Då brann det ett hål genom kolven!

holyday Mek
2 mars 2009 · 88 Inlägg

mixim skrev:
Okej, har beställt spridare och pump från mekonomen... Hoppas det är god kvalité på deras pumpar!
Och så frågar jag än en gång, vad för typ av ställe kan flödeskontroll samt eventuellt justering av spridarna?

Mek-firmorna jag frågat hade inte så bra koll på det...

Civinco i Göteborg har en testanlägning där dom testar från några få % upp till 100 % uppningstider.

Mvh Bert

Livet börjar vi 2 bars ladd
Audi RS4 Biopower "Performance made by Holyday" (2001)
mixim
4 mars 2009 · 108 Inlägg

Tack för tipset, jag var i kontakt med Civinco idag och som du säger så testar de enbart spridarna.
Men jag letar efter ett ställe som eventuellt kan rensa och justera en spridare om det vore så att en har lite konstig flödesbild!

Fler tips på ställen?

//MVH Jocke!
DrKamikaze Allmänt efterbliven
4 mars 2009 · 542 Inlägg

Att bara flödestesta dom och se så ingen är helt knasig kan du ju göra själv utan allt för mycket ansträngning smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
loffe007
4 mars 2009 · 905 Inlägg
mixim
4 mars 2009 · 108 Inlägg

DrKamikaze skrev:
Att bara flödestesta dom och se så ingen är helt knasig kan du ju göra själv utan allt för mycket ansträngning smile

Haha, DrKamikaze jo jag har faktiskt sett ditt patent tidigare (Följer ditt projekt). Men jag kan inte göra detsamma då jag inte vet var man får tag på dem där speciella flödestestar-flaskorna tongue

Skämt å sido så hade jag försökt mig på desamma om jag åtminstonde hade haft en garageplats, blir lite tradigt att göra det ute på gatan.

Senast redigerat av mixim (4 mars 2009)

//MVH Jocke!
Hageberg
4 mars 2009 · 12 Inlägg

Här snacka vi om att ha hål i kolven!! hehe wink


https://www1.garaget.org/gallery/archive/89432/585077_ujwgpd.jpg
Hål...

mixim
4 mars 2009 · 108 Inlägg

loffe007 skrev:
kollat med våran vän google?
http://www.bilotrim.se/system/webshop_s … p;KID=1910

Har varit i kontakt med dessa, de kollar flödet och i värsta fall ultraljudstvättar dem de spridarna som är kassa. Någon nämnde "flödesjustering" vilket låter intressant. För jag verkar inte hitta någon verkstad som utför detta, "endast tvätt".

kolvas skrev:
det ser ju ut som om det har varit för lite soppa... jag har råkat ut för samma sak när jag tappade lite bränsletryck, kolla så inte bränslepumpen är lite sliten eller btr som är kass och som övriga skrivit, kolla upp spridarna

En fråga, när det hände dig... Var det också endast en kolv som blev bränd? Hur såg resten ut? Om det vore soppapump eller flödet mot spridarna så borde väl andra kolvar även dem se dåliga ut?

Hageberg skrev:
Här snacka vi om att ha hål i kolven!! hehe wink
Hål...

Haha den där har detonerat rätt seriöst mitt i kolven. Söt kolv! Inte från någon bil va?

Senast redigerat av mixim (4 mars 2009)

//MVH Jocke!
unpatterned
4 mars 2009 · 294 Inlägg

vad ni gnäller tongue
så länge det går att känna igen att det är en kolv så är det ju lugnt big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62408/375879_ivb6y8.jpg

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
mixim
4 mars 2009 · 108 Inlägg

Haha om vi jämför så har jag en kompis som lyckats med denna. Dock är ju överladdning och även lustgas fusk unpatterned smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/35489/585461_sqkk3r.jpg
Lustgas + Motor = Soppa

Senast redigerat av mixim (4 mars 2009)

//MVH Jocke!
unpatterned
4 mars 2009 · 294 Inlägg

Hujhujhuj tongue

där vare varmt big_smile

I mitt fall var det okonverterad på etanol, och enligt mig också totalslut motor... (svårt att förklara att alla lager också var slut annars)
T5a italienimport var det, alltså 2.0 motorn.

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
5 mars 2009 · 542 Inlägg

mixim skrev:

DrKamikaze skrev:
Att bara flödestesta dom och se så ingen är helt knasig kan du ju göra själv utan allt för mycket ansträngning smile

Haha, DrKamikaze jo jag har faktiskt sett ditt patent tidigare (Följer ditt projekt). Men jag kan inte göra detsamma då jag inte vet var man får tag på dem där speciella flödestestar-flaskorna tongue

Skämt å sido så hade jag försökt mig på desamma om jag åtminstonde hade haft en garageplats, blir lite tradigt att göra det ute på gatan.

Haha, man får ta vad man har tillgängligt...helst hade jag ju gjort det i riktiga mätglas wink Men vafan...mängden var ungefär samma och alla såg ut att duscha snyggt och prydligt smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
kolvas
5 mars 2009 · 4 001 Inlägg

mixim skrev:
En fråga, när det hände dig... Var det också endast en kolv som blev bränd? Hur såg resten ut? Om det vore soppapump eller flödet mot spridarna så borde väl andra kolvar även dem se dåliga ut?

Det är inte säkert att alla kolvar får stryk, i mitt fall så var de andra kolvarna som nya, det är alltid någon cylinder som är några grader varmare än dom andra och när man kommer så nära gränsen så räcker det för att en kolv ska brännas.

Kan ju också säga att min var det också den bakre kolven som brann upp.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Hageberg
5 mars 2009 · 12 Inlägg

nej det var i en skoter..

OHh... ser riktigt illa ut...

mixim
5 mars 2009 · 108 Inlägg

kolvas skrev:
Det är inte säkert att alla kolvar får stryk, i mitt fall så var de andra kolvarna som nya, det är alltid någon cylinder som är några grader varmare än dom andra och när man kommer så nära gränsen så räcker det för att en kolv ska brännas. Kan ju också säga att min var det också den bakre kolven som brann upp.

Låter logiskt, men tänkte att det skulle ha visat sig som vita stift i andra cylindrar eller något. Men någon måste ju ryka först, helt rätt.

Men då har jag gjort det här hittils:

- Gjort diagnos på bilen (Fanns en gammal felkod på "SPRIDARE 7"?? Hade en rak sexa sist jag kollade). Hade även lite höga lambda värden när han kollade i diagnosdatorn. "99" sa han.
- Köpt och ultraljudstvättat lite nyare spridare, de skall på.
- Bytt bränslefilter
- Köpt men ej monterat ny bränslepump, verkar funka OK med den gamla, men kanske byter förebyggande då!


Något mer man kan tänka på, byter hellre ut en grej för mycket än en grej för lite!


Tänkte mäta lambdan idag men är det fel på den så brukar den väl gå för fett och inte magert? Har även hört att lite luftläckor ger för mager blandning, ska ut och startgasa lite!

//MVH Jocke!
kolvas
5 mars 2009 · 4 001 Inlägg

bränsletrycksregulatorn

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
mixim
13 mars 2009 · 108 Inlägg

kolvas skrev:
bränsletrycksregulatorn

Tackar! Ska mäta bränsletrycket, då får jag väl förhoppningsvis också direkt reda på om det skulle kunna vara regulatorn eller även pump.

Vad tror ni om fuelrailen, eller där finns egentligen inga konstigheter... bara rör?

En fundering:
Först gick han tokmagert på MINST en cylinder (resulterar i bränd kolv) sedan pumpade han nog 1 liter olja ut till avgaserna genom detta hål.

Inte EN enda gång under dessa händelser fick jag någon tänd LAMBDA eller Motorlampa. Nu har jag bara "ODB-1" men något borde den ha signalerat eller är jag ute och cyklar?

Senast redigerat av mixim (13 mars 2009)

//MVH Jocke!
kolvas
13 mars 2009 · 4 001 Inlägg

mixim skrev:

kolvas skrev:
bränsletrycksregulatorn

Tackar! Ska mäta bränsletrycket, då får jag väl förhoppningsvis också direkt reda på om det skulle kunna vara regulatorn eller även pump.

Vad tror ni om fuelrailen, eller där finns egentligen inga konstigheter... bara rör?

En fundering:
Först gick han tokmagert på MINST en cylinder (resulterar i bränd kolv) sedan pumpade han nog 1 liter olja ut till avgaserna genom detta hål.

Inte EN enda gång under dessa händelser fick jag någon tänd LAMBDA eller Motorlampa. Nu har jag bara "ODB-1" men något borde den ha signalerat eller är jag ute och cyklar?

definitivt, den borde ha varnat både när kolven brann upp och när han pumpade igenom oljan

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
mixim
13 mars 2009 · 108 Inlägg

kolvas skrev:
definitivt, den borde ha varnat både när kolven brann upp och när han pumpade igenom oljan

Helvete, då kanske den inte lyser nu trots samma problem... Den får stå tills vidare.
Tråkigt värre, ska som sagt ut och mäta Lambdan då, tidigare ägaren har kanske fulbyglat där eller något.

Det här är bar SÅ jävla tråkigt nu när vårvädret börjar komma, vill ju bara ut och köra hmm

Senast redigerat av mixim (13 mars 2009)

//MVH Jocke!
drivein
13 mars 2009 · 223 Inlägg

http://www.garaget.org/?car=135738&image=1248970

en polare tongue haha han drog ut den lite för mycket på en växel i en kurva när han kom på brekas...

kärlek växer inte på träd, det köps i volvobutiken.
mixim
18 mars 2009 · 108 Inlägg

definitivt, den borde ha varnat både när kolven brann upp och när han pumpade igenom oljan

Tjenare allihop, tack igen för alla svar!

Idag var jag ute och felsökte bilen... bränsletrycket låg på drygt 3 bar både vid belastning och tomgång så bränslepump/filter och regulator kan jag utesluta tills vidare! Lambdavärdet ligger inom gränser och verkar ge rätt signal.

Jag såg även att jag INTE har en LAMBDA-lampa i instrumenteringen, kanske därför den inte tände smile OBD1 verkar tyvärr inte vara så känsligt sad ?

Har begagnade spridare som så småningom skall iväg till Bil o Trim för flödeskontroll och ultraljudstvätt. Dessa har gått över 17.000 mil och ser lite slitna ut utifrån... Hoppas inte de är allt för dåliga och klarar fler mil...

Nya spridare är ju fanemig SANSLÖST dyra, en uppsättning går loss på 9000kr, vilket är mer än vad jag gav för hela motorn! Försökt leta eftermarknads spridare på 160cc men utan resultat.

//MVH Jocke!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang