3792
Sök

Skillnad mellan basreflexlåda och bandpasslåda?

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
Som rubriken antyder:)

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 februari 2009
Den enkla förklaringen:

Basreflexlåda är en enkel låda med port och elementet monterat utifrån.

Bandpasslåda har elementet inbyggt och finns i ett ANTAL olika utföranden.....

Den långa jobbiga förklaringen får ngn annan ta då jag inte orkar just nu big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
7 februari 2009
Jo, i princip är det ju den skillnaden. Sedan kan ljudkaraktären vara lite olika också. smile
Bandpasslådan har ett antal olika varianter, men man kan säga att två varianter är vanligast: 4:e ordningens bandpass och 6:e ordningens bandpass.

# 4:e ordningens bandpass kan kallas för "enkelportad", den har sluten och portad kammare.
# 6:e ordningens bandpass kan kallas för "dubbelportad", den har alla kammare portade.

7 241 Inlägg
7 februari 2009
Drönirettab skrev:
Jo, i princip är det ju den skillnaden. Sedan kan ljudkaraktären vara lite olika också. smile
Bandpasslådan har ett antal olika varianter, men man kan säga att två varianter är vanligast: 4:e ordningens bandpass och 6:e ordningens bandpass.

# 4:e ordningens bandpass kan kallas för "enkelportad", den har sluten och portad kammare.
# 6:e ordningens bandpass kan kallas för "dubbelportad", den har alla kammare portade.

Är inte den värsta bandpasslådan 8:e ordning? Eller minns jag HELT käpprätt nu?

Dels alla kamrar portade utåt och dels portat MELLAN mitt och ytterkamrarna.....

21 761 Inlägg
7 februari 2009
Bla Backe kallar en sån låda för 6:e ordningens låda (inte bandpasslåda alltså), det är ju en variant av 6:e ordningens bandpass. Serieventilerad kan den även kallas. smile

Men det finns tydligen ytterligare en variant där man använder 3 st kammare. Kammaren som basen sitter i har port utåt, sedan går det en port in i nästa kammare och en port ut från den kammaren. Till sist går det en port från denna kammare in till den tredje kammaren och även en port ut från den kammaren.

Fast hur man räknar på en sån vet jag inte.
Senast redigerat av Drönirettab (7 februari 2009)

7 241 Inlägg
7 februari 2009
Drönirettab skrev:
Bla Backe kallar en sån låda för 6:e ordningens låda (inte bandpasslåda alltså), det är ju en variant av 6:e ordningens bandpass. Serieventilerad kan den även kallas. smile

Serieventilerad ja......så var det smile

Iaf den svåraste men även bland de mest effektiva lådor man kan göra.....
Man får en RUSKIG verkningsgrad på den big_smile
Senast redigerat av Lonefox (7 februari 2009)

21 761 Inlägg
7 februari 2009
Jo, verkningsgraden blir lite högre, men det är nog svårt att få den där "jättehöga" verkningsgraden tror jag. Generellt får man lite högre verkningsgrad över ett större frekvensområde, men det är inte så hemskt mycket bredare frekvensområde som man tror. Lådan blir större än en 4:e ordningens bandpass.

Bättre kontroll över konutslaget blir det dock med 6:e ordningens bandpass, både den "vanliga" varianten och den serieventilerade. Fast under den nedre avstämningen så kan man få samma problem som med basreflexlåda, dvs okontrollerade rörelser. Men då handlar det om mycket låga frekvenser. smile

Nu har jag inte byggt någon av dessa varianter, jag utgår bara ifrån vad mitt program visar och vad som står i en del litteratur.
Senast redigerat av Drönirettab (7 februari 2009)

802 Inlägg
8 februari 2009
Trådstartare
Jag fattar ingenting:/

802 Inlägg
8 februari 2009
Trådstartare
Gör det så stor skillnad på de olika ordningarna?

21 761 Inlägg
8 februari 2009
Ja, det är stor skillnad på de olika lådorna. Bandpasslådan passar endast som baslåda eftersom elementet sitter inuti själva lådan, däremot sluten och basreflex kan även spela höga frekvenser tack vare att elementet spelar ut i luften. smile

206 Inlägg
16 februari 2009
vad får man för olika karaktärer med bandpasslådor?

7 241 Inlägg
16 februari 2009
Grodan74 skrev:
vad får man för olika karaktärer med bandpasslådor?

Beror på var man lägger avstämningsfrekvenserna.

Allt från djupbasmuller (i en del fall ner runt 25Hz) till reptilsnabb discobas (med energin runt 80Hz)

206 Inlägg
16 februari 2009
Okej, går det att få "både och" med bandpass? eller blir det inge bra?

7 241 Inlägg
16 februari 2009
Grodan74 skrev:
Okej, går det att få "både och" med bandpass? eller blir det inge bra?

Bandpass är vad det låter som.
En låda som spelar inom ett band. VIlket band avgör man genom avstämningsfrekvenserna.
Om man tar dem för långt ifrån varandra (vid en flerportad BP-låda) så är risken STOR att det blir pankaka med en frekvensgång som dalar mellan avstämningsfrekvenserna. Eller får en rejäl puckel mellan dem.

Enklaste BP-lådan är ju uppdelad i en sluten och en portad del.

Dock har jag inte labbat med BP på runt 10 år nu så jag har glömt det mesta kring dem :S

21 761 Inlägg
16 februari 2009
Eftersom bilkupén förstärker djupbasen ganska mycket så ska det gå att få en bandpasslåda att både spela djupbas och "dunk", men det är inte så lätt att få till lådan på det viset. Rätt element krävs för att få en hyffsat stor bandbredd.

För hemmabruk, där inte rummet förstärker djupbasen på samma sätt, är det svårare att få en stor bandbredd utan att verkningsgraden och frekvenskurvans rippel (ojämnhet) blir lidande.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/572301_k8lxw4.jpg
Exempel på frekvenskurva för bandpasslåda

https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/572302_naxgvx.jpg
Exempel på frekvenskurva för basreflexlåda.

Sök