1850
Sök

Volvo kan bli Kinesiskt

blacken
11 februari 2009
lustgasen skrev:
r-ted skrev:
m ni vill prata kvalitet så har vi ju gamla goda mercedes W124 , är nog en av världens mest driftssäkra bilar

jo fast nu diskuterar vi vare sig volvo blir kinesiskt eller inte,

inte om en merca...

Undrar hur länge det dröjer innan både Merca och BMW blir Kinesiska??

V10
11 februari 2009
blacken skrev:
V10 skrev:
blacken skrev:

Jag har inte sagt att dom är dåliga på kvalitè men Volvo är inte heller dåliga i kvalitén, men helhetsmässigt och ekonomiskt ägande så är det svårt att slå en 240/740/940 idag, oavsett om det är en merca eller en BMW som man jämför med, dessutom så rostar inte en Volvo lika grymt som Tyska bilar....

Men vad har 240/740 och 940 med saken att göra Idag?! Ja BMW har E30, Audi har Audi 80 och 100, Mercedes har gamla E-klass, dom håller minst lika bra kvalité men åter igen, vad har dom bilarna som är 20-30 år gamla med bilarna idag att göra? Ja, BMW, Audi och Mercedes bara utvecklar sig hela tiden.

Har man då haft slitstarka bilar så tycker då jag iaf att man borde ha fortsatt med det, men det funkar inte så idag. T.o.m enligt svenska undersökningar så ligger Volvo inte bra till vad gäller kvalité och deras motorer är inte heller dom mest kultiverade, dom drar enorma mängder bensin/diesel.

Underförstått att den sista riktiga Volvon var 940.. Senare modeller är inte mycket att hänga i granen..

Vad gäller Volvo så går 850R, S70R samt S60 T5 och S60R före alla andra Volvobilar, resten ser jag som rena transportmedel, inget annat.

499 Inlägg
11 februari 2009
V10 skrev:
Jag vågar nog påstå att Volvo och Saab aldrig kommer komma i närheten av varken BMW, Audi eller Mercedes. Som Audis VD sa: "Volvo är ingen premiumbil, Volvo har så långt dit att dom aldrig kommer kunna nå klass med varken oss eller våra andra tyska konkurrenter"...och han har rätt.

Det är möjligt att de inte kommer komma så långt. Audi har inte alltid varit ett statusmärke. Tidigare var de inte häftigare än Volvo eller SAAB så om Audis VD säger så så kan han nog inte sin egna historia.

Volvo har chans att komma uppåt, men de är lite som R-ted säger, de första årsmodellerna är för dåliga. De skulle testa dem mer så inte första kunderna får leva med alla barnsjukdomar.

Deras största fel är att de inte satsar tillräckligt högt, de lägger sig medvetet på en lägre nivå. D5 som ska vara toppmodellen bland dieselbilar har inte mer effekt än BMW x25d, de har ju flera modeller som är starkare. S60R med 300hk? Den skulle ju haft 350hk, lite mer än motsvarande BMW M3. Sedan är de ett par år efter med allting. 185hk i en dieselbil var häftigt 2000, inte 2009. När man ändå klagar så bränsleförbrukningen kunde vara lite lägre men det är inte det som är det stora problemet.

/Fredrik

blacken
11 februari 2009
r-ted skrev:
blacken skrev:
r-ted skrev:
240/740/940 var kvalitets bilar, men man kan inte leva på gamla meriter.

jag vet inte om du har kollat runt lite och kanske insett att dessa bilar inte tillverkas längre.
Att försvara sitt ägande av en 20år gammal bil med att den har kvalitet tycker jag är dåligt.

volvo stog en gång i tiden för säkerhet och kvalitet, idag är säkerheten lika bra hos dom flesta andra i samma prisklass men hur är det med volvos kvalitet???

Njaee, jag ser till vad det kostar att ha bilen, även till hur mycket kan jag själv fixa med den, tillgångar på reserdelar, pris på dom osv. och där så är Merca och BMW på efterkälken rejält.. En 2 till 9 serien av Volvo är helt enkelt mera bil för pengarna, sedan om den är 20 år gammal har igentligen ingen större sexuell betydelse om man ser till ägandet och fordonets primära funktion, nämligen att bekvämt och säkert på ett smärtfritt sätt flytta arslet mellan punkt "A" till punkt "B"..

du är nogde enda på Gorg som ser det så, vi andra har bilar vi gillar och tycker är roliga big_smile

Visst är det så men frågan är är dom igentligen mera "överlägsna" mera "bättre" bara för att dom har mera avancerad teknik som kommer att strula rejält efter ett tag, än en "lite" ålderstigen 240/740/940 som inte har en massa skit som kommer att bänga sig efter ett tag?. Självklar och givetvis så är Merca och BMW fina och påkostade fordon men är dom värda sitt pris i långa loppet?.

