5274
Sök

problem med tändinställning på b230.

730 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
#1
Hejsan, Har ett litet smärre problem...
Kan börja med att säga att varje gång jag skall starta bilen och den är dygnskall så startar den,hackar lite,dör, startar,hackar lite mer,dör samt att när motorn är igång och man trycker plattan i bott så hackar den till innan den går upp i varv, Detta kanske kan bero på att den är chippad och uppställt ? Fortsätter så liten stund sen går motorn felfritt, om tändinställningen har något med detta att göra vet jag inte men idag när jag skulle ställa tändningen märkte jag att jag fick samma resultat hur fördelaren än stod, Någon som vart med om något liknande fel ?,

Mvh// Charlie

Fölkesberg Racing =)

21 761 Inlägg
1 februari 2009
#2
Att tändningen inte flyttade sig när du vred på fördelaren beror troligen på det tändsystem du har, en del tändsystem har egen reglering av tändpunkten nämligen. REX tändsystem har egen reglering, jag tror att EZ-116K också har sån reglering. smile

730 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Att tändningen inte flyttade sig när du vred på fördelaren beror troligen på det tändsystem du har, en del tändsystem har egen reglering av tändpunkten nämligen. REX tändsystem har egen reglering, jag tror att EZ-116K också har sån reglering. smile

Jasså ? smile, Så det är ingen "fel" på tändningen då ?,  För när vi mätte med sånt mätinstrument (blackout va de heter..) så fick vi fram att tändningen vart fin fint inställt vart den än stod smile

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)

21 761 Inlägg
1 februari 2009
#4
Jag har ingen erfarenhet av såna där tändsystem, men i rephandboken står det att bla REX tändsystem inte har justerbar tändning eftersom det reglerar sig själv.

Någon med erfarenhet av dessa system får ge mer råd. smile
Senast redigerat av Drönirettab (1 februari 2009)

1 785 Inlägg
1 februari 2009
#5
Shallie skrev:
Hejsan, Har ett litet smärre problem...
Kan börja med att säga att varje gång jag skall starta bilen och den är dygnskall så startar den,hackar lite,dör, startar,hackar lite mer,dör samt att när motorn är igång och man trycker plattan i bott så hackar den till innan den går upp i varv, Detta kanske kan bero på att den är chippad och uppställt ? Fortsätter så liten stund sen går motorn felfritt, om tändinställningen har något med detta att göra vet jag inte men idag när jag skulle ställa tändningen märkte jag att jag fick samma resultat hur fördelaren än stod, Någon som vart med om något liknande fel ?,

Mvh// Charlie

När du vrider på fördelarhuset ändrar du enbart var gnistan kommer att hoppa mellan rotor och fördelarlock. Tändpunkten bestämmer ECU tillsammans med alla givare. Du har en vevaxelgivare som sitter i längst bak på motorn och ser ut såhär http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/Images-Parts/RPMSensor.gif

Kontrollera felkoderna och se om alla givare i systemet fungerar som de ska

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

730 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
#6
dbjanoz skrev:
Shallie skrev:
Hejsan, Har ett litet smärre problem...
Kan börja med att säga att varje gång jag skall starta bilen och den är dygnskall så startar den,hackar lite,dör, startar,hackar lite mer,dör samt att när motorn är igång och man trycker plattan i bott så hackar den till innan den går upp i varv, Detta kanske kan bero på att den är chippad och uppställt ? Fortsätter så liten stund sen går motorn felfritt, om tändinställningen har något med detta att göra vet jag inte men idag när jag skulle ställa tändningen märkte jag att jag fick samma resultat hur fördelaren än stod, Någon som vart med om något liknande fel ?,

Mvh// Charlie

När du vrider på fördelarhuset ändrar du enbart var gnistan kommer att hoppa mellan rotor och fördelarlock. Tändpunkten bestämmer ECU tillsammans med alla givare. Du har en vevaxelgivare som sitter i längst bak på motorn och ser ut såhär http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/I … Sensor.gif

Kontrollera felkoderna och se om alla givare i systemet fungerar som de ska

Okej då har jag fått det klart för mig smile, det kan jag testa att göra idag men är det det samma felkoder som till 850 och dessa här eller är det olika betydelser osv ? smile,

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)


Sök