3791
Sök

Slutsteg stängs av vid gaspådrag. Vad är felet?

4 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
Jag har haft min baslåda och slutsteg i min Skoda Pickup i två år och nu helt plötsligt så försvinner strömmen till slutsteget varje gång jag gasar med bilen. På tomgång eller med endast tändningen på får slutsteget ström. Så fort jag gasar så dör den och när jag slutar så sätts den igång igen. Vad kan det vara för fel?

/Mvh Patrik

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
13 februari 2009
Är det bara när du dra riväg eller är det även när du gasar utan växel i?

Om det är det förstnämnda......se över kablarna till steget. Kan tex. vara glappkontakt i jordanslutningen

Är det det senare.....ja då kan du kolla hur generatorn laddar. Värt att kolla är även remmarna till generatorn.
(Råkade själv ut för att generatorn laddade bra vid tomgång men vid ökad belastning då jag körde slutade dte ladda. Visade sig vara remmarna som inte hade grepp utan generatorn frivarvade mer eller mindre)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
13 februari 2009
Ja, en snabb spänningsmätning på batteripolerna vid tex 1500-2000 varv visar direkt om laddspänningen är åt skogen. smile

Fast även om generatorn skulle sluta att ladda så ska inte spänningen sjunka så mycket att slutsteget stängs av, åtminstone inte vid normal lyssningsnivå. Min misstanke i det fallet är för hög laddspänning, vilket egentligen borde göra att stegets protectionlampa bör tändas.

7 241 Inlägg
13 februari 2009
Drönirettab skrev:
Ja, en snabb spänningsmätning på batteripolerna vid tex 1500-2000 varv visar direkt om laddspänningen är åt skogen. smile

Fast även om generatorn skulle sluta att ladda så ska inte spänningen sjunka så mycket att slutsteget stängs av, åtminstone inte vid normal lyssningsnivå. Min misstanke i det fallet är för hög laddspänning, vilket egentligen borde göra att stegets protectionlampa bör tändas.

Beror på hur fåligt batteriet mår då det händer sad

Jo.....prot borde tändas.
ÄR det för hög spänning så är det troligen regulatorn som gett sig.
(Min förrförra bil mådde la SÅDÄR bra av att regulatorn skickade ut 16.6V ist för 14.4V:D )

4 Inlägg
14 februari 2009
Trådstartare
Det händer vid friläge också. Har precis bytt batteri. Det förr gick sönder. Fenomenet var detsamma på det nya och det gamla batteriet. Ska testa att mäta på batteriet med lite gas.

4 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
Jag mätte över batteriet. Det varierade mellan 16-19V beroende på gaspådrag. Är det då garanterat regulatorn?

Skogsfan
649 Inlägg
15 februari 2009
Då måste det ju vara regulatorn då det är på tok för hög spänning!

Men ja, drönis eller lonefox får nog ge ett utförligt och säkert svar på den frågan:)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

7 241 Inlägg
15 februari 2009
paprika skrev:
Jag mätte över batteriet. Det varierade mellan 16-19V beroende på gaspådrag. Är det då garanterat regulatorn?

Av min erfarenhet JA.
(Dock vet jag inte vad som händer om diodbryggan ger upp då jag aldrig råkat ut för det)

21 761 Inlägg
15 februari 2009
Ja, regulatorn är det fel på, det kan man konstatera. Fast orsaken till att den pajjar kan kanske vara diodbryggan, som Lonefox är inne på. Det första som bör göras är iaf att byta regulatorn, men jag vet inte riktigt hur det ser ut på generatorn till Skoda.

Jag har sett i en tråd om Skoda Felicia, där skrevs det att diodbryggan lätt kan gå sönder. Kan ju vara samma sorts generator på den här bilen också. Streckkoden eller startmotorpunktse kan kanske ge mer råd.

När såna här saker inträffar så bör man alltid kika på kablarna från generatorn så att ingen glappar eller är dålig, ifall tex laddkabeln från generatorn glappar så kan det bli "strömrusning" pga inget "motstånd" från batteriet. Generatorn, diodbryggan mest troligt, går lätt sönder då.
Senast redigerat av Drönirettab (15 februari 2009)

Random Hero
4 047 Inlägg
15 februari 2009
jag är inte allt för erfaren av generatorer, men jag vet att kabelstammen under batteriet på skoda är av riktigt dålig kvalite, kablarna är som hårstrån o går av bara man rycker lite i dom, nån av kablarna ut till generatorn kan kanske gå via den stammen ?

Dog food lid. Backwards

4 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
Tack för tipsen. Ska kolla så att alla kablar ser okej ut och byta regulatorn.

Sök