket tunna och rostfria karossplåtar du ska sammanfoga.
Dessutom kan du inte svetsa inomhus med flusstråd p g a de enormt giftiga gaserna som bildas.
Helst bör du med flusstråd svetsa utomhus när det blåser för att inte bli förgiftad.