2571
Sök

Jag har köpt en baslåda från kicker med 2 st L7:or. duger detta steg?

643 Inlägg
11 februari 2009
Trådstartare
har beställt denna baslåda http://caraudiosecurity.com/shop/produc … /8377.html duger detta steg http://caraudiosecurity.com/shop/produc … /5013.html eller är det för klent?

isf kompleterar jag ordern med detta steg åxå innan jag betalar tongue finns inget 1500 bara 2500 från kicker vilket är för mkt tongue
Senast redigerat av Svenss0n (11 februari 2009)

653 Inlägg
11 februari 2009
Svenss0n skrev:
har beställt denna baslåda http://caraudiosecurity.com/shop/produc … /8377.html duger detta steg http://caraudiosecurity.com/shop/produc … /5013.html eller är det för klent?

isf kompleterar jag ordern med detta steg åxå innan jag betalar tongue finns inget 1500 bara 2500 från kicker vilket är för mkt tongue

Finns inget som heter för mkt smile finns ju paket på dendär sidan som du borde kolla, men 1000rms till 2st är väll okej, skulle dock vilja ha 1000 rms styck ifall du vill uppnå bra mycket mer av lådan tongue

733 Inlägg
11 februari 2009
Svenss0n skrev:

det steget funkar bra till dina basar, dvs om det maximalt är 12or, men mer effakt hade du kunnat fundera på, du behöver ju inte ta ett megadyrt märke, men jag tror att det ex är bättre du tar detta steget än ett billigare 1500 watts monoblock..kör med portad låda också så får du mycket mer tryck ur de basarna.

M.v.h. Emil
Senast redigerat av thulle1 (11 februari 2009)

M.v.h. Emil

2 914 Inlägg
11 februari 2009
skulle faktiskt nog inte ha detdär steget på domdär basarna... tror 500 watt på 2 st är hellre lite...
skulle nog bara driva en bas för att få ut all effekt ur domdär basarna... men då är det ju jag smile
dom rekomenderar som maxeffekt på dbakuten 700 watt rms på l7 du har 250 watt rms (om jag nu minns rätt) tror man ska köpa ett ordentligt steg och mindre kraftfullare bas för att få de att låta riktigt bra men det är bara min teori säger inte att steget är dåligt men jag skulle gå på ett kraftigare...

1 634 Inlägg
11 februari 2009
Det du skall hålla koll på är vilka spolar basarna har, och sedan matcha det mot steget. Basarna i den lådan har 2x 4 ohms spolar vardera, vilket gör att du kan koppla de till 1 eller 4 ohm, 1 ohm gillar inte jag för du tappar kontroll och det drar mycket ström, 4 ohm får du kontroll med ganska dåligt med effekt. Så ett monoblock till den baslådan tycker jag är fel då basarna är ihopkopplade till 4 ohm enligt texten. Så jag hade kört på ett 2-kanals steg och bryggat kanalerna till 2 ohm för lagom med kontroll och effekt.

Mvh Andreas
Senast redigerat av andreas_gbg_ (11 februari 2009)

Numera Saab 9-5 Aero -00

2 914 Inlägg
11 februari 2009
http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … ;VGR=U4000 här har du ett billigt på 2x400 watt rms i 4 ohm smile

733 Inlägg
11 februari 2009
andreas_gbg_ skrev:
Det du skall hålla koll på är vilka spolar basarna har, och sedan matcha det mot steget. Basarna i den lådan har 2x 4 ohms spolar vardera, vilket gör att du kan koppla de till 1 eller 4 ohm, 1 ohm gillar inte jag för du tappar kontroll och det drar mycket ström, 4 ohm får du kontroll med ganska dåligt med effekt. Så ett monoblock till den baslådan tycker jag är fel då basarna är ihopkopplade till 4 ohm enligt texten. Så jag hade kört på ett 2-kanals steg och bryggat kanalerna till 2 ohm för lagom med kontroll och effekt.

