Jag har haft sommardäck på bilen hela vintern hittills och jag tror knappast att jag lär byta till mina dubbdäck inom en snar framtid iaf.
Har kanske varit lite snö på vägen två eller tre dagar hittills under hela vintern och runt 3-7°C om dagarna så det är inte lönt att sätta på sina vinterhjul om man har nästan nya nokian dubbdäck.
Hade jag haft dubbfria vinterdäck hade jag nog satt på dom när vintern började men nu hade jag inte det och jag har klarat mig lika bra för det. Fick tom lägga lite sladdar på stans volvoparadis (där alla 740's samlas för att leka) och hade skitkul
Det var dock med halvt blankslitna sommardäck (bokstavligt talat pga sneslitning) men nu har jag splitter nya däck och fälgar på så oroa er inte för min del
Lämnar du aldrig Kristianstad? Kan ju va snö lr halkigt om man åker nån mil bara
Jag lämnar kristianstad varje gång jag har varit och handlat
Bor inte i stan utan tre mil utanför.
Men hursomhelst så kör jag inte särskilt mycket nu ändå eftersom jag blev arbetslös två dar innan julafton (vilken julklapp va ?) så ingen behöver oroa sig för att möta mig på vägen och om jag nu kör iväg någonstans så är det typ tidigast efter middag och då brukar tempen ligga runt 6-7°C
"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Ja, det verkar inte vara första gången inte någon fattar eller ens kan tyda vad som STÅR, eller för den delen begripa!!
Jag kör en repris:
DET ÄR VINTERVÄGLAG NÄR DET ÄR SNÖ, IS eller FROST på vägen!
OM DET INTE ÄR SNÖ, IS ELLER FROST PÅ SÅ ÄR DET ALLTSÅ INTE VINTERVÄGLAG OCH DÅ FÅR MAN KÖRA MED SOMMARDÄCK!
ja det stämmer ju och sen så poff så blire blixt halka och till följd av det en massa trafikolycker och på radion säger dom att man ska akta sig för att det är halt, tycker det är lite ironiskt ja de säger att det kan och är halt då det är mitt i vintern.. ja säger bara det far en 100 mil norrut så kommer ni aldrig å vilja hä av vinterdäcken och definitift inte dubbfritt om det är utan för en större stad;)..
Pertan the one!
-Det första en vis man tänker är det sista en dum jävel gör!
Ja, det verkar inte vara första gången inte någon fattar eller ens kan tyda vad som STÅR, eller för den delen begripa!!
Jag kör en repris:
DET ÄR VINTERVÄGLAG NÄR DET ÄR SNÖ, IS eller FROST på vägen!
OM DET INTE ÄR SNÖ, IS ELLER FROST PÅ SÅ ÄR DET ALLTSÅ INTE VINTERVÄGLAG OCH DÅ FÅR MAN KÖRA MED SOMMARDÄCK!
ja det stämmer ju och sen så poff så blire blixt halka och till följd av det en massa trafikolycker och på radion säger dom att man ska akta sig för att det är halt, tycker det är lite ironiskt ja de säger att det kan och är halt då det är mitt i vintern.. ja säger bara det far en 100 mil norrut så kommer ni aldrig å vilja hä av vinterdäcken och definitift inte dubbfritt om det är utan för en större stad;)..
Polisen har ju rätt att ge dig böter även om det råder väglag så att man KAN ha sommardäck. Det är som du säger en sak som bara kan smälla till så har man 30 cm snö på vägen. Sen kan det vara som så att det kanske är världens finaste väglag på ett ställe medans det är snorhalt 2-3 mil bort, och det godkänner aldrig en polis.
Så, för att komma till en bra slutsats: Ge fan i att köra med sommardäck på vintern, även om det är torrt och +8!
Polisen har ju rätt att ge dig böter även om det råder väglag så att man KAN ha sommardäck. Det är som du säger en sak som bara kan smälla till så har man 30 cm snö på vägen. Sen kan det vara som så att det kanske är världens finaste väglag på ett ställe medans det är snorhalt 2-3 mil bort, och det godkänner aldrig en polis.
Så, för att komma till en bra slutsats: Ge fan i att köra med sommardäck på vintern, även om det är torrt och +8!
Tidigare i höstas när det kom snö så var polisen ute och bötade folk som körde med sommardäck. Detta var dock inann man var Tvungen att ha vinterdäck, det är vad jag skulle vilja kalla slöseri med skattebetalarnas pengar.
de kallar jag mer okunnighet , va precis lika här istan oxå , jag som trodde poliser va pålästa men tydligen inte ..
1500kr för alla däck, syster är polis, no discussion..
Då kan du hälsa din syster (som förmodligen är PA) att ta med bötesmallen nästa gång.
134 4 kap 18 a § Fordon använt vid färd på väg utan att vara försett med vinterdäck eller likvärdig utrustning vid tidpunkt då sådan utrustning skall användas 1200
Förra vinterna bytte jag ej till v-däck. Körde bara då vägarna var torra och + grader. Då kan polizei ej säga något, då det ej råder vinteväglag.
En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan: https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
meen 15 april så ska du ha sommar däck, stämmer det ? va inne med firma bilen då ja fick punka och då sa dom att man ej får köra med vinter däck efter 15April.
Dubbdäck är förbjudet från och med 15 April, ja. Jag har kört med sommardäck i minst två veckor nu Vinterväglag är det om det finns snö, is, modd eller frost på vägbanan, vilket vi inte har haft här nere på länge
You can't polish a turd, but you can roll it in glitter. Med reservation för ev. felskrivningar.