2567
Sök

Jag har köpt en baslåda från kicker med 2 st L7:or. duger detta steg?

6 851 Inlägg
12 februari 2009
thulle1 skrev:
TT-Avant skrev:
Vad är det ni snackar om igentligen?
Monoblock och AB steg?
Ni har möjligen inte hört talas om MONOBLOCK som arbetar i A/B?

och de stegen kostar? ex ett 1500 watt rms steg...

M.v.h. Emil

DLS A6 4570:- på Nårdik har jag för mej, 1200Wrms i 13.8V och MAX 0.1% distorsion i 1ohm.
Senast redigerat av TT-Avant (12 februari 2009)

733 Inlägg
12 februari 2009
TT-Avant skrev:
thulle1 skrev:
TT-Avant skrev:
Vad är det ni snackar om igentligen?
Monoblock och AB steg?
Ni har möjligen inte hört talas om MONOBLOCK som arbetar i A/B?

och de stegen kostar? ex ett 1500 watt rms steg...

M.v.h. Emil

DLS A6 4570:- på Nårdik har jag för mej, 1200Wrms i 13.8V och MAX 0.1% distorsion i 1ohm.

det lät ganska vettigt, för dyrare steg tror jag inte trådskaparen vill betala för :p

M.v.h. Emil

6 851 Inlägg
12 februari 2009
Ja det är ett vettigt steg.
Men, även om effekten finns och kapaciteten så ställer ofta ett A/B monoblock lite mera av installationen, särskilt om man ska ner till 1ohm. Detta i forma av: mera/kraftigare batterier, bättre/större kablar mera kylning/cirkulation av luften m.m..

733 Inlägg
12 februari 2009
TT-Avant skrev:
Men, även om effekten finns och kapaciteten så ställer ofta ett A/B monoblock lite mera av installationen, särskilt om man ska ner till 1ohm. Detta i forma av: mera/kraftigare batterier, bättre/större kablar mera kylning/cirkulation av luften m.m..

ja men man får räkna med en del ström oavsett class d eller ab för 1200 wrms tar ström, så kablar och dylikt får man också ha därefter.

M.v.h. Emil

Supraman
2 300 Inlägg
12 februari 2009
välj ett kraftigt steg om du kan.
effekten e inte bara till för att ge högt ljudtryck utan kontrollera basen/högtalarna.
Högre effekt brukar bidra till bättre kontroll.
Heller ett stort steg med mer att ge när det e justerat till basarna än ett som maxas.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

6 851 Inlägg
12 februari 2009
thulle1 skrev:
TT-Avant skrev:

ja men man får räkna med en del ström oavsett class d eller ab för 1200 wrms tar ström, så kablar och dylikt får man också ha därefter.

Det är sant, men ett A/B drar mer än vad D steg gör. En sak som är själva grejen med D steg är väl just att de ska dra mindre ström vid samma effekt än vad A/B steg gör, om jag inte missförstått saken helt.
Dock så blir det andra saker i D stegen som blir lidande, typ ljudkvalitén..OM man nu kollar och jämför i samma prisklass. Finns säker D steg som låter bra oxå, men kanske inte för runda 5000:-?

733 Inlägg
12 februari 2009
TT-Avant skrev:
thulle1 skrev:
TT-Avant skrev:

Det är sant, men ett A/B drar mer än vad D steg gör. En sak som är själva grejen med D steg är väl just att de ska dra mindre ström vid samma effekt än vad A/B steg gör, om jag inte missförstått saken helt.
Dock så blir det andra saker i D stegen som blir lidande, typ ljudkvalitén..OM man nu kollar och jämför i samma prisklass. Finns säker D steg som låter bra oxå, men kanske inte för runda 5000:-?

Det beror på hur kräsen man är också... ett steg för 5000 enligt mig funkar ofta bra till två 12or men det är nog inte samma sak som ett för dyrare pengar, man får alltid vad man betalar för.

M.v.h. Emil

643 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
tack för alla inlägg smile så något som har 1500 rms i 1 ohm är ultimata? jag ska se om den där sidan som är grym har något som passar annars ska jag kika på DLS steget. .

återkommer snart.

mvh erik
Senast redigerat av Svenss0n (12 februari 2009)

6 851 Inlägg
12 februari 2009
Måste bara fråga en sak..ska du tävla och spela högt eller vill du bara kunna spela på högt rent allmänt?

643 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Måste bara fråga en sak..ska du tävla och spela högt eller vill du bara kunna spela på högt rent allmänt?

hehe ja nu när jag ändå ska köpa sakerna så vill jag kunna spela högt smile

det står mellan dessa slutsteg http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=16276 eller http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … A6&l=1

kanske detta åxå http://caraudiosecurity.com/shop/produc … /8046.html 1200 rms i 4 ohm är väll riktigt bra och drar inte lika mkt ström?

det står mellan dessa 3 nu . vill lägga beställning idag så jag har grejorna hem tills nästa vecka smile

mvh erik
Senast redigerat av Svenss0n (12 februari 2009)

6 851 Inlägg
12 februari 2009
Då du verkar vara ute efter att spela mer högt än rent så skulle jag nog rek. Mutant.
Ja jag vet att jag själv har sagt DLS A6 steget, men detta va enbart för att ge förslag på A/B steg i mono som ger mycke effekt för en rimlig peng.