Mvh Andreas

Jag hade aldrig kopplat något annat än ett monoblock på de basarna och om det nu är som ni säger dubbla 4 ohms spolar så är det 1 ohm eller 4 ohm som gäller, då hade jag hellre köpt ett 1 ohms monoblock för att klämma lite effekt till basarna, ett likvärdigt steg som ska lämna ok effekt kommer kosta det dubbla jämfört med monoblock och det hade jag inte betalat.. Ett mutant 1500 steg funkar kanon till de basarna,
min kompis körde själv ett mutant 1500 steg på sina två 12or, visserligen impact 6712 men det är nog ungefär detsamma effektmässigt och det spelade bra och högt. Detta spelade 143,6 db till en låt som basarna inte ens gillade eller spela i närheten av max med.

Man har mindre kontroll med monoblock men jag tvivlar på att du eller jag märker någon skillnad, det blir bara dyrare effekt om han inte köper monoblock.

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

733 Inlägg
11 februari 2009
kalle_kalle skrev:
http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp?AHANR=07CR2400&VGR=U4000 här har du ett billigt på 2x400 watt rms i 4 ohm smile

det steget är för klent ändå till de basarna. plus att soundstorm är ett jättedåligt märke och bör INTE kopplas till så seriösa basar, då kan han lika bra köpa bajsbasar istället om han vill snåla så, t.o.m. sinus live är bättre än detta!

Detta steget är billigt men du kan få ett mycket bättre steg för några hundralappar till istället.

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

1 634 Inlägg
11 februari 2009
thulle1 skrev:
Man har mindre kontroll med monoblock men jag tvivlar på att du eller jag märker någon skillnad, det blir bara dyrare effekt om han inte köper monoblock.

M.v.h. Emil

Mindre kontroll med ett monoblock.... Kan du utveckla det där.

Numera Saab 9-5 Aero -00

733 Inlägg
11 februari 2009
andreas_gbg_ skrev:
thulle1 skrev:

M.v.h. Emil

Ja det kan jag.. du har mer dist med ett monoblock, men du och jag hör nog inte det, men hade jag inte skrivit det hade jag fått mig en utskällning. Men trådskaparen bör köpa ett monoblock för att komma billigare undan då basarna kräver ganska strömstarkt steg och hyfsad effekt.
Basarna tål 750 wrms så ett monoblock på 1500 wrms i 1 ohm ska bli bra.

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

497 Inlägg
11 februari 2009
thulle1 skrev:
andreas_gbg_ skrev:
thulle1 skrev:

M.v.h. Emil

Ja det kan jag.. du har mer dist med ett monoblock, men du och jag hör nog inte det, men hade jag inte skrivit det hade jag fått mig en utskällning. Men trådskaparen bör köpa ett monoblock för att komma billigare undan då basarna kräver ganska strömstarkt steg och hyfsad effekt.

M.v.h. Emil

var har du fått detta ifrån du har inte mer dist ifrån ett monoblock än vad du har i ab steg de du kan få mer dist av e lägre impedans men då behöver du bara skruva ner gainen lite sen så e de problemet löst.

497 Inlägg
11 februari 2009
thulle1 skrev:
andreas_gbg_ skrev:
thulle1 skrev:

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

dist har inte med kontroll o göra thulle:) däremot så tror jag att det är tvärt om med ett monoblock så har du bättre kontroll vid högre effektsiffror än vad du har i ett ab steg "dock" funkar ett ab steg 10 gånger bättre till ren SQ musik än monosteg pga det rena och neutrala ljudet ett ab steg ger ut men de har mindre effekt finns bra ab steg med pulver men de kostar 10laxar minst.

733 Inlägg
11 februari 2009
Audi-powah skrev:
thulle1 skrev:
andreas_gbg_ skrev:

M.v.h. Emil

var har du fått detta ifrån du har inte mer dist ifrån ett monoblock än vad du har i ab steg de du kan få mer dist av e lägre impedans men då behöver du bara skruva ner gainen lite sen så e de problemet löst.

0,03 % dist mot ca 1 % dist tycker jag låter övertygande, och jag vet att det inte är lika ren effekt i monoblock, ett monoblock med samma effekt som ett 2, eller 4 kanals steg är billigare, undra varför? = inte lika bra

men man brukar driva basar med monoblock men det blir inte lika mykke sq.

