5536
Sök

vad betyder ampere, och vad ska man ha för batteri?

stahre
1 februari 2009
Trådstartare
#1
Som Ämne, förklara lite mer med Ah och vad man bör ha för en vanlig bil med ett mindre ljudsystem som är byggt, Ett monosteg till dubbla 10" basar är det enda som kräver ström, ska inte stå still speciellt mkt och lyssna på musik.
Mvh

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 februari 2009
#2
Ah står för amperetimmar.
Detta är hur mkt ström batteriet kan hålla under en viss tid.
Dröni kan förklara närmare hur dte ligger till.

En BRA tumregel är att man skall ha ett batteri per 1KW....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
1 februari 2009
#3
Ah säger hur stor ström batteriet kan ge ut i 20 timmar innan spänningen har sjunkit ner till 10,5 V. Tex ett 60 Ah batteri kan ge ut 3 A i 20 timmar innan spänningen är 10,5 V.

När man ska ha ett batteri så bör man fundera på hur det ska användas, ifall man inte har en massa strömförbrukare igång när motorn står stilla (typ stereoanläggning osv) så är det hög startström som är viktigt för att kunna starta motorn även i kyla utan motorvärmare. Startbatterier ger ut hög ström i förhållande till sin storlek.

Har man en stereoanläggning så är det också bra med hög startström på batteriet eftersom en hög startström brukar innebära att batteriet har låg inre resistans, vilket i sin tur ofta betyder att det kan ge ut "snabb" ström. Ett vanligt startbatteri fungerar utan problem här under förutsättning att man inte ofta har strömförbrukare igång med motorn avslagen (tex stereo).

Om man brukar spela stereo en hel del med motorn avslagen, då bör batteriet inte bara ge ut hög ström utan det bör även tåla en del djupurladdningar för att inte ta mycket stryk om man drar ur batteriet ordentligt.

Jag rekommenderar ofta att välja så stort batteri det ryms på batterihyllan, om plånboken tillåter det. Finns det plats så tycker jag att man lika gärna kan utnyttja den platsen också. smile

Lonefox har redan skrivit en bra tumregel, följer man den så har man en bra utgångspunkt.
Senast redigerat av Drönirettab (1 februari 2009)

Team Breehäng
1 623 Inlägg
29 oktober 2011
#4
Lånar tråden lite;) Jag har en Merca 190E som jag håller på att renovera och fixa till lite, så nu har jag ställt av den för vintern, men den har ju inte körts något på ett tag så batteriet e tomt.
Har testat att ladda det, men kunde bara ha laddaren på i ca 2.5 timmar. Och så startade bilen efter det, men nu när jag kom till garaget en vecka senare så var batteriet nästan tomt igen:( Vad jag vet så e de nog bara klockan som har gått, men kan det dra ur endå? Det ska kanske tilläggas att batteriet har dragits ur av stereon några gånger förrut;)
Jag får nog ta och köpa ett nytt batteri, men vad ska jag köpa för något? Det jag har nu e på 60Ah:)

Tacksam för svar, men bilen ska ju inte användas i vinter så de e ju ingen brådska;)

Be cool

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

21 761 Inlägg
29 oktober 2011
#5
Om batteriet var så pass urladdat att startmotorn inte orkade dra runt så behöver batteriladdaren vara inkopplad i minst ett dygn, kanske två dygn. Det är dock inte säkert att batteriet tar emot laddning på ett bra sätt, speciellt inte eftersom det har råkat ut för djupa urladdningar tidigare.

Möjligheten finns att du kan "få igång" batteriet igen om laddaren får ladda i 1-2 dygn, men har det ett antal år på nacken så är det antagligen bättre att köpa ett nytt ändå. Som jag skrev i inlägg #3 så rekommenderar jag så stort batteri som ryms på batterihyllan, men vill du inte lägga ut mer pengar än nödvändigt så är det ju bara att fortsätta med tex 60 Ah. smile
Senast redigerat av Drönirettab (29 oktober 2011)

Team Breehäng
1 623 Inlägg
29 oktober 2011
#6
Drönirettab skrev:
Om batteriet var så pass urladdat att startmotorn inte orkade dra runt så behöver batteriladdaren vara inkopplad i minst ett dygn, kanske två dygn. Det är dock inte säkert att batteriet tar emot laddning på ett bra sätt, speciellt inte eftersom det har råkat ut för djupa urladdningar tidigare.

