3356
Sök

Lite frågor angående Saab 900 2.0t

kevlar_soul
20 mars 2006
Trådstartare
#1
Hejsan!

Ganska färsk här på forumet men har sett att ni har en hel del kloka svar etc. Hur som helst har  jag precis sålt min Volvo 850 T5 och är nu intresserad av en Saab 900 2.0t av 1994 års modell. En riktigt fin bil med lagom mycket hästar men vissa personer avråder mig ifrån att köpa Saab främst på grund av växellådan som ofta rasar. Så jag tänkte kolla lite med er, vad ni har för erfarenheter av Saab och då speciellt 900 2.0t, från 1994.

1. Motor? Hur långt går en välservad motor? Är det samma hållbarhet som till exempel en Volvo. Enligt en duktig mekaniker här i stan ska det vara en av Saabs finaste motorer som hitter i 900:an.
2. Växellåda? Rasar den verkligen så ofta som folk säger?
3. Kaross? Drabbbas den lätt av rost?(specifika delar får gärna nämnas!)
4. Delar? Är det lätt att få tag i bildelar på skroten etc?
5. Trimmvänlig? Finns det bra men effektiva chipp etc?
6. Vanliga fel? Vet ni om några vanliga fel på denna modell?
7. Bensinen? hur mycket drar en trimmad Saab 900 2.0t i snitt?

Ge mig gärna andra tips på saker som jag bör vara uppmärksam med!

MVH

Cim

Saab 99 Turbo-Nörd
368 Inlägg
20 mars 2006
#2
1 Motorn är ju bra, lätt att trimma, Det är bara vägen till hjulen som brukar vara  problemet, ofta är det för mycket kräm i bilarna så lådorna inte klarar av det, ganska lätt att förstå eller?
3Inte mer än andra bilar...
4Lätt att hitta delar, finns ju många som har dessa bilar och desto mer som har delar till dem...
7 skulle tippa kring 1 liter milen..

Tipsen får du av någon lite mer insatt 900a-trimmare...

mvh Anton


kevlar_soul
20 mars 2006
Trådstartare
#3
Tack för svaret!

Som sagt alla svar uppskattas för är väldrig inne på Saab köp nu!

607 Inlägg
20 mars 2006
#4
3:nederkant på dörrar och bagageluckan

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

69 Inlägg
20 mars 2006
#5
Motorn är nog det minsta problemet. det är alla annan utrustning som är lite sådär.
Kolla bakluckan i nederkant där är det ett veck på plåten där det samlas fukt så där blir det rost. Det är bara en fråga om när man måste göra ngt åt bakluckan. Har du tur har det kanske redan blivit gjort. Men om det en gång kommit kan man räkna med att behöva lacka om nederkanten på bakluckan vart annat år.
Kolla även om framvagnen är bytt. Den var för vek och böts på garantin men det är ej säkert om det är gjort på alla bilar. Detta problem fans på både 94 och 95 års modell.
Förbrukningen ligger nog på 1,0 - 1,2 liter/mil
Om den har ac/acc så bör du kolla upp den. Under tiden jag hade min (ca 3 år) så fick jag laga min 2ggr och då hade bilen bara gått ca 16000mil, och det är inte billigt.

kevlar_soul
20 mars 2006
Trådstartare
#6
Tackar!

Kanon bra svar, fortsätt så!

1 453 Inlägg
20 mars 2006
#7
1. Motorn behöver du inte oroa dig för, detta är en sån bil som man "aldrig" kör slut...
2. Nja, inte helt sant angående lådorna. Däremot har 900an, som alla andra framhjulsdrivna bilar den svaga länken att drivknuten är tunn vilket kan medföra problem för de som vill börja.
3. Har inte sett minsta rost på någon 900 efter 1995.
4. Inga problem.
5. Alla turbobilar är lättrimmade, finns ett flertal chipfirmor som specialiserat sig på SAAB.


16 Inlägg
20 mars 2006
#8
det är en riktigt schysst bil. köpte en sådan och då var växellåda renoverad. gasa gärna men släpp kopplingen innan tongue. ska laga rost på dörrarna bagagelucka och lite små blämmor.

