Ang: Billån

Skalman
9 februari 2009 · 508 Inlägg

Hej alla !

Har hittat en Bil jag skulle vilja ha och funderar på att ta lån men jag har betalningsanmärkningar men det har inte min flickvän men hon har inte någon anställning mer än februari ut och jag har anställning hela året . Min flickvän har alltid fått jobb dom hon har sökt och hon har även fått hoppa in lite då och då så hon borde också få in pengar.

Summan jag hade tänkt att låna är 63000 kr och betala tillbaka på ett år.

Jag har varit i kontakt med banken men dom sa att jag skulle komma till dom i morgon på kontorstid , men jag gjorde en ansökan på nätet .

Tror ni jag blir beviljad lån fast jag har betalningsanmärkning ? Min flickvän står med på lånet och hon har inga betalningsanmärkningar och hon har jobbat sen 2006 så söker man på henne så får man fram att hon har jobbat och känat pengar.

Har aldrig lånat pengar så jag skulle vilja ha lite kött på benen om dom ringer eller om jag nu måste besöka dom i morgon om vad jag kan säga .

Vi har ju väldigt lite utgifter så vi kan ju betala av lånet på ett år. Och jag kan ju intyga att jag har anställning hela året för det har väl betydelse.

Sedan undrar jag tar dom inte bilen som säkerhet ockå om det skulle vara så att man inte kan betala lånet ? Eller hur går det till ??

Tror ni att vi kan låna 63000 kr ? Det blir 4331 kr i månaden hela året och det är ju inte så stor summa varje månad om man har som vi inga utgifter mer än hyra och mat + bilen och det är ju vad mina pengar räcker till som jag kan intyga att vi får in så allt som min flickvän tjänar har vi över till annat och service av bilen.

Så berätta nu för mig om vad ni tror och om ni har lyckas att få lån och hur mycket pengar det rörde sig om och om ni hade betalningsanmärkning eller inte ?

// Fredrik

expect1991
9 februari 2009 · 1 814 Inlägg

Det beror på banken givetvis, Blue step eller vad de nu hette brukar vara snälla.

Är du osäker på att du ska kunna betala tbx så låna hellre inte. (tips bara)

Mortalis VW-nörd?
9 februari 2009 · 4 332 Inlägg

Tror nog du kan få svårt att "fjäska" för bankmannen att få lånet pga att din flickvän saknar anmärkningar. Har hon ingen anställning längre, även om DU är säker på att hon får nytt jobb, så betyder det inte att de litar på dig om det...

Men är din betalningsanmärkning allvarlig? Alltså är det nyligen, är det en stor summa som det gäller att du "missat" att betala, osv? Går att få lån trots anmärkning om man kan visa att man sköter sig och har ett arbete.
Jag har haft en chef som gått med och "stöttat" anställda med anmärkningar vid låneansökan och då intygat att det är en kille/tjej som är att lita på.

I värsta fall får du väl ha en borgensman, typ förälder, som står med, som det kan vara med lägenheter.

Det bästa du egentligen kan göra är att prata med bankmannen, förklara din situation och att du är betalningsduglig och vad du kan göra för att bevisa det.
Det är ju inte så att bankerna INTE vill låna ut pengar, de gör de mer än gärna, om de kan få igen dem...

schtunken
9 februari 2009 · 123 Inlägg

Kan nog tänka mig att banken ser svart och vitt. Du har inte fått en betalningsanmärkning utan anledning

Muttley
9 februari 2009 ·

tror bankerna är försiktiga att slänga ut pengar i dessa tider, fast jobb är nog de som gäller och inga anmärkningar, men visst finns nog undantag.

coffe.dk Zzzz
10 februari 2009 · 937 Inlägg

Hmm, hur får du det till att det blir 4331kr i månaden?

Jimmy_N Makaronborrare
10 februari 2009 · 993 Inlägg

coffe.dk skrev:
Hmm, hur får du det till att det blir 4331kr i månaden?

Nej 5250kr blir det på 12månader och då är inte ens räntan inräknad

von_blad
10 februari 2009 · 461 Inlägg

Nee, 4331 i månaden  stämmer ju inte alls! 5250 + ca 400 i ränta/ månad skulle jag gissa på att de landar.

//Jesper

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
Mange85
10 februari 2009 · 169 Inlägg

Du kan ju spara dina pengar i ett år istället.
Det skulle jag gjort. Ett år går ju fort vafan smile

BMW 335xi (2008)
FireTraXX DFFL
10 februari 2009 · 9 020 Inlägg

Du borde inte låna, du vet ju inte ens hur man räknar ut månadskostnaden på ett lån...
Spara du dina 5250kr + Ränta istället och köp en bil om ett år.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
10 februari 2009 · 1 874 Inlägg

Tror det blir svårt. Jag fick inte låna 100.000 kr trots "fast" inkomst av A-Kassa. Och vad jag har hört så är det blankt nej så fort man har anmärkningar, som ligger kvar (beroende på när man fick anmärkningarna). Morsans sambo har/hade anmärkningar. Och ja, dom låg väl kvar i över 10 år. Och under den tiden fick morsan ta alla lån på sig.

Som sagt; jag tror inte du får låna. Att din flickvän HAR jobbat, säger ingenting heller.

FireTraXX DFFL
10 februari 2009 · 9 020 Inlägg

Vad är räntan för billån?
Har ju sett skyltarna utanför handlare, men kommer inte ihåg.
De är väl rätt dyra?
Men även om vi räknar med att du får 4% ränta på 63000kr så är det 2520kr.

