2773
Sök

Hjälp med att ställa in laddtrycket på volvo 850 t5

76 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
#1
Tja har kommit över en till t5a billigt, en 850 från 95 som gått 21000mil allt är orginal men tyvärr så har ägaren innan mig skruvat på wastegatestaget så den laddar precis utanför det vita fältet på orginal mätaren. Min fråga är hur jag ska göra för att justera in staget till orginal 0,6-0,7bar igen???? tidigare ägare hade ingen aning om hur många varv han skruvat men det ser ut som det är nästan max spänt.

Live your life in the fast lane

76 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
#2
Anledningen till att jag vill få ut orginal ladd är att jag ska chipa den istället och att den inte går riktigt som den ska när enbart laddtrycket är uppskruvat. Vet inte hur jag ska komma så nära orginal som möjligt, svårt att utgå från orginal mätaren och har inte riktigt lust att köpa en dyr laddmätare bara för att få ut detta.

Live your life in the fast lane

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
19 februari 2009
#3
koppla in ladtrycksmätare, sedan drar du ut strömmen till magnetventilen, då skall den ladda 0.5...


1 353 Inlägg
20 februari 2009
#4
skruva ut armen till den glider på pinnen av sig självt.. dvs du behöver inte dra i armen för att haka på den.

en fråga bara.. vad har ägaren innan gjort me bilen för att kunna ladda strax över mätaren? där laddar bilen 1,1-1,2 precis som en chippad ska.. och om han bara höjt laddet så borde den spikat sönder för länge sen?
Senast redigerat av Crille88 (20 februari 2009)


8 242 Inlägg
20 februari 2009
#5
Crille88 skrev:
och om han bara höjt laddet så borde den spikat sönder för länge sen?
Det går att vrida upp lite mer också, dock tjänar man inget på det. volvo har tänkt till lite och lagt in lite marginal ifall man skulle få skenladd. Jag har varit upp i 1,3 ochipat utan att det hände nåt läskigt. Men det är inte att rekommendera. Runt en bar ochipat går utan att det händer nå läskigt. Men rent effektmässigt finns inga direkta vinster. Har provat på fler a andra 850is och vridit upp till en bar ochipat och ingen av dem har haft några problem.

Men man ska inte inbilla sig att en bil med bara uppställt tryck går lika bra som en chipad, det är klar skillnad.


1 353 Inlägg
20 februari 2009
#6
aha okej okej.. trodde inte dom hade så stora marginaler i org programmet..
sen gäller de o ha lite tur osv.. ja har varit uppe o vänt på 1,5 me org stakar o min motor går än så länge.. men ja brukar alltid släppa av så fort ja närmar mig 1,4..



Sök