Saab 900 turbo se -94
just nu original men det kommer hända grejer

Avstängd
1 106 Inlägg
20 mars 2006
#9
Om du köper 900 så ta inte 94 o 95 då den hade rost o massa barnsjukdomar. Om du köper en 97 eller 98 så ta en Talladega. Om du köper Talladegan så får du: Kromade innerhandtag, skinnsäten, inga kromade lister på utsidan, metallic lack, lackade ytterbackspeglar, ACC, färddator, orginal stereo med kasset men du kan köpa en Cd-växlare på Saab, frontläpp men inga sidokjolar o bakkjol men du kan köpa 9-3:ans sidokjolar o bakkjolen på Saab. Växellådan håller bättre än 9000 o än de äldre modellerna,dimljus får du oxå,lackad vinge,16 tums BBS fälgar


Talladegan finns i 3 färger:Cayenne red met,silver met o svart met(Troligen Jet Black)

Om du ska trimma din bil så rekommenderar jag att du trimmar på Speedparts,Nordic Uhr eller Saab orginaltrim.

Jag rekommenderar nyare än 95 årsmodeller.

Livet startar vid 220 km/h

kevlar_soul
20 mars 2006
Trådstartare
#10
Mer svar!

22 Inlägg
20 mars 2006
#11
Jag säger samma som de andra. Satsa på en bil som är från -95 eller nyare. 2,0t finns väl både med 154hk och 185hk...Satsa på 185 i så fall. Trevliga bilar med personlighet. Snacket om att volvo håller mycket bättre är inget att lita på. Kommer från dom som tror att deras volvo är en gammal Mercedes 300 disel.
Köp en med mettaliclack för de klarar rosten bättre. Det är mina tips.

MVH


Avstängd
1 106 Inlägg
20 mars 2006
#12
Molte skrev:
Jag säger samma som de andra. Satsa på en bil som är från -95 eller nyare. 2,0t finns väl både med 154hk och 185hk...Satsa på 185 i så fall. Trevliga bilar med personlighet. Snacket om att volvo håller mycket bättre är inget att lita på. Kommer från dom som tror att deras volvo är en gammal Mercedes 300 disel.
Köp en med mettaliclack för de klarar rosten bättre. Det är mina tips.

MVH

Jag rekommenderar en Talladega som har metalliclack som standard. Talladaga har en bättre utrustningsnivå. Jag vill säga att det inte finns en 154 hk i 900, bara 185 hk. Köp inte en Sensoniclåda då den rasar jättesnabbt. Jag har själv planer att KANSKE köpa en Saab 900 Talladega 2,0T 185 hk nästa år. Men jag vet vad som hänser med ekonomin senare. Köp en Talladega istället.

Livet startar vid 220 km/h

736 Inlägg
20 mars 2006
#13
På tidiga modeller (94-96) var det problem med att de undre listerna reagerade med färgen på dörrarna på någe vis, vilket resulterade i rost. Detta märktes dock efter bara några år och SKA ha fixats av garantin. Jag skulle säga att man ska undvika -94, men -95 och frammåt är helt ok, jäkla varvvilliga motorer och en mycket skön sång över 5000 varv...
Angående förbrukningen är det nog inga problem att komma ner på runt 0,7 l/mil på landsvägen och därunder.


8 Inlägg
20 mars 2006
#14
Molte skrev:
Jag säger samma som de andra. Satsa på en bil som är från -95 eller nyare. 2,0t finns väl både med 154hk och 185hk...Satsa på 185 i så fall. Trevliga bilar med personlighet. Snacket om att volvo håller mycket bättre är inget att lita på. Kommer från dom som tror att deras volvo är en gammal Mercedes 300 disel.
Köp en med mettaliclack för de klarar rosten bättre. Det är mina tips.

MVH

Fel, ng900 (new generation 94-98) finns endast i fulltryckare med 185 hk, du tänker på lättryckaren som finns hos 9-3:an. 2.0i liters motorn är på 130 hästar och 2.3i på 150hk.
Precis som andra skriver så finns det risk att lådan rasar, men det är det på alla bilar. Tror inte att lådan håller sämre på en ng900 än andra bilar, sen är det alltid en fråga hur man kör bil. Kör man med huvudet så kan du sova gott om nätterna. Og900 (old generation 79-93) har däremot väldigt klena lådor, jag har ex. bytt min låda i vintras.

Ett tillägg bör vara att ng900 -98 har hydralkoppling medans resten av ng900 har vajerkoppling. Rost vid hundbenet (plåten mellan hjulhuset och bakdörren) kommer som på beställning. Kolla efter rost där!
Kan ibland känns lite svampig i chassit men det finns både subframes och koni att beställa från speedparts.se ;-)

22 Inlägg
20 mars 2006
#15
Tack för rättelsen. Det är 9-3 2,0t (lätt trycks turbon) jag tänker på.

MVH



Sök