Bilar kan få maxfart på 150 km/h

Mortalis VW-nörd?
31 januari 2009 · 4 332 Inlägg

XL-Dempa skrev:
I japan så har man en gps mottagare i dom nyare bilarna som känner av om man är på vägen eller på banan. När man är på banan så slår den av fart spärren o alt.

Såg det på top gear tror ja (Det handlade om en nissan R35)

Mm, det verkar ju rätt bra. Kan man bli av med en hel del biljakter iaf, och det är ju därför de satt spärren så i Japan, för att ingen behöver mer än 160-170 knyck där och så kan inte snuten följa efter om de gått fortare tongue
Va spelar de för roll för folk så länge den kopplar bort spärren när man når en bana egentligen?

myran Foto/Bilnörd
31 januari 2009 · 1 541 Inlägg

150 är lite väl lågt.. men säg 180 som det är i japan..  ärligt talat så ska det inte köras snabbare på allmän väg anser jag som bilintresserad.

Visst att Bilen och föraren klarar mera.. men en hastighets skillnad på nästan dubbla farten skapar förvirring dåligt ordning i trafik.. vilket i sin tur skapar olyckorna.

Nisse på 69år som ligger och håller sinna 110km/h förväntar sig inte direkt att bli omkörd i 250km/h helt plötsligt.


Jag är för en fartspärr.. men inte så lågt som 150..   180-200 skulle kännas bättre samt troligare lättare att få igenom utan protester.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Mäki Långsam Perfektionist
31 januari 2009 · 4 800 Inlägg

FL3JM skrev:
Finner det lite småklurigt att dom vill ha maxfart på 150 km/h när det snabbaste man får köra i sverige på allmän väg är 120 km/h. Så dom menar alltså att det är "ok" att köra i 150 på 120 vägar lr? smile

För mig får dom gärna sätta spärrar på 150, kommer ändå finnas sätt att pilla bort spärren..

Hehe, nytt sprut så är det avklarat wink

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Tuffhaggman
31 januari 2009 · 864 Inlägg

Ide'n med en spärr i sig är väl inte så korkad, problemet är ju om det medför att alla bilar kommer bli så effektsvaga att det inte går att köra dom....

Sålänge resan upp till 150km/h går fort så gör det väl inget....

sirmiro Double-Unicorn Rider
31 januari 2009 · 2 486 Inlägg

de kan väl sätta den spärren, men då ska det vara som japan där även snuten spärras, sen kan vi ju se hur alla som tar in bilar som är spärrade på 180 gör, så vi här har nog fortfarande fri fart på våra bilar, oavsett vad naturmupparna vill.

R1kard V-Power
31 januari 2009 · 1 186 Inlägg

Kanske dags att hitta något bättre land att bo i snart smile

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
Holiace
31 januari 2009 · 1 754 Inlägg

Alltså. Varför ska man ha en maxfart på 150? Varför inte 120 eftersom det är den högsta hastigheten i sverige?

Jag kan inget om allt.
camaro67 Meister
31 januari 2009 · 6 763 Inlägg

Holiace skrev:
Alltså. Varför ska man ha en maxfart på 150? Varför inte 120 eftersom det är den högsta hastigheten i sverige?

En eu-regel och eftersom att de är 150 på vissa delar av autbahn så kan man inte sänka mer än så

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Mangisen
31 januari 2009 · 1 034 Inlägg

Holiace skrev:
Alltså. Varför ska man ha en maxfart på 150? Varför inte 120 eftersom det är den högsta hastigheten i sverige?

vilken go kö de hade blivit på motorvägarna runt om i sverige big_smile

TeedasT 100% ninja
31 januari 2009 · 342 Inlägg

Holiace skrev:
Alltså. Varför ska man ha en maxfart på 150? Varför inte 120 eftersom det är den högsta hastigheten i sverige?

man ska kunna köra fortare om en nödsituation kräver det? ofta så är det bättre att gasa sig ur situationer än att bromsa, ligger alla då samma hastighet händer det inte ett skräp. att tala är silver, men att tänka är guld min vän.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.
TeQuilla
31 januari 2009 · 764 Inlägg

Det kommer aldrig att gå igenom som så mycket annat galet!