Det känns lite som HD:s status, svindyr och påkostad med en grym statuskännsla och form i sig, men är dom värda sitt pris igentligen..
Senast redigerat av blacken (11 februari 2009)

blacken
11 februari 2009
V10 skrev:
blacken skrev:
V10 skrev:

Men vad har 240/740 och 940 med saken att göra Idag?! Ja BMW har E30, Audi har Audi 80 och 100, Mercedes har gamla E-klass, dom håller minst lika bra kvalité men åter igen, vad har dom bilarna som är 20-30 år gamla med bilarna idag att göra? Ja, BMW, Audi och Mercedes bara utvecklar sig hela tiden.

Har man då haft slitstarka bilar så tycker då jag iaf att man borde ha fortsatt med det, men det funkar inte så idag. T.o.m enligt svenska undersökningar så ligger Volvo inte bra till vad gäller kvalité och deras motorer är inte heller dom mest kultiverade, dom drar enorma mängder bensin/diesel.

Underförstått att den sista riktiga Volvon var 940.. Senare modeller är inte mycket att hänga i granen..

Vad gäller Volvo så går 850R, S70R samt S60 T5 och S60R före alla andra Volvobilar, resten ser jag som rena transportmedel, inget annat.

OCH vad är ett fordons PRIMÄRA funktion då?..

499 Inlägg
11 februari 2009
blacken skrev:
V10 skrev:
blacken skrev:

Mitt fordons primära funktion är leksak big_smile

blacken
11 februari 2009
Hellquist skrev:
blacken skrev:
V10 skrev:

Mitt fordons primära funktion är leksak big_smile

Det är den för mig också, men jag vill ha hållbara leksaker lagom pedagogiska som man kan plocka isär och sätta ihop, utan att behöva vara en raketforskare.. tonguebig_smile
Senast redigerat av blacken (11 februari 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 februari 2009
blacken skrev:
lustgasen skrev:
r-ted skrev:
m ni vill prata kvalitet så har vi ju gamla goda mercedes W124 , är nog en av världens mest driftssäkra bilar

inte om en merca...

Förmodligen det flesta företag som idag ligger hos supermakten USA. Företag som Ford, GM och (Daimler?-)Chrysler kommer gå ännu sämre och till slut hamna med kinesiska ägare.

Bmw och Toyota tex har stått på egna fötter genom hela USA eran, så vad säger att de inte skulle klara sig genom en Kina era nu? Båda märkerna är utmärka exempel på att man inte behöver klumpa ihop sig för att överleva.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 637 Inlägg
11 februari 2009
r-ted skrev:
men vad volvo, mb eller bmw gjorde på 80talet spelar ingen roll idag, alla dessa bilar borde stå på skroten för länge sedan.

Nej för helvete!mad 80-tals bilar är faan mycket trevligare än dagens bilar och det gäller de flesta märken. Gör ett besök här så kanske du ändrar dig. www.traffpunkt80.se
Senast redigerat av EmilHammarlund (11 februari 2009)

blacken
11 februari 2009
Rquired skrev:
blacken skrev:
lustgasen skrev:

inte om en merca...

Förmodligen det flesta företag som idag ligger hos supermakten USA. Företag som Ford, GM och (Daimler?-)Chrysler kommer gå ännu sämre och till slut hamna med kinesiska ägare.

Bmw och Toyota tex har stått på egna fötter genom hela USA eran, så vad säger att de inte skulle klara sig genom en Kina era nu? Båda märkerna är utmärka exempel på att man inte behöver klumpa ihop sig för att överleva.

Och sedan så har vi ju även Sydamerika, Australien och Afrika som säkerligen kommer att "komma" upp sig i det hänsèendet i framtiden..

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 februari 2009
blacken skrev:
Rquired skrev:
blacken skrev:

Och sedan så har vi ju även Sydamerika, Australien och Afrika som säkerligen kommer att "komma" upp sig i det hänsèendet i framtiden..

Precis! Men som det ser ut nu tror jag Kina har bäst chans till tronen.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

V10
11 februari 2009
blacken skrev:
V10 skrev:
blacken skrev:

Att inte gråta varje gång man sätter sig i bilen lol

Vad har den primära funktionen med saken att göra? Helt ärligt? En Ferrari F430 klarar den primära funktionen minst lika bra...
Senast redigerat av V10 (11 februari 2009)

Teddan
2 495 Inlägg
11 februari 2009
blacken skrev:
r-ted skrev:
blacken skrev:

Njaee, jag ser till vad det kostar att ha bilen, även till hur mycket kan jag själv fixa med den, tillgångar på reserdelar, pris på dom osv. och där så är Merca och BMW på efterkälken rejält.. En 2 till 9 serien av Volvo är helt enkelt mera bil för pengarna, sedan om den är 20 år gammal har igentligen ingen större sexuell betydelse om man ser till ägandet och fordonets primära funktion, nämligen att bekvämt och säkert på ett smärtfritt sätt flytta arslet mellan punkt "A" till punkt "B"..

du är nogde enda på Gorg som ser det så, vi andra har bilar vi gillar och tycker är roliga big_smile

Visst är det så men frågan är är dom igentligen mera "överlägsna" mera "bättre" bara för att dom har mera avancerad teknik som kommer att strula rejält efter ett tag, än en "lite" ålderstigen 240/740/940 som inte har en massa skit som kommer att bänga sig efter ett tag?. Självklar och givetvis så är Merca och BMW fina och påkostade fordon men är dom värda sitt pris i långa loppet?.