643 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
så mutant tar DLS i alla steg där då? självklart vill man kunna spela högt men samtidigt lite rent åxå smile

men du slår ett slag för mutant i detta läget? en till fråga. ska köpa ett nytt strömkitt. vilken storlek är lämpligast?

mvh erik

6 851 Inlägg
12 februari 2009
Nja, jag vet inte om Mutant slår DLS vad gäller kontoll och välljudande, dock så kanske inte Kicker L7 är värdens mest välljudande bas heller. I ren kraft så tror jag dock att Mutant är ett bättre val då det är lite strömstarkare (på pappret iaf.)

Hur ser det ut med batteri i din bil? Har du fler än ett, eller har du planer på att montera in längre fram?
Detta med tanke på strömkitt. Men en 50mm2 kabel skulle ju inte skada eller 2x25mm2 kabel som går till samma säkringsblock för att sedan skicka in 30-33mm2 kabel i steget(om steget nu tar denna storlek?).

Men jag har ytterligare förslag på steg som ger mycke effekt och ligger bra till i pris, det är Kole Audio steg. Antingen QX1-2400D eller QX1-3000D, spec på dessa är:

Model Ch 4ohm RMS 2ohm RMS 1 Ohm RMS
QX1-2400D 1 900 1400 1800 2400
QX1-3000D 1 1100 1800 2300 3000

Kontakta Fredrik på Soundtec så kan han ge dej mera info.
Senast redigerat av TT-Avant (12 februari 2009)

643 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Nja, jag vet inte om Mutant slår DLS vad gäller kontoll och välljudande bas. I ren kraft så tror jag dock att Mutant är ett bättre val då det är lite strömstarkare (på pappret iaf.)

Hur ser det ut med batteri i din bil? Har du fler än ett, eller har du planer på att montera in längre fram?

ja just nu har jag bara ett orginal 68 amp batteri. men bilen ska ju inte ut förens i april så jag har tänkt att köpa ett optima gul och bygga in i bakluckan. för 1 räcker eller? neutral

tänkte det skulle vara skönt att få hem baslådan samt slutsteget så är det bara "små" saker man behöver fixa sedan smile.

733 Inlägg
12 februari 2009
Svenss0n skrev:
TT-Avant skrev:
Nja, jag vet inte om Mutant slår DLS vad gäller kontoll och välljudande bas. I ren kraft så tror jag dock att Mutant är ett bättre val då det är lite strömstarkare (på pappret iaf.)

ja just nu har jag bara ett orginal 68 amp batteri. men bilen ska ju inte ut förens i april så jag har tänkt att köpa ett optima gul och bygga in i bakluckan. för 1 räcker eller? neutral

tänkte det skulle vara skönt att få hem baslådan samt slutsteget så är det bara "små" saker man behöver fixa sedan smile.

jag vilo gärna veta varför du vill ha optima? om du har ett vanligt batteri under huven tycker jag inte det är lönt att ha ett optima där bak, bättre att skaffa ett liknande batteri som du har under huven, eller köpa två biltema batteri och sätta ett under huven och ett där bak, för det funkar utan problem till ett steg på 1500 watt rms utan att volten dippar för lågt, om du har en generatir som funkar självklart.

Att köpa ett optima för "dyra" pengar och sen montera in där bak med ditt vanliga batteri är inte värt pengarna. Du kan få två vanliga bilbatteri som är bra ändå för samma summa, enda optima är bra till är om du har mer än ett och du ska djupurladda dina batteri, men har du bilen igång och spelar så kommer du nog inte kunna djupurladda dina batteri mycket ändå. Flera av mina kompisar kör med2-4 optima och det funkar grymt för priset. En av mina kompisar använde två biltema batteri och han hade då ett 4-kanals steg som han drev framsystemet på och ett mutant 1500 monoblock, strömmen gick nästan aldrig under 13 Volt, det lägsta värdet vi fick fram var ca. 12,8 volt och det krävde då lång och extremt högljudd spelning.

Tänk på att du kan få 3-4 st biltema batteri till samma pris som ETT optima. Och i ditt fall tror jag knappast du behöver såna onödiga pengar.

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

643 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
tack så mycket för den informationen smile då får det bli ett till volvo orginal eftersom jag får 30% där.

nu har jag skickat iväg dom 2 beställningarna. kommer kasta upp bilder när sakerna kommer smile

sista frågan. behöver ett fint strömkitt. något å rekommendera?

6 851 Inlägg

Sök