M.v.h. Emil

733 Inlägg
11 februari 2009
Audi-powah skrev:
thulle1 skrev:
andreas_gbg_ skrev:

M.v.h. Emil

dist har inte med kontroll o göra thulle:) däremot så tror jag att det är tvärt om med ett monoblock så har du bättre kontroll vid högre effektsiffror än vad du har i ett ab steg "dock" funkar ett ab steg 10 gånger bättre till ren SQ musik än monosteg pga det rena och neutrala ljudet ett ab steg ger ut men de har mindre effekt finns bra ab steg med pulver men de kostar 10laxar minst.

det var ju det jag skrev också längre upp att det skulle kosta mycket mer om han ska ha flerkanals steg än mono med samma effekt

och desto renare desto mer kontroll blir det
Senast redigerat av thulle1 (11 februari 2009)

M.v.h. Emil

497 Inlägg
11 februari 2009
thulle1 skrev:
Audi-powah skrev:
thulle1 skrev:

M.v.h. Emil

0,03 % dist mot ca 1 % dist tycker jag låter övertygande, och jag vet att det inte är lika ren effekt i monoblock, ett monoblock med samma effekt som ett 2, eller 4 kanals steg är billigare, undra varför? = inte lika bra

den thd faktorn använder de bara när de mäter stegen du behöver inte ha thd alls när du spelar wink

733 Inlägg
11 februari 2009
Audi-powah skrev:
thulle1 skrev:
Audi-powah skrev:

den thd faktorn använder de bara när de mäter stegen du behöver inte ha thd alls när du spelar wink

ska han driva två l7 12or med för lite effekt kommer det behövas lite thd från steget

M.v.h. Emil

497 Inlägg
11 februari 2009
thulle1 skrev:
andreas_gbg_ skrev:

Mvh Andreas

Jag hade aldrig kopplat något annat än ett monoblock på de basarna och om det nu är som ni säger dubbla 4 ohms spolar så är det 1 ohm eller 4 ohm som gäller, då hade jag hellre köpt ett 1 ohms monoblock för att klämma lite effekt till basarna, ett likvärdigt steg som ska lämna ok effekt kommer kosta det dubbla jämfört med monoblock och det hade jag inte betalat.. Ett mutant 1500 steg funkar kanon till de basarna,
min kompis körde själv ett mutant 1500 steg på sina två 12or, visserligen impact 6712 men det är nog ungefär detsamma effektmässigt och det spelade bra och högt. Detta spelade 143,6 db till en låt som basarna inte ens gillade eller spela i närheten av max med.

M.v.h. Emil

ja mutant steget är där pulver i inget snack om sacken lämnar unjefär 2-300wrms mer än sinuslive sla 1500 stegen

497 Inlägg
11 februari 2009
thulle1 skrev:
Audi-powah skrev:
thulle1 skrev:

ska han driva två l7 12or med för lite effekt kommer det behövas lite thd från steget

sant det är därför det alltid e bättre o ha mer effekt till basarna du behöver inte äns ligga nära thd faktorn för att driva basarna gött låter riktigt bra då och kontrollen blir sjukt bra.
Senast redigerat av Audi-powah (11 februari 2009)

6 851 Inlägg
12 februari 2009
Vad är det ni snackar om igentligen?
Monoblock och AB steg?
Ni har möjligen inte hört talas om MONOBLOCK som arbetar i A/B?

Ni får allt hålla isär klasserna lite, jag antar att det är KLASS A/B och D ni pratar om och DÄR skiljer det
i ljudkvalité..!
Senast redigerat av TT-Avant (12 februari 2009)

733 Inlägg
12 februari 2009
TT-Avant skrev:
Vad är det ni snackar om igentligen?
Monoblock och AB steg?
Ni har möjligen inte hört talas om MONOBLOCK som arbetar i A/B?

och de stegen kostar? ex ett 1500 watt rms steg...

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

Sök