2665
Sök

Problem med Gas silver slutsteg

60 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
Halloj! Skulle gärna uppskatta lite hjälp från någon som kan... Kom över ett billigt 4-kanals silver steg som jag driver 2 Gasalpha tolvor med. Har bryggat detta men genom ena basen (som jag har lokaliserat som front) kommer högre frekvenser. Har stängt av highpass filtret, dragit ned alla gain, men det hörs fortfarande? Fick även med ett Alpha x66 filter, men har jag detta i så är det alldeles för mycket bas, det dånar bara. Hjälp mig!

7 281 Inlägg
19 februari 2009
Du ska ha lowpass filter aktiverat, ställ den på nånting mellan 50 och ungefär 80hz.
Du hör själv vad du anser låter bäst.

60 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
Jies, lowpass är aktiverat. Men är förvirrad över att det låter fast jag drar ner gain helt?

7 281 Inlägg
19 februari 2009
Vad är det för ljud som låter?
Är det ett vinande ljud som följer med motorvarvet?

60 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
Nej, musiken, fast höga frekvenser... I ena basen som sitter bryggad i fronten på steget. Är ju märkt med front och rear.

7 281 Inlägg
19 februari 2009
Alltså är du verkligen säker på att du har lowpass filter aktiverat för bägge kanalerna då?

Kan även vara så att steget enbart har highpass på "front" kanalen och lowpass, alt bägge, på "rear" kanalen.

Du råkar inte ha några filter i stereon du kan använda dig utav?

60 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
Mycket möjligt att det är som du säger. står high pass till vänster vid "front" ingången och lowpass rear... så går det inte att göra så mkt åt det på själva steget? Torde vara därför jag fick med filtret där isf. Men jag förstår inte varför jag får så mycket bas genom det? har minsta med bas på huvudenheten och vridid ner i botten på steget också.. ändå dånar det bara.

Avstängd
122 Inlägg
19 februari 2009
du har ingen stereo med sub utgång då? lättare att få bort sådana ljud med en sånn utgång

60 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
har tyvärr bara nå billig skit från biltema... Suck jag vet big_smile

7 281 Inlägg
19 februari 2009
Då är det tyvärr nog så att du saknar lowpass filter på front kanalen.

Tycker att det låter väldigt konstigt att du får mer bas när du sätter dit ditt extra filter.
Den bör ju egentligen bara sänka dom övre frekvenserna.

Tyvärr kan jag inte gissa något mer just nu, måste ta och sova.
Någon annan kommer säkert ta över och klura ut vad det kan vara smile
Lycka till.

60 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
jies, tack för hjälpen! smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 februari 2009
Subsonic filter 20Hz/18dB.
HP-filter 25-5000Hz (12dB/okt).
LP-filter 40-4000Hz (12dB/okt).
Bandpassfilter 50-5000Hz/12dB.

Frågan är vilka filter som är på vilka kanaler. Det framgår inte av BRLS:s sida.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

7 281 Inlägg
20 februari 2009
Räven, han skrev tidigare att highpass filtret sitter brevid frontutgångarna så och lowpass vid rear så tyvärr kan han inte sätta LPF på andra basen.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 februari 2009
Brains skrev:
Räven, han skrev tidigare att highpass filtret sitter brevid frontutgångarna så och lowpass vid rear så tyvärr kan han inte sätta LPF på andra basen.

BP-filtret då? *funderar*
Det låter ju som att det är HP ihop med LP......men över vilka kanaler?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

7 281 Inlägg
20 februari 2009
Skulle gissa på den bakre kanalen har bägge isåfall.
Tänker mest på att vanligtvis så har man ju framsystemet på ena kanalen sen antingen bak eller basen på andra kanalen.

Kittson, ta ett kort på stegets inställningar och lägg upp dom här. Då ser vi direkt ifall det finns något du kan göra.
Lägg gärna dit filtret också så får vi se vad det är för något.
Senast redigerat av Brains (20 februari 2009)

21 761 Inlägg
20 februari 2009
Ja, håller med Brains. Enligt vad jag har sett på olika 4-kanals steg (som endast kan köra subbasar på två kanaler) så brukar det vara kanal 3+4 som har HPF+LPF och kanal 1+2 som endast har HPF. Bilder är som sagt mycket värdefullt. smile
Senast redigerat av Drönirettab (20 februari 2009)

60 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
Jies! Har letat mig fram till svar! Två av kanalerna är mkt riktigt "front", med högpassfilter ist förlågpass. Har fått till det efter lite bängel smile

60 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
Men nu har jag en annan fråga (om det fortfarande är någon som läser denna tråd?). Har kommit fram till att mina basar nu spelar i stereo. Vad blir det för skillnad jämtemot om jag skulle ge steget monosignal?

Sök