Känns det inte jävligt surt att betala nästan halva bilen bara i ränta?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
10 februari 2009 · 1 874 Inlägg

FireTraXX skrev:
Vad är räntan för billån?
Har ju sett skyltarna utanför handlare, men kommer inte ihåg.
De är väl rätt dyra?
Men även om vi räknar med att du får 4% ränta på 63000kr så är det 2520kr.

Känns det inte jävligt surt att betala nästan halva bilen bara i ränta?

På mitt billån har jag MYCKET bättre ränta än hos banken. Så det varierar säkert...

Bostrom RS
10 februari 2009 · 886 Inlägg

FireTraXX skrev:
Vad är räntan för billån?
Har ju sett skyltarna utanför handlare, men kommer inte ihåg.
De är väl rätt dyra?
Men även om vi räknar med att du får 4% ränta på 63000kr så är det 2520kr.

Känns det inte jävligt surt att betala nästan halva bilen bara i ränta?

Håller med. Bättre att spara ihop o casha bilen istället för att låna så ett så "litet" belopp med osäker inkomst plus räntan som tillkommer. LOOOOOOVAR att det är värt att vänta, för lån i längden e ju inte särskilt kul!!

Focus RS
smiler
10 februari 2009 · 672 Inlägg

FireTraXX skrev:
Vad är räntan för billån?
Har ju sett skyltarna utanför handlare, men kommer inte ihåg.
De är väl rätt dyra?
Men även om vi räknar med att du får 4% ränta på 63000kr så är det 2520kr.

Känns det inte jävligt surt att betala nästan halva bilen bara i ränta?

VA!! hehe...

2520:- är ju på hela året... dela de med 12 så får du månadssumman dvs inte spec mkt.

Alltså 210:- ränta per mån + amorteringen... Runda slängar 5500:-/mån.

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.
Skalman
10 februari 2009 · 508 Inlägg

Tack för alla svaren !

Nu är det ju så att jag har hittat en bil som jag vill ha och länge har drömt om att äga och denna jag har hittat är mycket billigare än alla andra bara för att ägaren som har bilen har köpt sig en annan bil och han har desutom ägt bilen i 7 år och den är kanon fin och enbart 6 ägare .

Annars hade jag inte äns tänkt tanken på att ta lån.

Avbetalningen blir 4331 kr i månaden för man är tvungen att lägga handpänning på ca 13000 kr så därför blir det 4331 kr och inte 5000 kr som en del andra har räknat på .

Självklart kan jag spara pengar och köpa bil men då går jag miste om denna fina bil som jag kommer garanterat bli nöjd med och är välskött .

Men jag hoppas på att banken är snäll och lånar ut pengar till mig men det tror jag ju inte men men annars får jag spara pengar och då är det ju inte meningen att jag ska köpa den bilen .

Bilen det gäller är en Volvo V70 R -98 och det är svårt att hitta en sån med få ägare och även äldre som han som har bilen är . Den har bara gått runt 20000 mil och det är lagom mil tycker jag och även att han ägt bilen i 7 år är ju ett plus tycker jag samt att den har all utrustning som jag vill ha vilket är svårt det också att få tag på , för hur många har elmanuvrerad taklucka ??

Vi får se hur det går om det blir någon bil eller inte annars så sparar jag pengar och köper en nästa år vilket jag tror för banken vill nog inte låna ut pengar till mig.
// Fredrik

smiler
10 februari 2009 · 672 Inlägg

Kan du betala bort bilen på ett år så klart du ska låna... däremot finns de ju dårar amorterar mindre än värdeminskningen vilket är otroligt korkat.

Fick du avslag på ansökan på nätet då elle?
Får man inte svar direkt där?

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.
Skalman
10 februari 2009 · 508 Inlägg

smiler skrev:
Kan du betala bort bilen på ett år så klart du ska låna... däremot finns de ju dårar amorterar mindre än värdeminskningen vilket är otroligt korkat.

Fick du avslag på ansökan på nätet då elle?
Får man inte svar direkt där?

Ja ett år är lagom tid sedan stog det någonstans när jag läste att bilen ska vara max 12 år när den är avbetald .

Kommer ju givetvis betala mer då jag har mer pengar men 4331 kr i månaden är ju en lagom summa att betala så blir man ju av med lånet och bilen är helt och hållet min inte någon annan som äger den.

Jag har inte fått något beslut om jag får lån eller inte det skulle ta 24 timmar på nordea sedan så skulle det komma hem ett brev men den på nordea tror jag inte att jag får för den fyllde jag i fel kom jag på när jag fyllde i den på SEB .
Fyllde även i en hos SEB och den skulle ta 5 dagar så jag får vänta och se.

Så håll tummarna för mig .

Senast redigerat av Volvo glidaren (10 februari 2009)

FireTraXX DFFL
10 februari 2009 · 9 020 Inlägg

smiler skrev:

FireTraXX skrev:
Vad är räntan för billån?
Har ju sett skyltarna utanför handlare, men kommer inte ihåg.
De är väl rätt dyra?
Men även om vi räknar med att du får 4% ränta på 63000kr så är det 2520kr.

Känns det inte jävligt surt att betala nästan halva bilen bara i ränta?

VA!! hehe...

2520:- är ju på hela året... dela de med 12 så får du månadssumman dvs inte spec mkt.

Alltså 210:- ränta per mån + amorteringen... Runda slängar 5500:-/mån.

Ber om ursäkt, håller på att köpa tomt och ska bygga hus.
Börjar vänja mig vid höga räntekostnadsberäkningar. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
leksak Kanon..
10 februari 2009 · 1 473 Inlägg

Du har ju såklart redan tänkt på att det kommer kosta skatt, försäkring, bensin, service osv också, men jag säger det ändå utifall du inte tänkt på det o har räknat ut att du har 4300 spänn över som det är nu.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang