Jag håller på med ett litet budgetbygge! Idéen med det hela är att bevisa att det går att göra bra acceptabla byggen för under 10 000 kr dock så kommer inte huvudenheten vara inräknad i priset då jag lägger mycket vikt i den
Ska du göra ett basbygge eller ska man lyssna på musik till det?
Tanken är att jag ska lyssna på musik (basmusik/techno/disco/rave) med dessa basar! Kommer nog dock inte lyssna på musik på maxvolym men i tävlingssamanhang kommer jag spela högt!
För att ni ska bilda er en uppfattning om vad jag tycker låter bra så tycker jag exempelvis att Mutants MT1207x basar låter jätte bra så om dessa spelar lika eller bättre så blir jag inte missnöjd...
Det ska också tänkas på att basens prestanda ligger endast 20% i själva basen och resterande 80% i baslådan.. Baslådan kommer det läggas ner extremt mycket tid på, ca 48 timmar byggtid kommer läggas ner för att få det bra! Basarna kommer sitta i varsin låda så att säga, det kommer alltså sitta en skiljevägg mellan basarna.
Anledningen till att jag vill köra med Xzound är att jag vill köra med det märket rakt igenom! Ska också köpas 4 st 6,5" kit som ska sitta i framdörrarna med diskanterna i stolparna. Har alltid blandad olika märken i tidigare byggen och nu har jag bestämt mig för att köra ett och samma märke på basar/högtalare och steg!
//Fredrik
Senast redigerat av OpelFredrik (15 februari 2009)
Detta har jag funderat mycke och länge på. Och svaret för mig blev mer eller mindre MUTANT. Hade jag inte hittat stegen billigare hade det blivit mutant där oxå. Jag vet fortfarande inget märke som har så pass billiga saker som presterar så mycke.
Men visst man vet ju inte förrens man har testat sakerna.
Detta har jag funderat mycke och länge på. Och svaret för mig blev mer eller mindre MUTANT. Hade jag inte hittat stegen billigare hade det blivit mutant där oxå. Jag vet fortfarande inget märke som har så pass billiga saker som presterar så mycke.
anledningen till att jag INTE kommer köra med mutant (Har gjort det i 3 tidigare bilar) och det är att dom ska ha så otroligt stora lådor! Första lådan jag byggde var enligt rekommendationerna på 125 liter/2basar och den spela nå jävligt bra!
Andra lådan jag byggde var på 100 liter slutet vilket spela skit rent utsagt!
Byggde då en ny låda som var enligt dBakutens rekommendationer och denna låda lät OK men den spela inte i närheten av min första låda! Även fast det var exakt lika/samma material som användes vid båda byggena!
Då drog jag slutsatsen att mutant trivs i stora lådor helt enkelt vilket jag tyvärr inte kommer få plats med då jag kommer ställa upp i tävlingar och dom kommer där att döma installation osv och med en så stor låda (kan tilläggas också att lådan inte får vara större än ryggstödet till baksätet) kommer jag inte kunna göra en snygg installation!
Dessa Xzound basar passar hur bra som hällst i en Golf 2:a då dom endast kräver en låda på 42,5 liter st! Då får jag till och med platts att lägga båda stegen framför baslådan under nån form av lexan/plexiglasskiva,
Jag satsar på att i "spela högt sammanhang" iaf komma upp och över 140 dB med två av dessa basar!
jag hade en låda på 115 liter å 2 st 4" portar till mina xzound basar .(lika dana som du ska ha) asså ...ja drev dom med sinus sla1500... dom spela som faaan i en passat tdi.
det kommer spela jävulskt i din golf kan ja lova dig! allafall med samma låda som jag byggde.
fy fan säger jag. kan tänka mig hur det ska spela i en golf. ne fy fan ..
jag hade en låda på 115 liter å 2 st 4" portar till mina xzound basar .(lika dana som du ska ha) asså ...ja drev dom med sinus sla1500... dom spela som faaan i en passat tdi.
det kommer spela jävulskt i din golf kan ja lova dig! allafall med samma låda som jag byggde.
fy fan säger jag. kan tänka mig hur det ska spela i en golf. ne fy fan ..
Om du har planer på att åka förbi/genom sandviken lite senare i sommar så kan en provspelning när systemet är klart ordnas
Xzound basarna ska ha olika lådvolymer beroende på vilket storlek på bil man ska ha dom i, typ Golf storleken är det rekommenderat att ha 42.5 liter/bas
anledningen till att jag INTE kommer köra med mutant (Har gjort det i 3 tidigare bilar) och det är att dom ska ha så otroligt stora lådor! Första lådan jag byggde var enligt rekommendationerna på 125 liter/2basar och den spela nå jävligt bra!
Andra lådan jag byggde var på 100 liter slutet vilket spela skit rent utsagt!
Byggde då en ny låda som var enligt dBakutens rekommendationer och denna låda lät OK men den spela inte i närheten av min första låda! Även fast det var exakt lika/samma material som användes vid båda byggena!
Då drog jag slutsatsen att mutant trivs i stora lådor helt enkelt vilket jag tyvärr inte kommer få plats med då jag kommer ställa upp i tävlingar och dom kommer där att döma installation osv och med en så stor låda (kan tilläggas också att lådan inte får vara större än ryggstödet till baksätet) kommer jag inte kunna göra en snygg installation!
Dessa Xzound basar passar hur bra som hällst i en Golf 2:a då dom endast kräver en låda på 42,5 liter st! Då får jag till och med platts att lägga båda stegen framför baslådan under nån form av lexan/plexiglasskiva,
Jag satsar på att i "spela högt sammanhang" iaf komma upp och över 140 dB med två av dessa basar!
//Fredrik
anledningen till stora lådor är väl att kunna spela högt? sen ska du spela högt ska du köra utan skiljevägg!
jo men gaina dom exakt lika eller köp ett maffigare steg för samma cash!
Nja gaina dom lika? Då måste jag juh skaffa en ton och spela samtidigt som jag mäter stegen och allt möjligt krångel Ähh det blir nog lättast att skaffa ett steg som är stabil i 1 ohm som kan mata basarna med det dom vill ha,
jo men gaina dom exakt lika eller köp ett maffigare steg för samma cash!
Nja gaina dom lika? Då måste jag juh skaffa en ton och spela samtidigt som jag mäter stegen och allt möjligt krångel Ähh det blir nog lättast att skaffa ett steg som är stabil i 1 ohm som kan mata basarna med det dom vill ha,
//Fredrik
Kan starkt rekomendera ett Sinus Live SL-A3000. kostar 4000 på www.blekingebilradio.se Så får du serie och parallell koppla spolarna. har själv ett sådan steg och tycker att det är mycket prisvärt.
sinus live ska du köra endast när du ska spela högt (vad jag då har hört på många andra har inte lyssnat på ett sinus live men det är vad jag hört) om du är ute efter DB är sinus live A3000 ett självklart val...