Möjligheten finns att du kan "få igång" batteriet igen om laddaren får ladda i 1-2 dygn, men har det ett antal år på nacken så är det antagligen bättre att köpa ett nytt ändå. Som jag skrev i inlägg #3 så rekommenderar jag så stort batteri som ryms på batterihyllan, men vill du inte lägga ut mer pengar än nödvändigt så är det ju bara att fortsätta med tex 60 Ah. smile

Det e min förstabil, så jag vill ju att den ska funka i väder och vind, men som jag skrev tidigare så behövs inget batteri i vinter. cool Bara då jag ska starta för att se om jag fått mitt avgassystem tätt, men då de e klart så behövs ingen ström förän till våren:) Men kan de verkligen bli nästan helt tomt av bara klockan?
Men de e inget specielt man ska kolla på då man köper batteri då? Det e ingen risk att man bränner något i bilens elsystem om man köper ett nytt 60Ah batteri med samma polvändning? cool

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

21 761 Inlägg
29 oktober 2011
#7
-BASmannen- skrev:
Men kan de verkligen bli nästan helt tomt av bara klockan?

Nej, inte efter bara en vecka. Det kan ju finnas ytterligare saker som drar ström, men två andra saker inverkar också:

1. Batteriets skick
2. Laddaren hann inte ladda speciellt mycket på 2,5 timmar

Dessa två saker påverkar ganska mycket, värt att notera.

-BASmannen- skrev:
Men de e inget specielt man ska kolla på då man köper batteri då? Det e ingen risk att man bränner något i bilens elsystem om man köper ett nytt 60Ah batteri med samma polvändning? cool

Nej, inga problem. Samma polvändning är kanske inte helt nödvändigt, beror bla på hur långa batterikablarna är och om du är beredd att eventuellt byta ut ordinarie batterikablar. smile

Team Breehäng
1 623 Inlägg
29 oktober 2011
#8
Drönirettab skrev:
-BASmannen- skrev:
Men kan de verkligen bli nästan helt tomt av bara klockan?

Nej, inte efter bara en vecka. Det kan ju finnas ytterligare saker som drar ström, men två andra saker inverkar också:

1. Batteriets skick
2. Laddaren hann inte ladda speciellt mycket på 2,5 timmar

Dessa två saker påverkar ganska mycket, värt att notera.

-BASmannen- skrev:
Men de e inget specielt man ska kolla på då man köper batteri då? Det e ingen risk att man bränner något i bilens elsystem om man köper ett nytt 60Ah batteri med samma polvändning? cool

Nej, inga problem. Samma polvändning är kanske inte helt nödvändigt, beror bla på hur långa batterikablarna är och om du är beredd att eventuellt byta ut ordinarie batterikablar. smile

Tack tongue Batteriet är i dåligt skick, men den startade när jag hade laddat det, men de drar alltså ur sig själv?
Det blir nog lättast med samma polvändning, men tack endå cool
Senast redigerat av -BASmannen- (29 oktober 2011)

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

21 761 Inlägg
29 oktober 2011
#9
Om batteriet är i dåligt skick så har det högre självurladdning, dessutom tar det inte emot laddningen på ett bra sätt och blir alltså inte helt uppladdat fastän laddaren "tycker så". smile

Team Breehäng
1 623 Inlägg
29 oktober 2011
#10
Drönirettab skrev:
Om batteriet är i dåligt skick så har det högre självurladdning, dessutom tar det inte emot laddningen på ett bra sätt och blir alltså inte helt uppladdat fastän laddaren "tycker så". smile

Okej tack big_smile då förstår jag varför den startade först men inte efter några dagar wink Då blir de till att köpa ett nytt batteri till våren cool Åter igen, Tack wink

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

578 Inlägg
2 november 2011
#11
Lånar denna tråd.

Någon som vet hur stort batteri man får plats med under huven på en saab og9-3. Då jag inte vill eller har plats för två batterier.


21 761 Inlägg
2 november 2011
#12
Mät hur stor batterihyllan är och försök även mäta ungefär hur högt det får vara till polernas topp (för att inte riskera kortslutning mot tex huven). smile

Osponsrad
1 631 Inlägg
2 november 2011
#13
Lonefox skrev:
Ah står för amperetimmar.
Detta är hur mkt ström batteriet kan hålla under en viss tid.
Dröni kan förklara närmare hur dte ligger till.

