4837
Sök

Bödsbo i Sverige

13 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
Hej alla!

Har läst detta forum ca 1 år men aldrig postat. registrerat mig nu för behöver Er hjälp o snälla inga google it jag har inte tid med det. Bor själv i mitten av Finland.

Nu är det så att min morbor avlidit i Sverige närmare bestämt i Eskilstuna(han har bott nästan hela livet där, kom till Sverige lite efter vinterkriget) o jag måste fara över dit för att försöka fixa allt. Svenska lagstiftningen, intyg, formulär är helt annat än dom här i Finland så nu frågar jag Er hur jag skall gå till väga.

Finns en bil gammal Opel Kadett från 1979, var min morbrors ögonsten. Har ingen annan info om bilen i dagsläget. Bilen blev besiktigad i slutat av november 2008. Vet att det finns några Opel fan i Sverige så kan nån ge en länk eller nåt till klubbar eller vad som helst för måste slippa bilen eller skall jag bara försöka få tag i en bilskrot. Om bilskrot vilka papper behövs o hur fungerar det i Sverige ?

Om någon har tid att ge mig seriösa svar försöker jag svara så gott jag kan. Är troligen i Stuna 9.2-12 om jag får biljetter.

Hoppas på hjälp för inte lätt att fixa saker i ett annat land.

PS Visst inte var jag skulle lägga detta men hoppas det är ok
Senast redigerat av MiniMani (31 januari 2009)

KTM 660
537 Inlägg
31 januari 2009
Bilen säljer du nog utan proböem iaf. Var det hans ögonsten så borde ju skicvket vara ok. Resten har ja inte en aning om

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil

13 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
Bilen är av denna modell http://www.blocket.se/vi/19757862.htm?ca=9_s

Obs inte bilen i fråga.

8 921 Inlägg
31 januari 2009
JockeRX7 skrev:
Bilen säljer du nog utan proböem iaf. Var det hans ögonsten så borde ju skicvket vara ok. Resten har ja inte en aning om

Man slutar aldrig att furundras över att folk svarar utan att ha en susning om vad dom pratar om.
Han kan omöjligen sälja en bil som han inte äger att nuvarande ägare är avliden spelar ingen roll ägandet övergår till dödsboet.

MiniMani jag börjar med att beklagar sorgen.
Mitt råd är att du tar kontakt med en jurist som hjälper dig med bouppteckningen.
Hur du går tillväga samt vilka papper du behöver hittar du  här:
http://www.skatteverket.se/boupptecknin … 00660.html

Fotograf på Tierp iDag

13 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
Brydde mig inte om att säga att jag har fullmakt. Jag sa att jag måste få bort bilen så trodde det var införstått att jag har full rätt att avyttra bilen.

Vi har en jurisit i Finland men saker som dessa samt uppsägning av el, telefon mm måste jag sköta där, det är därför jag ber om hjälp.

@Hamilton jag är ju döds boet därför behöver jag hjälp. Eller inte riktigt men min mors andra bror är så dålig att han inte kan hjälp. Min mor kommer med om hon bara orkar för hon är också sjuk nu.

OBS Jag har undertecknad fullmakt för att sköta allt. Finns ingen annan än min mor samt andra morbrorn så jag har fullständig fullmakt att sköta allt.

PS Boupptäckning sköts i Finland av vår jurist men jag måste ju hitta all hans papper i lägenheten mm

8 921 Inlägg
31 januari 2009
MiniMani skrev:
Brydde mig inte om att säga att jag har fullmakt. Jag sa att jag måste få bort bilen så trodde det var införstått att jag har full rätt att avyttra bilen.

Vi har en jurisit i Finland men saker som dessa samt uppsägning av el, telefon mm måste jag sköta där, det är därför jag ber om hjälp.

@Hamilton jag är ju döds boet därför behöver jag hjälp. Eller inte riktigt men min mors andra bror är så dålig att han inte kan hjälp. Min mor kommer med om hon bara orkar för hon är också sjuk nu.

OBS Jag har undertecknad fullmakt för att sköta allt. Finns ingen annan än min mor samt andra morbrorn så jag har fullständig fullmakt att sköta allt.

