1925
Sök

Volvo kan bli Kinesiskt

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 februari 2009
raliman08 skrev:
Jag jobbar på Volvo-Torslanda och att komma och påstå att Volvo har pengar är fan det dummaste jag hört på länge, sätt din fot i fabriken och få del av alla nerlagda projekt, varsel, varselvarningar, inköps neddragningar, nedtaktningar, m.m just nu sitter jag hemma och hela fabriken är nersläckt med värmen avstängd. Var inte längesedan Volvo hade problem att få loss pengar till de anställdas löner.Förstår att du gärna vill att volvo ska släppa en C30R, även jag men att påstå att Volvo har pengar är bara dumt för det har dom inte.

Men ändå har de råd att dela ut dels 4 miljarder till aktie-ägarna och 15 miljoner i bonus till svenske VDn.
Hur hänger det ihop?

Alltså, allvarligt talat, slår man ihop det, så låter det precis som om Volvo går upp på tågspåret och springer rakt mot det annalkande X2000, det vill säga accelererar mot självmordet.

Det vägrar jag blankt tro på, speciellt nu när Volvo har fått ut sina DRIVe-dieslar som fått sån oerhört bra kritik i alla tester för sin bränslesnålhet, och dator som säger åt när det är dags att växla.
Liksom alla V70 Flexifuel som konverteras till etanol/gas i fabriken i Göteborg, som drivs av förredetta-Volvoanställda, som blivit så populär som tjänstebil.

Varför skulle företaget vilja ta livet av sig?
It makes no sense!

Jag tror på att dom har nån baktanke med detta, att stänga ner fabriken är kanske för att de går i ide.
Måste ju vara billigare att stänga fabriken, än låta den gå dygnet runt, fullt med folk som kostar pengar och utan att ha bilar att bygga, då orderingången sjunkit.
Det kan du inte säga emot. wink
Senast redigerat av TurbOla (13 februari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

V10
13 februari 2009
TurbOla skrev:
raliman08 skrev:
Jag jobbar på Volvo-Torslanda och att komma och påstå att Volvo har pengar är fan det dummaste jag hört på länge, sätt din fot i fabriken och få del av alla nerlagda projekt, varsel, varselvarningar, inköps neddragningar, nedtaktningar, m.m just nu sitter jag hemma och hela fabriken är nersläckt med värmen avstängd. Var inte längesedan Volvo hade problem att få loss pengar till de anställdas löner.Förstår att du gärna vill att volvo ska släppa en C30R, även jag men att påstå att Volvo har pengar är bara dumt för det har dom inte.

Men ändå har de råd att dela ut dels 4 miljarder till aktie-ägarna och 15 miljoner i bonus till svenske VDn.
Hur hänger det ihop?

Alltså, allvarligt talat, slår man ihop det, så låter det precis som om Volvo går upp på tågspåret och springer rakt mot det annalkande X2000, det vill säga accelererar mot självmordet.

Det vägrar jag blankt tro på, speciellt nu när Volvo har fått ut sina DRIVe-dieslar som fått sån oerhört bra kritik i alla tester för sin bränslesnålhet, och dator som säger åt när det är dags att växla.
Liksom alla V70 Flexifuel som konverteras till etanol/gas i fabriken i Göteborg, som drivs av förredetta-Volvoanställda, som blivit så populär som tjänstebil.

Varför skulle företaget vilja ta livet av sig?
It makes no sense!

Jag tror på att dom har nån baktanke med detta, att stänga ner fabriken är kanske för att de går i ide.
Måste ju vara billigare att stänga fabriken, än låta den gå dygnet runt, fullt med folk som kostar pengar och utan att ha bilar att bygga, då orderingången sjunkit.

Jag tycker raliman08 pratar väldigt klokt, han ser till fakta som finns, även jag. Jag vill väl inte heller att märket ska dö, men detta är ju fakta bara, Volvo ligger risigt till.

Ja, man kan ju fråga sig varför VD:n får den summan med tanke på att han tydligen inte gjort ett jävla dyft, en VD ska kunna leda företaget åt rätt riktning, inte som nu, dom kickar folk och lägger ner grej efter grej.

Jag skulle också vilja veta varför VD:n har fått en bonus, för den är verkligen inte befogad.

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 februari 2009
TurbOla skrev:
Ellertz skrev:
Äsch... lägg ner det istället. Så som företaget sköts nu är det bara en tidsfråga innan konkurs... När det går bra för volvo vänder man sig till aktieägarna med ett fint léende. När det går dåligt går man till skattebetalarna och snyftar.  Sen så äre väl ett fint ljudhuvud som har kommit på att vi ska ha en aktieutdelning mitt i en kris för volvo! Skamligt...  Sen gyllenhammar hoppade av har det spårat ur totalt.

Något som vore kul, var att sätta styrelsens löner efter Volvos resultat - när det går bra för Volvo får de bra betalt.
När det går dåligt för Volvo, får de mycket dåligt betalt.
Då kallas det motivation... wink

C70 skrev:
Volvo är inte nära konkurs eller nedläggning osv osv....