En BRA tumregel är att man skall ha ett batteri per 1KW....

bump wink hehe   Ett batteri/1kw... men hur stort batteri ? Alltså i ah

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

21 761 Inlägg
2 november 2011
#14
Vad som menas med "1 bra batteri" kan säkert diskuteras, men tex ett vanligt 60 Ah batteri på mer än 600 CCA eller 70-75 Ah batteri på mer än 700 CCA kan nog anses vara "bra". Tar man ett AGM-batteri så kan dock CCA-värdet vara ännu högre än det jag räknade upp, trots att kapaciteten är lägre.

Inte helt lätt att säga exakt alltså. smile

Osponsrad
1 631 Inlägg
3 november 2011
#15
Drönirettab skrev:
Vad som menas med "1 bra batteri" kan säkert diskuteras, men tex ett vanligt 60 Ah batteri på mer än 600 CCA eller 70-75 Ah batteri på mer än 700 CCA kan nog anses vara "bra". Tar man ett AGM-batteri så kan dock CCA-värdet vara ännu högre än det jag räknade upp, trots att kapaciteten är lägre.

Inte helt lätt att säga exakt alltså. smile

Inga 50 ah batterier iallfall wink

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

21 761 Inlägg
3 november 2011
#16
Nja, använder man AGM så kan ett 50 Ah vara ganska kraftigt faktiskt. Tar man tex Optima RT och Exide Maxxima 900 så ligger de "bara" på 50 Ah, men CCA-värdet är minst 800 A. smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 november 2011
#17
Drönirettab skrev:
Nja, använder man AGM så kan ett 50 Ah vara ganska kraftigt faktiskt. Tar man tex Optima RT och Exide Maxxima 900 så ligger de "bara" på 50 Ah, men CCA-värdet är minst 800 A. smile

Som exempel:
680 cranking amps for 5 seconds
595 cranking amps for 10 seconds
525 cranking amps for 20 seconds
Short circuit current over 1800A
17 amp hours
25 minute reserve capacity with 25amp load
http://www.odysseybatteries.com/battery/pc680mj.htm

1200 cranking amps for 5 seconds
1090 cranking amps for 10 seconds
900 cranking amps for 20 seconds
825 cranking amps for 30 seconds
Short circuit current over 2600A
44 amp hours
78 minute reserve capacity with 25amp load
CCA - 550 (Is this important?)
http://www.odysseybatteries.com/battery … series.htm

Yeah......they pack a hell of a punch. Men de kostar därefter med.
Hmmm.....skall nogta o kolla om de har ngt som passar min FT500 med.... big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
3 november 2011
#18
Fast då har vi detta med vad alla angivelser innebär.

Börjar vi med kortslutningsströmmen så är det ett värde som inte har någon betydelse för drivning av ett slutsteg, spänningen vid en sån mätning är ju inte tex 11 V kan man säga. Den andra angivelsen brukar heta PHCA (Pulse Hot Cranking Amps) eller PCA (Pulse Cranking Amps) och har vad jag vet en slutspänning på 7,2 V.

Båda dessa angivelser duger egentligen bara till att jämföra mot andra batterier med samma typ av mätmetoder, man kan nog även få ett hum om hur bra snurr det kan bli på en startmotor. I rättvisans namn har ju även CCA-värdet en ganska låg slutspänning som inte kan användas för slutsteg, men just att den mätmetoden görs i kyla ger ändå lite mer fingervisning om batteriets strömförmåga tycker jag.

Ju kallare det är desto större inverkan har den inre resistansen på startströmsförmågan. smile

Team Breehäng
1 623 Inlägg
24 januari 2012
#19
Är sugen på ett Biltema-AGM-batteri, men är de nån stor skillnad på sånna mot vanliga startbatterier? Och vilket är säkrast att ha om man vill att bilen ska starta i alla väder, även på vintern?

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

21 761 Inlägg
24 januari 2012
#20
De AGM-batterier som Biltema säljer ska enligt produktbeskrivningen tåla djupurladdningar ganska bra, sedan har batterierna även bra CCA-värde. Då kan man nog säga att de bör fungera minst lika bra som ett startbatteri när det gäller att få igång motorn, men att de dessutom tål mer stryk än ett startbatteri. smile

Dessa påståenden är alltså bara utifrån vad som står angående de batteriernas prestanda, jag har inte provat Biltemas AGM eller startbatterier. Andra som har testat och kunnat jämföra får ge mer råd.


Sök