PS Boupptäckning sköts i Finland av vår jurist men jag måste ju hitta all hans papper i lägenheten mm

Att du har fullmakt förändrar ju saken radikalt.
Skicka in uppsägning av abbonemang med kopior av fullmakt kan även vara bra med en kopias av dödsattesten.
Med bilen så skulle jag ringa och fråga Transportstyrelsen (gamla Vägverket)

Jag skickade själv in kopia av dödsattesten vid uppsägning, när jag var i liknande sits.
Jag bosat i Sverige och den avlidne i Finland och abbonemangen var i Sverige.

Fotograf på Tierp iDag

13 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
Hamilton skrev:
MiniMani skrev:

Skicka in uppsägning av abbonemang med kopior av fullmakt kan även vara bra med en kopias av dödsattesten.

Jag skickade själv in kopia av dödsattesten vid uppsägning, när jag var i liknande sits.

Har ingen dödsattest. Myndighetern i Sverige är kända för sin slapphet. Var rättsmed obduction i STH. Men något meddelande vad svarat var har dom inte orkat skicka.

Men som sagt skit i det nu är det frågan om bilen. Hur gör jag vilket är mitt bästa alternativ? Har bara 2 fulla dagar jag kan vara i Stuna så vad är mitt bästa alternativ. Polisen jag pratade med sa att det finns en bil demontering nära vet nån något om det ?

13 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
MiniMani skrev:
Hamilton skrev:
MiniMani skrev:

Har ingen dödsattest. Myndighetern i Sverige är kända för sin slapphet. Var rättsmed obduction i STH. Men något meddelande vad svarat var har dom inte orkat skicka.

Men som sagt skit i det nu är det frågan om bilen. Hur gör jag vilket är mitt bästa alternativ? Har bara 2 fulla dagar jag kan vara i Stuna så vad är mitt bästa alternativ. Polisen jag pratade med sa att det finns en bil demontering nära vet nån något om det ?

@hamilton ber dock att tacka för dina svar snällt med människor som bryr sig om att hjälpa

MIssade ditt svar om Transsportstyrelsen tackar skall kolla deras sidor. Svårt då det är olika namn. Vet i dagsläget inte ens reg nummern men ... tackar för det

FreddeK
31 januari 2009
om du undrar något så tveka inte att skicka ett PM. jag bor i Eskilstuna. mvh Fredrik

blacken
31 januari 2009
MiniMani skrev:
Hej alla!

Har läst detta forum ca 1 år men aldrig postat. registrerat mig nu för behöver Er hjälp o snälla inga google it jag har inte tid med det. Bor själv i mitten av Finland.

Nu är det så att min morbor avlidit i Sverige närmare bestämt i Eskilstuna(han har bott nästan hela livet där, kom till Sverige lite efter vinterkriget) o jag måste fara över dit för att försöka fixa allt. Svenska lagstiftningen, intyg, formulär är helt annat än dom här i Finland så nu frågar jag Er hur jag skall gå till väga.

Finns en bil gammal Opel Kadett från 1979, var min morbrors ögonsten. Har ingen annan info om bilen i dagsläget. Bilen blev besiktigad i slutat av november 2008. Vet att det finns några Opel fan i Sverige så kan nån ge en länk eller nåt till klubbar eller vad som helst för måste slippa bilen eller skall jag bara försöka få tag i en bilskrot. Om bilskrot vilka papper behövs o hur fungerar det i Sverige ?

Om någon har tid att ge mig seriösa svar försöker jag svara så gott jag kan. Är troligen i Stuna 9.2-12 om jag får biljetter.

Hoppas på hjälp för inte lätt att fixa saker i ett annat land.

PS Visst inte var jag skulle lägga detta men hoppas det är ok

Är dödsboet skiftat?

KTM 660
537 Inlägg
31 januari 2009
Hamilton skrev:
JockeRX7 skrev:

Man slutar aldrig att furundras över att folk svarar utan att ha en susning om vad dom pratar om.
Han kan omöjligen sälja en bil som han inte äger att nuvarande ägare är avliden spelar ingen roll ägandet övergår till dödsboet.

Fattar att man inte kan sälja en bil man inte äger. Är inte helt pantad.
Menade mest att det är onödigt att skrota en veteran bil sådär. Vilket han heller inte hade kunnat utan fullmakt. (lika bra o skriva det så du inte behöver kommentera det med)

Men nu har han ju fullmakt så att sälja bilen borde inte va svårt

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil

blacken
31 januari 2009
JockeRX7 skrev:
Hamilton skrev:
JockeRX7 skrev:

Menade mest att det är onödigt att skrota en veteran bil sådär. Vilket han heller inte hade kunnat utan fullmakt. (lika bra o skriva det så du inte behöver kommentera det med)

Fullmakt eller inte, man kan inte sälja eller avyttra ett smack, innan dödsboet är utrett och skiftat..

Hundägare,mc-åkare,fartgalning
272 Inlägg
31 januari 2009
blacken skrev:
JockeRX7 skrev:
Hamilton skrev:

Fullmakt eller inte, man kan inte sälja eller avyttra ett smack, innan dödsboet är utrett och skiftat..

Var inga problem för mig att sälja svärfarsans bil iallafall när han dog !

Schipperke rules !

blacken
31 januari 2009
Schipperke-owner skrev:
blacken skrev:
JockeRX7 skrev:

Innan en bouppteckning har genomförst så kan endast utgifter som inte kan vänta betalas från dödsboet, dvs begravningskostnader, eventuell hyra som den avlidne hade och dylikt. Dock har efterlevande maka/make och omyndiga barn alltid rätt att få nödvändigt underhåll från dödsboet i tre månaders tid.

Dödsboet existerar fram tills ett arvsskifte har gjorts, och om det finns bara en dödsbodelägare, fram tills bouppteckningen registrerats.
Dödsboet står för alla kostnader för begravning och eventuella utgifter i samband med denna och kan förvaltas av

Hundägare,mc-åkare,fartgalning
272 Inlägg
31 januari 2009
Dödsboet står för alla kostnader för begravning och eventuella utgifter i samband med denna .
Precis ! Fanns inga pengar till begravning och med 300000:- + i skulder så var det bara att sälja bilen !

Schipperke rules !

blacken
31 januari 2009
Schipperke-owner skrev:
Dödsboet står för alla kostnader för begravning och eventuella utgifter i samband med denna .
Precis ! Fanns inga pengar till begravning och med 300000:- + i skulder så var det bara att sälja bilen !

Jag skottade ner morsan för två år sedan, och även fastän jag hade fullmakt och var dödsbodelägare så fick jag inte peta på hennes fasta tillgångar, fonder och annat, förräns dödsboet var utrett..

13 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
Hej alla

Peta får jag göra. Ringt till polisen i Stuna dom sa jag får avyttra det som behövs. Underligt dock Sveriges största bil forum o ingen kan skicka en länk till att få bort bilen.

Eftersom situationen är som den är o inte svensk medborgare får jag sköta allt. Obs har full rätt att avyttra enligt polisen i Estuna.

13 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
blacken skrev:
Schipperke-owner skrev:
blacken skrev:

Innan en bouppteckning har genomförst så kan endast utgifter som inte kan vänta betalas från dödsboet, dvs begravningskostnader, eventuell hyra som den avlidne hade och dylikt. Dock har efterlevande maka/make och omyndiga barn alltid rätt att få nödvändigt underhåll från dödsboet i tre månaders tid.

Dödsboet existerar fram tills ett arvsskifte har gjorts, och om det finns bara en dödsbodelägare, fram tills bouppteckningen registrerats.
Dödsboet står för alla kostnader för begravning och eventuella utgifter i samband med denna och kan förvaltas av

Skiftat spelar ingen roll under dessa omständigheter. Jag har fullmakt att sköta alla ärenden. Jag har alla fullmaketer för att avyttra allt som skall. Dödsboet sköts i Finland, via advokat så får fixa det som skall.

2 164 Inlägg
1 februari 2009
Du har full rätt att sälja vad du vill bara de hamnar i dödsboet sen.
Du får INTE plocka ut några pengar själv där emot så länge som de inte är klart.

MVH

F

13 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
Ja pengar skall jag inte ha men frågan var hur slipper jag bilen wink Inte alls frågan om pengar. Det går till min mor om det lämnar nåt. Frågan är ju hur avyttrar jag bilen?

Ända jag frågat om är hur kan jag avyttra bilen !

Säger en gång till jag har bara 2 hela dagar i Stuna måste slippa bilen o skall hinna fixa allt annat också.

Tackar dock för svaren hittils

OBS Inte frågan om pengar bara att få bilen bort, några 100 är inte fel men dom tillkommer inte mig på något vis.
Senast redigerat av MiniMani (1 februari 2009)

Sök