Volvo har gått med vinst jättemånga år! Det är bara 2008 som har visat minus. Skulle ett minusår göra att ett företag går i kk? Saab har visat kraftigt minusresultat sen 1992.

Det är faktiskt inte ens mer än sista kvartalet 2008 som man vet att orderingången sjunkit brutalt.
Volvo måste ju ha lite mer marginaler än att bara "living on the edge"?

151 Inlägg
13 februari 2009
Aktie utdelningen var väl till LV och inte PV? Tror du dom stänger fabriken för att spara pengar eller för att dom inte har bilar att bygga? Sen att orderingången sjunkit jo.... den är obefintlig i princip. Sen att Volvo vill låna pengar tror du det beror på att dom har en massa pengar eller att det saknas? Tro mig det finns ingenting, Sen att Drive-e bilarna är bra det håller jag med om.. men ingenting som kommer att rädda Volvo direkt..

Lita aldrig på bilar, och kärringar som är hårt spacklade...

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 februari 2009
raliman08 skrev:
Aktie utdelningen var väl till LV och inte PV? Tror du dom stänger fabriken för att spara pengar eller för att dom inte har bilar att bygga? Sen att orderingången sjunkit jo.... den är obefintlig i princip. Sen att Volvo vill låna pengar tror du det beror på att dom har en massa pengar eller att det saknas? Tro mig det finns ingenting, Sen att Drive-e bilarna är bra det håller jag med om.. men ingenting som kommer att rädda Volvo direkt..

Jag vet inte om det var till LV eller PV, men det spelar väl ingen roll?
Både LV och PV går ju rakt åt skogen, med antalet sålda fordon. tongue

Volvo påstår att de har diskuterat med E.I.B:
"Vi gör det sedan vi fått veta att den här möjligheten finns, säger företagets presschef Maria Bohlin.
Enligt henne handlar diskussionerna om huruvida Volvo PV ska låna och i sådana fall till vilka projekt."

http://blt.se/nyheter/blekinge/volvo-di … n-fran-eib(1034666).gm

Jag kom förresten att tänka på en sak som handledaren på arbetsförmedlingen sa till mig i fredags. tongue
"Att ett antal personer varslas innebär inte att alla avskedas, i många fall är det inte mer än hälften."

Och han har ju rätt i att det enda vi får höra är om alla varsel, inte hur många avsked som verkligen blir av.
Vad man tycker om hans andra påståenden, är ju en annan sak...

Sen att jag har försökt ringa till A-kassan i 2 veckors tid nu, ett par gånger om dan, och endast fått stå i kö (som nr 70) eller blivit anvisad till att försöka senare igen, är ju en annan femma. tongue

151 Inlägg
13 februari 2009
"Volvo Lastvagnar planerar att dela ut fyra miljarder kronor trots att tusentals anställda samtidigt varslas om uppsägning". Tycker det spelar en stor roll med tanke på vad vi diskuterar... Personvagnar har inget eget kapital det har Lastvagnar. Volvos vinster har ätits upp av Fords förluster, bara att hoppas att Ford satsat några kronor rätt.. Den enda räddningen för Volvo just nu är att det kommer in en kapitalstark köpare kinesisk/europeisk.

151 Inlägg
13 februari 2009
"Att ett antal personer varslas innebär inte att alla avskedas, i många fall är det inte mer än hälften
Men om 4000 eller 9000 varslas spelar ju ingen större roll utan visar ju bara vilka enorma problem bolaget har, sedan kan man ju ha personer som får jobba hela sin uppsägningsperiod ifall det behövs personal, min arbetskompis fick sparken i fredags efter att ha gjort det och ändå behövs 25 personer i fabriken, men dom får inte återanställa dom för det finns inga pengar. Verkar vara lite svårt för dig att förstå hur illa Volvo ligger till, kan ju bara säga att som anställd på PV så vet man rätt snabbt vad som är sanning och vad som är nyhetstorka hos journalister. Tro inte på allt du läser..

1 814 Inlägg
13 februari 2009
jag har inget emot ett kinesikst ägarskap, sålänge produktionen i Sverige inte minskas, Ford är ju sämsta tänkbara ägarna tongue

151 Inlägg
13 februari 2009
expect1991 skrev:
jag har inget emot ett kinesikst ägarskap, sålänge produktionen i Sverige inte minskas, Ford är ju sämsta tänkbara ägarna tongue

Tack kan inte hålla med dig mer...

huh?
10 427 Inlägg
13 februari 2009
Hörde på radion när för någon vecka sen när någon Volvo-chef sa att det var
lite kärvt med pengar, men det var ganska så lugnt då Ford hade lite pengar
till övers. Så det var inga problem att betala ut löner.