TeQuilla
Saab 9-3 Aero "Fetingen" (2005)
MariaC
31 januari 2009 · 140 Inlägg

Idiotiska förslag tycks hagla över oss bilister för att göra livet surt för oss . Men man vet ju aldrig så det
gäller kanske att gasa som fan nu 200 km/h på motorvägen hem i dag gäller ju att köra på så länge man kan

Saab 9-5 (2005)
Felax
31 januari 2009 · 1 963 Inlägg

Aleks skrev:

st220hgv skrev:
Kommer säkert finnas programvaror att köpa skulle jag kunna tänka mig ifall det skulle bli så. Skulle vara rätt surt om bilen ströps vid 150. Då har man ju 3 växlar kvar ju big_smile Å andra sidan förstår jag resonemanget med folk som inte har omdöme... Det är ju farten som dödar..

Det är ju inte farten som dödar... big_smile

nope de är the smell..

Men are not born - Men are made
Wasaki
31 januari 2009 · 291 Inlägg

Men istället för en spärr kan väl alla biltillverkarna börja bygga så dåliga bilar att ingen vågar köra fortare än 150... mycket smartare tycker jag...

Senast redigerat av Wasaki (31 januari 2009)

zshoe Kokar ris
31 januari 2009 · 923 Inlägg

Wasaki skrev:
Men istället för en spärr kan väl alla biltillverkarna börja bygga så dåliga bilar att ingen vågar köra fortare än 150... mycket smartare tycker jag...

har inte volvo redan prövat det?

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
Rquired Allmänt envis
31 januari 2009 · 12 512 Inlägg

Då kan dom väl lika gärna återinföra Trabanten med en kines-fyrtaktare under huven. Ingen vill vänta den tid det tar för den att nå 150, eller leta upp en backe brant nog.

Löjligt, då kan dom väl införa växellådor som tvingar upp föraren till högsta växlen efter ett tag istället. Idioter som ligger och bränner på 3an i 70 skitar ner bra mycket mer än de få gånger folk ger sig upp över 150. Och säkerhet? Tja hur ofta kör folk över 150 som sagt?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
MariaC
31 januari 2009 · 140 Inlägg

Hur ofta kör folk över 150 det är väl ganska ofta själv är det dagligen på motorvägen och jag är inte den ende

Rquired skrev:
Då kan dom väl lika gärna återinföra Trabanten med en kines-fyrtaktare under huven. Ingen vill vänta den tid det tar för den att nå 150, eller leta upp en backe brant nog.

Löjligt, då kan dom väl införa växellådor som tvingar upp föraren till högsta växlen efter ett tag istället. Idioter som ligger och bränner på 3an i 70 skitar ner bra mycket mer än de få gånger folk ger sig upp över 150. Och säkerhet? Tja hur ofta kör folk över 150 som sagt?

Saab 9-5 (2005)
joonte_ got stance?
31 januari 2009 · 546 Inlägg

dags att köpa trabant

夢の力
Honda Civic "EK3" (1998)
GBrt Göteborg Borås race team
31 januari 2009 · 88 Inlägg

Felax skrev:

Aleks skrev:

st220hgv skrev:
Kommer säkert finnas programvaror att köpa skulle jag kunna tänka mig ifall det skulle bli så. Skulle vara rätt surt om bilen ströps vid 150. Då har man ju 3 växlar kvar ju big_smile Å andra sidan förstår jag resonemanget med folk som inte har omdöme... Det är ju farten som dödar..

Det är ju inte farten som dödar... big_smile

nope de är the smell..

big_smile

Frågor angående GBrt eller dess träffar svaras av nån i Crew..
Medlemsfrågor hänvisas till HyperSonica
GBrt Göteborg Borås race team
31 januari 2009 · 88 Inlägg

cenoxide skrev:

Wasaki skrev:
Men istället för en spärr kan väl alla biltillverkarna börja bygga så dåliga bilar att ingen vågar köra fortare än 150... mycket smartare tycker jag...

har inte volvo redan prövat det?

LOL

Frågor angående GBrt eller dess träffar svaras av nån i Crew..
Medlemsfrågor hänvisas till HyperSonica
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang