Resa genom europa till turkiet

Biloz
17 februari 2009 ·

Så tråden säger så har jag funderat att resa ner till turkiet på sommaren med bil, har kollat lite på nätet om vilka vägar och länder man ska undvika och har inte fått fram så mycket.

Frågan är hur många har rest genom europa eller känner någon ?

avgifter på vägarna osv?

Självklart ska jag gå med motormännen innan för då får man mer förmån på vägerna cool

FireTraXX DFFL
17 februari 2009 · 9 020 Inlägg

Jag har åkt bil till Italien och bil till Frankrike.
Kommer aldrig att göra det igen, känns ju som en evighet när man flugit ~30 gånger

Men alla länder utom de där det utkämpas krig är det lugnt att köra i.
Ha alltid kontanter, många länder kräver kontant betalning ifall du får böter.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Chrill27
17 februari 2009 · 553 Inlägg

Det du kan tänka på när du ska åka är ju att engelskan inte är så utbredd i länder som polen, slovakien, ungern etc. Sen att vissa länder kräver visum som t.ex rumänien, vet ej om de gör det längre men det gjorde de när vi åkte ner iaf.

Biloz
17 februari 2009 ·

Chrill27 Oki åkte du ner till turkiet då eller ?

DasAuto
17 februari 2009 · 2 751 Inlägg

Själv har jag rest till bl.a Bosnien, Serbien, Montenegro, och Kroatien...

Kör väll först genom Tyskland, Österrike, Slovenien, Kroatien..

Ska du köra till Turkiet så ska du nog köra genom den Kroatiska kusten! Bra vägar för det mesta, men framför allt något att se.. Efter Kroatien kommer Montenegro och sedan får du köra genom albanien... Har ingen aning om hur vägarna är i albanien iaf..

Andra kombinationen är väll om du kör norra delen av Kroatien, också bra vägar men inget speciellt att se.. Sen därefter genom Serbien ner till Makedonien och genom Grekland för att sedan komma till Turkiet, Undvik att köra genom Kosovo. absolut inte säkert och inga bra vägar..


Slovenien - För det mesta bra vägar, fast mycket småvägar också.

Kroatien - Bra motorvägar som är helt nya.

Serbien - Lite sisådär vissa bitar är bra andra mindre bra, men för det mesta så har du motorväg ända ner till Makedonien.

Makedonien - Ingen aning, har bara hört att dom ska ha hyfsade vägar.


BTW, Glöm inte att köpa vinjett i Österrike, kostar en slant!!

Sen Slovenien har ganska dyra tullar..


En Tur&Retur resa ner till Bosnien kostar Ca 8000-9000kr med allt inkluderat, Broar,Tullar,Båtar,Vägavgifter mm mm

Senast redigerat av DasAuto (17 februari 2009)

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Biloz
17 februari 2009 ·

Har hört nåt i stil med att man måste betala form av avgifter för att köra på motorvägarna

DasAuto
17 februari 2009 · 2 751 Inlägg

Biloz skrev:
Har hört nåt i stil med att man måste betala form av avgifter för att köra på motorvägarna

De måste du göra både i Österrike, Slovenien och Kroatien.. I Serbien är det en mindre summa. om du nu väljer den vägen...

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
DasAuto
17 februari 2009 · 2 751 Inlägg


Men alla länder utom de där det utkämpas krig är det lugnt att köra i.
Ha alltid kontanter, många länder kräver kontant betalning ifall du får böter.


Finns inget krig som pågår där nere.. Och de du har hört om att man ska betala kontant hehe smile 20-30 euro så löser sig de mesta..

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Biloz
17 februari 2009 ·

Kollade på Map24 och de visar vägen att man ska köra genom Tyskland, tjeckien, slovenien, serbien sen bulgarien

DasAuto
17 februari 2009 · 2 751 Inlägg

Google Maps säger - Tyskland - Tjeckien - Slovakien - Ungern - Serbien - Makedonien - Grekland - Turkiet...

Som sagt de finns flera alternativ.. Själv hade jag nog rest genom Kroatien, enbart för att det finns något att se.. 900km kustväg kan inte vara fel big_smile

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
FireTraXX DFFL
17 februari 2009 · 9 020 Inlägg

DasAuto skrev:

Men alla länder utom de där det utkämpas krig är det lugnt att köra i.
Ha alltid kontanter, många länder kräver kontant betalning ifall du får böter.


Finns inget krig som pågår där nere.. Och de du har hört om att man ska betala kontant hehe smile 20-30 euro så löser sig de mesta..