Ungefär så wink

Teddan
2 495 Inlägg
13 februari 2009
Turbola, jag skrev tidigare i tråden om detta med aktieutdelning.
varför skall man ta av vinsten å ge löner åt folk när det inte finns jobb ?
det är ju helt sjukt, klart som fan att man skickar hem folk om det inte finns något att göra.

du måste nog fundera om lite grann.
Har jag lite att göra så skickar jag hem folk, sen om mitt företag går med vinst så tar jag ju pengarna själv.
Jag ger ju inte dom pengarna till dom jag inte kan erbjuda jobb längre.

Fan alltså vissa tänernte långt, du röstar på vänsterpartiet va ? eller kanske sossarna ?

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 februari 2009
r-ted skrev:
Turbola, jag skrev tidigare i tråden om detta med aktieutdelning.
varför skall man ta av vinsten å ge löner åt folk när det inte finns jobb ?
det är ju helt sjukt, klart som fan att man skickar hem folk om det inte finns något att göra.

du måste nog fundera om lite grann.
Har jag lite att göra så skickar jag hem folk, sen om mitt företag går med vinst så tar jag ju pengarna själv.
Jag ger ju inte dom pengarna till dom jag inte kan erbjuda jobb längre.

Fan alltså vissa tänernte långt, du röstar på vänsterpartiet va ? eller kanske sossarna ?

Jag har faktiskt aldrig röstat och är nöjd med det, men du verkar bara ha läst sista inlägget på sidan innan du skriver igen. wink

Om du läser senaste 2 sidornas inlägg från mig, så har jag skrivit att man hellre avskedar folk, och delar ut pengarna till aktieägarna, för att göra dom lite gladare. wink

TurbOla skrev:
Hur hänger det ihop?

Så genom att dela ut pengar till aktieägarna kan innebära 2 saker.
Antingen att aktieägarna bockar och bugar och tar emot pengarna, och säljer sina aktier fortast möjligast går, eller så kommer fler människor vilja köpa aktier, då de nu ser att Volvo ger utdelning även nu.

Som jag även skrivit förut, så stiger ju Volvos aktier. smile

Teddan
2 495 Inlägg
13 februari 2009
men fortfarande så kan dom inte ge pengarna till folk som dom inte har sysslor till.

varför skall pengarna vara kvar i företaget ? det är ju aktieägarnas vinst ?
jag kan med gott samvete sparka personal ena dagen för att sedan dagen efter ta ut 1 miljon i aktieutdelning, dom 2 sakerna hänger inte ihop

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 februari 2009
r-ted skrev:
men fortfarande så kan dom inte ge pengarna till folk som dom inte har sysslor till.

jag kan med gott samvete sparka personal ena dagen för att sedan dagen efter ta ut 1 miljon i aktieutdelning, dom 2 sakerna hänger inte ihop

Återigen, läs mitt inlägg, för det är ju det jag skrivit. wink

Teddan
2 495 Inlägg
13 februari 2009
TurbOla skrev:
r-ted skrev:

skriv igen då för jag är nog för trög för att fatta.
får inte ihop hur du menar, du vill att pengarna skall vara kvar i företaget ??

Klart man hellre avskedar folk, vad skall man ha folket till ???? dökött är inget att spara på.

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 februari 2009
r-ted skrev:
skriv igen då för jag är nog för trög för att fatta.
får inte ihop hur du menar, du vill att pengarna skall vara kvar i företaget ??

Klart man hellre avskedar folk, vad skall man ha folket till ???? dökött är inget att spara på.

TurbOla skrev:
Men det är lättare att nyanställa folk igen, än att få tillbaka miljarderna som skulle gått åt att avlöna dom, när de inte skulle ha något att göra på fabrikerna.

194 Inlägg
13 februari 2009
kanske är rätt att kräva ut så hög avkastning som möjligt osv, men är väldigt dålig stil att ta ut så mycket cash som möjligt och skicka hem folk från företaget. går ju att spendera pengarna ett företag går i  plus med på andra sätt än att ge ägarna klöver

V10
13 februari 2009
TurbOla skrev:
r-ted skrev:

Senaste nyheterna säger att Volvos försäljningssiffror gått ner nära 37 % Januari månad, låter det bra i dina öron? Har Volvo pengar nu eller hur var detta? För som jag ser det så är detta enorma förluster.

424 Inlägg
13 februari 2009
V10 skrev:
Senaste nyheterna säger att Volvos försäljningssiffror gått ner nära 37 % Januari månad, låter det bra i dina öron? Har Volvo pengar nu eller hur var detta? För som jag ser det så är detta enorma förluster.

Hur mycket har övriga märken minskat med då?

Ang utdelning så rör det Volvo Lastvagnar och INTE Personvagnar. Lastvagnar har många, många miljarder i vinst. Men förutspår en lugnare tid framöver. Därför vill dom göra sig av med personal....

364 Inlägg
13 februari 2009
Hoppas nån köper upp volvo så man kan få tillbaka jobbet! oavsett vem som äger volvo, bara bilar tillverkas så folk kan få tillbaka sitt jobb och inte vara oroliga hur dem ska klara sig i denna situation=)

Sök