Det känns lite som HD:s status, svindyr och påkostad med en grym statuskännsla och form i sig, men är dom värda sitt pris igentligen..

börjar en bil bli så ålderstigen så det blir strul med den så kan man faktist sälja den och köpa sig en nyare variant.

det insåg jag förra sommarn när jag halkade dit på en 13år gammal ferrari 355.
så nu vet jag , gamla blir är SKIT.
Har man råd så är det värt att åka nyare fordon

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 februari 2009
blacken skrev:

Menar du då att endast de bakhjulsdrivna bilarna räknas? wink
Eller ingår 850 i din ekvation?
För 940 tillverkades längre än 850. tongue

För 850 kom väl samtidigt som 940, alltså -91, men 940 tillverkades fram till -98 när S90/V90 tog över, och 850 hade då redan övergått i S/V70. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

blacken
11 februari 2009
r-ted skrev:
blacken skrev:
r-ted skrev:

börjar en bil bli så ålderstigen så det blir strul med den så kan man faktist sälja den och köpa sig en nyare variant.

Njaa, det är välan mestadels beroende på hur fordonet har blivit underhållet också, även typ och modell har en signifikant betydelse i det hela, te:x du ska åka tio mil till affären för det är akut slut på groggvirke , och det är 20 minus ute plus rykande snöstorm. Vad väljer du för bil en Ferrari eller en "20 år gammal" 240/740/940..

Teddan
2 495 Inlägg
11 februari 2009
blacken skrev:
r-ted skrev:
blacken skrev:

Njaa, det är välan mestadels beroende på hur fordonet har blivit underhållet också, även typ och modell har en signifikant betydelse i det hela, te:x du ska åka tio mil till affären för det är akut slut på groggvirke , och det är 20 minus ute plus rykande snöstorm. Vad väljer du för bil en Ferrari eller en "20 år gammal" 240/740/940..

då väljer jag ingen avdom bilarna , då tar jag min honda.....
skulle aldrig försätta mig en sits där groggvirket är slut i dåligt väder

Gödseldräng
4 529 Inlägg
11 februari 2009
blacken skrev:
r-ted skrev:
blacken skrev:

Och rostbenägnaste..

w124 rostar inte mer än någon annan bil från80talet.

men vad volvo, mb eller bmw gjorde på 80talet spelar ingen roll idag, alla dessa bilar borde stå på skroten för länge sedan.

Något som Merca kan, så är det att rosta..

det där är skitsnack
merca rostar inte mer än andra bilar
mellan 98-00 så försökte mercedes ta fram en miljövänlig lack som inte funkade något vidare
en mercedes rostar inte mer än vad ett annat bilmärke gör
DOCK har mercedes fått dåligt rykte pga att dom bilarna dom testade lacken på rostade som fan

V10
11 februari 2009
blacken skrev:
r-ted skrev:
blacken skrev:

För det första så sätter jag mig inte i den sitsen att jag kör en 240 och för det andra så finns det faktiskt pickisar som man kan ha istället till virket.

Varför inte en V70?
Senast redigerat av V10 (11 februari 2009)

Teddan
2 495 Inlägg
11 februari 2009
jonnielahti skrev:
sluta snacka sönder alla trådar genonm att tillägga sånt som inte hör dit!

det mesta som skrivs hör faktiskt hit.

dock har det dragit iväg lite på slutet, men volvo har ju problem .

tror ingen som bor i sverige vill att volvo skall kursa eller flyttas.
vare sig man hatar volvo eller älskar volvo så genererar det jobb, skatt och moms .

424 Inlägg
11 februari 2009
Satan vad det har skrivits...

Alla måste tänka på att Volvos hemmamarknad (ja Sverige) är väldigt liten om man jämför med t.ex BMW och Audi som har en gigantisk hemmamarknad! Sen är det absolut inte bara Volvo som har fått låta folk gå. BMW, Porsche, Ferrari, Bentley, MB osv osv osv. Även under gällande finanskris toppar Volvo listorna i Sverige.

Ang kvalité så har alla märken problem. I Sverige där det rullar jättemånga Volvo blir det automatiskt uppförstorat. Ett exempel är när tidningarna skriver om att det är så många Volvo som brinner. Dom vill få oss att tro att i princip alla Volvo brinner. Sanningen är att Volvos bilar brinner väldigt sällan om man kollar antal bränder per såld bil. Ett exempel...

Sverige är det enda landet i världen där man inte värnar om landets egna produkter. Istället har man som hobby att smutskasta det så mycket det går.
Senast redigerat av C70 (11 februari 2009)

Sök