5274
Sök

Hjälp med kabeldimensionering till mitt slutsteg

OpelFredrik
4 februari 2009
Trådstartare
#1
Hejsan!

Jag har precis varit och köpt mig ett MUTANT NW280SP och jag måste köpa mig en strömkabel till steget, jag surfa runt lite och hitta ett kabel kitt på MDS som bara kosta 100 kr! Kittet finns  här

Vad tror ni? Steget är avsäkrat på 40A så funkar den kabeln på 6 mm²? Jag ska bara driva ett framsystem kanske dubbla framsystem så steget kommer jobba i antingen 4 eller 2 Ohm

Innan ni rekommenderar någon annan kabel tänk på att steget har endast en 8 mm² kabelanslutning så jag får inte in hur grova kablar som hällst!

//Fredrik
Senast redigerat av OpelFredrik (4 februari 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 februari 2009
#2
För att kunna utnyttja steget max så bör du ha en 8mm2 kabel, helt klart. Med 8mm2 kabel så får du sätta en 40A säkring, 6mm2 kabel får endast ha 35A på säkringen. Men det kittet kan fungerar, tänkt dock då på att inte sätta en säkring större än 35A på kabeln.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

OpelFredrik
4 februari 2009
Trådstartare
#3
Ok jag var nu iväg till Micro där dom konstatera samma sak och övertala mig att köpa en 8 mm² kabel så nu har jag troligen det jag behöver för att koppla in steget, köpte närmare 9 meter kabel för 150 kr så det var en bra deal därför jag slog till

//Fredrik


Sök