3764
Sök

"Afterburner" bakljus till Calibra lagliga i Sverige?

892 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
#1
Tjena,

Undrar om nån vet om Afterburner LED bakljus är lagliga här i Sverige? De verkar inte gå att köpa från Svenska affärer utan går bara beställa från England. Skulle kännas lite surt att beställa och sedan går det inte använda dem... =/

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Svets specialist
680 Inlägg
16 februari 2009
#2
vem bryr sig om de e lagligt? köp dem och bara ta av dem när du ska besikta!! Lycka till

Sponsorer: Meguairs,PBZ,Carsound

892 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
#3
Tradegy84 skrev:
Är dom E-godkända samt märkta så går det bra.. OCh om det lyser i rätt färg

Hur vet man det då? Antar man kan maila/ringa företaget och plocka fram sin bästa engelska... smile

Reyez skrev:
vem bryr sig om de e lagligt? köp dem och bara ta av dem när du ska besikta!! Lycka till

Mjo, jag har funderat på det. De är ju sjukt snygga de lamporna..
Men alltså om herr blå stoppar en så blir det väl en hel del böter?

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
16 februari 2009
#4
är du orolig att de inte skulle vara lagliga kan du köpa hella's bakljus som ser likadana ut, de är e-märkta och allt smile


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
16 februari 2009
#5
Android skrev:
Tradegy84 skrev:
Är dom E-godkända samt märkta så går det bra.. OCh om det lyser i rätt färg

Hur vet man det då? Antar man kan maila/ringa företaget och plocka fram sin bästa engelska... smile

Reyez skrev:
vem bryr sig om de e lagligt? köp dem och bara ta av dem när du ska besikta!! Lycka till

Mjo, jag har funderat på det. De är ju sjukt snygga de lamporna..
Men alltså om herr blå stoppar en så blir det väl en hel del böter?

är en märkning i glasen med minimal text där de står ett E i då äre lagliga


892 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
#6
ewrs skrev:
Är det inte dryga 500kr för att ha kör med dimljus + halv/helljus? Skulle tippa på att det är runt den kostnaden för icke godkända lyktor också. (Nu är jag en typisk GORG:are som pratar utan att veta smile)

Hehe! Men kanske är så, är det inte värre summor så kanske man kan köra... Nån som vet säkert?

sir_daniel skrev:
är du orolig att de inte skulle vara lagliga kan du köpa hella's bakljus som ser likadana ut, de är e-märkta och allt smile

Hey nu får du allt erbjuda en länk så jag får se vad du menar! smile

volvo_dude skrev:
är en märkning i glasen med minimal text där de står ett E i då äre lagliga

Mjo, fast jag vill ju gärna veta innan jag beställer... smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

3 714 Inlägg
16 februari 2009
#7
ewrs skrev:
Är det inte dryga 500kr för att ha kör med dimljus + halv/helljus? Skulle tippa på att det är runt den kostnaden för icke godkända lyktor också. (Nu är jag en typisk GORG:are som pratar utan att veta smile)

1200 för att köra med dim+parkering har jag hört iaf

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

892 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
#8
bollen1986 skrev:
ewrs skrev:
Är det inte dryga 500kr för att ha kör med dimljus + halv/helljus? Skulle tippa på att det är runt den kostnaden för icke godkända lyktor också. (Nu är jag en typisk GORG:are som pratar utan att veta smile)

1200 för att köra med dim+parkering har jag hört iaf

Fast är det samma för att köra med olagliga lampor? Det är ju brutalt snygga lampor, så är sugen på dem oavsett... big_smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Supraman
2 300 Inlägg
17 februari 2009
#9
Tycker du ska köra på en clean look istället för en massa konstiga lampor.
En clean calibra e en snygg calibra.

Ska du köra med dom så ska det lysa rätt färger och du måste ha röda reflexer bakåt.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
17 februari 2009
#10
Stefan Varberg skrev:
Tycker du ska köra på en clean look istället för en massa konstiga lampor.
En clean calibra e en snygg calibra..

Amen... smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

892 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
#11
Stefan Varberg skrev:
Tycker du ska köra på en clean look istället för en massa konstiga lampor.
En clean calibra e en snygg calibra.

Ska du köra med dom så ska det lysa rätt färger och du måste ha röda reflexer bakåt.

Hehe, ska killen med tokstylade Supran säga... wink
Nä förlåt, men var bara tvungen. smile

Absolut har du en poäng, men original lamporna är bra tråkiga i min åsikt, en hel del 90-tal över dem. Det står antingen mellan krom lampor eller de där Afterburner lamporna.

Hmm, rätt färger och röda reflexer, känns som det spricker med lagligheten där då. De lyser visserligen rött, men backljuset verkar lysa rött och det saknas reflexer...

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Supraman
2 300 Inlägg
17 februari 2009
#12
Android skrev:
Stefan Varberg skrev:
Tycker du ska köra på en clean look istället för en massa konstiga lampor.
En clean calibra e en snygg calibra.

Ska du köra med dom så ska det lysa rätt färger och du måste ha röda reflexer bakåt.

Hehe, ska killen med tokstylade Supran säga... wink
Nä förlåt, men var bara tvungen. smile

Absolut har du en poäng, men original lamporna är bra tråkiga i min åsikt, en hel del 90-tal över dem. Det står antingen mellan krom lampor eller de där Afterburner lamporna.

Hmm, rätt färger och röda reflexer, känns som det spricker med lagligheten där då. De lyser visserligen rött, men backljuset verkar lysa rött och det saknas reflexer...

Ta och kolla på ebay och lite över allt på opelforum och vauxhallforum för att se om någon har gjort något med sina bakljus.
En idé är att antingen hitta ombyggda bakljus med kanske vit blinkers eller så.


ang min, så tokstylad är den inte, det e bara kjolpaketet som är designad utanför toyota. huven, vingen lamporna osv är toyota eller trd design

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

892 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
#13
Mjo jag får göra det. Dock så gillade jag de där Afterburner lamporna, speciellt i mörker. Tror nog min Calibra skulle passa bra med dem, men lite jobbigt om man ska vara orolig över att bli stoppad av herr blå. smile

Nåja, jag får se. Jag är nog fortfarande sugen på dem, har hittat en mail till företaget nu och ställt en massa frågor. smile

Ang. din Supra, nä så tokstylad kanske den inte var, men den är ju långt ifrån original. Snygg är den iaf. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

892 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
#14
Tänkte bara uppdatera... smile

Fick nyss svar från dem, och de var faktiskt riktigt snabba på att svara, verkade riktigt trevliga med! smile

Hur som helst så ÄR lamporna E-märkta, alltså lagliga i Sverige. De saknar reflektor men det är tydligen lätt att byta en led-ring till en reflekterande.
Det tråkiga är att de tillverkar lamporna i serier, och just nu var det för få som hade beställt för en till serie, så de producerades inte längre.

Om de däremot får in ca. 10 beställningar så kommer de göra en serie till, så jag vill med detta tipsa till de Calibra ägare som vill ha såna här lampor att maila sitt intresse till demsmile

(Om detta anses som reklam, vilket jag personligen inte tyckte, så ber jag givetvis om ursäkt)
Senast redigerat av Android (17 februari 2009)

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
17 februari 2009
#15
Enligt mig är de här bakljusen cleana och snygga. smile
http://www1.garaget.org/archive/87/8688 … 168648.jpg

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

1 291 Inlägg
17 februari 2009
#16
Irmscher Vectra skrev:
Enligt mig är de här bakljusen cleana och snygga. smile
http://www1.garaget.org/archive/87/8688 … 168648.jpg

snyggare blir det inte på en calle


892 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
#17
corsa_m skrev:
Irmscher Vectra skrev:
Enligt mig är de här bakljusen cleana och snygga. smile
http://www1.garaget.org/archive/87/8688 … 168648.jpg

snyggare blir det inte på en calle

De är faktiskt riktigt fräsha!
Jag gillar de här med.

Man får se hur det blir, det blir ju inte original lamporna iaf. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

1 291 Inlägg
17 februari 2009
#18
original-lamporna är faktiskt inte dumma på calibra om do är fräscha.
vad hade du tänkt dig för stil på bilen?


987 Inlägg
17 februari 2009
#19
Dom som Irmscher vectra skrev eller ett par VÄL PUTSADE orginal lampor är snyggast på en calibra.

i like it load

892 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
#20
corsa_m skrev:
original-lamporna är faktiskt inte dumma på calibra om do är fräscha.
vad hade du tänkt dig för stil på bilen?

Stil, vad menar du..? wink

Nämen jag vill att den ska se hyfsat fräsch och "upp to date" ut. Men annars så gör jag det jag personligen tycker skulle vara snyggt. smile

pippaaN du hade en riktigt fin Calibra i ditt galleri med original lampor. Ser inte alls tokigt ut på den, men så är den svart (eller nått?) med, så lamporna smälter in mer med bilen.
Senast redigerat av Android (17 februari 2009)

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd


Sök