4695
Sök

Chrome fälgar på vintern hur funkar det?

LillNaisarn
10 februari 2009
Trådstartare
Nu vart det kanske inte världens bästa rubrik.
Hur som helst så är det så att jag håller på fundera på om man skulle köpa ett par chrome fälgar man vart erbjuden till riktigt bra pris men min fundering är hur funkar det att ha chrome fälgar på vintern?

Vissa hävdar att chromet inte alls tål vintern (pga av allt salt och sandande av vägar) att chromet blir "fult" och blir en liknande yta precis som att det oxiderar.

Borde det inte fungera att ha chrome fälgar även på vintern om man är noga med att tvätta och vaxa fälgarna?

Tacksam för snabba svar smile

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
10 februari 2009
Det är som alla andra sagt till dig.
Men visst allt håller ju om man sköter det.
Men du lär få putsa och gno mer än då orkar förmodligen för att hålla det fint.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

2 230 Inlägg
10 februari 2009
klart det går men du lär ju få tvätta så fort du vare ute om du ska hålla dom blanka.. bättre å ha sommar å vinter fälgar smile

så kan det vara då det inte blev som det skulle

LillNaisarn
10 februari 2009
Trådstartare
BMTech skrev:
Det är som alla andra sagt till dig.
Men visst allt håller ju om man sköter det.
Men du lär få putsa och gno mer än då orkar förmodligen för att hålla det fint.

Jag antog nästan det. Men jag tycker om man håller fälgarna rena och vaxar 1-2ggr/månad borde det inte vara några problem vilket inte är allt för stort jobb enligt mig.
Rojpen skrev:
klart det går men du lär ju få tvätta så fort du vare ute om du ska hålla dom blanka.. bättre å ha sommar å vinter fälgar smile

Tack för ditt svar! Jag antog att man bör nästan göra det.
Visst lär det bli en hel del jobb med att hålla chromade fälgar på vintern.
Tänkte mest om ngn har någon större erfarenhet av att ha chromade fälgar på vintern och vet om det hjälper att hålla chromet fint även om man tvättar och vaxar fälgarna och håller efter dom eller om man bör överväga att skippa idén med chromade fälgar även på vintern.

Så om ngn har/haft chromade fälgar på vintern får gärna dela med sig med sina erfarenheter smile

1 045 Inlägg
10 februari 2009
jag kör med krom nu, och visst funkar det, men har jag kört efter salt vägar så spolar jag av dom också.

LillNaisarn
11 februari 2009
Trådstartare
NMI skrev:
jag kör med krom nu, och visst funkar det, men har jag kört efter salt vägar så spolar jag av dom också.

Tack för ditt svar! Får ta och ringa och se ifall dom finns kvar smile

1 024 Inlägg
11 februari 2009
salt tar gött på dom kan få kromsläpp!

LillNaisarn
11 februari 2009
Trådstartare
Rand skrev:

Så mkt har jag förstått, men jag tycker rimligtvis att det inte borde väll vara något man behöver bekymra sig om man håller dom rena och sköljer av dom samt regelbundet håller dom vaxade.

1 045 Inlägg
12 februari 2009
LillNaisarn skrev:
Rand skrev:

Så mkt har jag förstått, men jag tycker rimligtvis att det inte borde väll vara något man behöver bekymra sig om man håller dom rena och sköljer av dom samt regelbundet håller dom vaxade.

det tycker inte jag heller, lägg bra vax första du gör sen håll efter dom,
fan tvättar man så fälgarna är fina på sommaren hela tiden kan man göra samma på vintern smile

härligt se kromet spegla i snön när solen är framme smile

Sök