Med krigen så menade jag rent allmänt i världen.
Finns ju en hel del länder...

Och löser inte dina 20-30 Euro problemet så kanske du får fler problem.

EDIT:
Och det är något jag hört från folk som fått pröjsa på vägrenen...
Inte något en kompis kusins bästis systers farsas polares jobbarkompis berättat.

Senast redigerat av FireTraXX (17 februari 2009)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Biloz
17 februari 2009 ·

Sant sant, din beräkning är väl plus bensin eller hur ? roll

Biloz
17 februari 2009 ·

jag tänkte mer på snabbaste väg ner dit och sen dessutom är vi 3 som kör så vi turas om.

FireTraXX DFFL
17 februari 2009 · 9 020 Inlägg

Biloz skrev:
Sant sant, din beräkning är väl plus bensin eller hur ? roll

Räkna du med att det går att muta sig ur böter, hoppas att du inte är ensam i bilen.
Då tar det en stund att få ut dig ifall det INTE löser sig.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
DasAuto
17 februari 2009 · 2 751 Inlägg

Biloz skrev:
jag tänkte mer på snabbaste väg ner dit och sen dessutom är vi 3 som kör så vi turas om.

Snabbaste vägen är nog den vägen som Google, Map eller Map24 visar, det tvivlar jag inte på...

Firetraxx.. Det är sant att man får pröjsa kontanter till korrupta poliser, inget snack om saken. Fast till 99.9% löser de sig med högst 50€ tänk på att dom 50€ e polisens 1/4 av lönen i vissa fall.. Så både han och du blir glada.. Även ifall det egentligen är fel..

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Biloz
17 februari 2009 ·

Pratar om hans beräkning på hela resan....

FireTraXX DFFL
17 februari 2009 · 9 020 Inlägg

DasAuto skrev:

Biloz skrev:
jag tänkte mer på snabbaste väg ner dit och sen dessutom är vi 3 som kör så vi turas om.

Snabbaste vägen är nog den vägen som Google, Map eller Map24 visar, det tvivlar jag inte på...

Firetraxx.. Det är sant att man får pröjsa kontanter till korrupta poliser, inget snack om saken. Fast till 99.9% löser de sig med högst 50€ tänk på att dom 50€ e polisens 1/4 av lönen i vissa fall.. Så både han och du blir glada.. Även ifall det egentligen är fel..

Att det är fel säger jag inget om, men om det inte är en korrupt polis utan en som istället för att bli lite rikare anhåller honom för mutbrott så önskar jag honom all lycka.
För det lär ju suga apröv.

Säg inget om mutor innan polisen gjort det.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
DasAuto
17 februari 2009 · 2 751 Inlägg

FireTraXX skrev:

DasAuto skrev:

Biloz skrev:
jag tänkte mer på snabbaste väg ner dit och sen dessutom är vi 3 som kör så vi turas om.

Snabbaste vägen är nog den vägen som Google, Map eller Map24 visar, det tvivlar jag inte på...

Firetraxx.. Det är sant att man får pröjsa kontanter till korrupta poliser, inget snack om saken. Fast till 99.9% löser de sig med högst 50€ tänk på att dom 50€ e polisens 1/4 av lönen i vissa fall.. Så både han och du blir glada.. Även ifall det egentligen är fel..

Att det är fel säger jag inget om, men om det inte är en korrupt polis utan en som istället för att bli lite rikare anhåller honom för mutbrott så önskar jag honom all lycka.
För det lär ju suga apröv.

Säg inget om mutor innan polisen gjort det.

Hehe Sant smile Fast riktigt såå vanligt är det inte.. Iaf inget större problem jag har stött på. Visst kan de hända, men jag tycker inte man ska skrämmas av det.. Sen som sagt åk inte sj.. Skillnad för oss som kan språket där nere o så..

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Biloz
17 februari 2009 ·

Det är inget jag oroar mig för wink Jag är laglig roll jag undrade mest över vägen dit big_smile men det löser sig säkert big_smile Men DasAuto 8000-9000 var det med bensin eller utan?

DasAuto
17 februari 2009 · 2 751 Inlägg

Det var med bensinen.. Men tänk på att det var till Bosnien... Det är Ca 1600km x2.   Till Turkiet är det en bit längre.

iaf det var 8000-9000kr tur&retur Inkl. Motell för en övernattning.. Inte alltid de behövs men men, Öresundbron, Båten från Danmark till Tyskland, sen alla tullavgifter, o allt annat. För 3Personer!

Senast redigerat av DasAuto (17 februari 2009)

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang