Saab Og900 T8 surar ner sig, startar inte på en stund

Tom Darth Vader
20 februari 2009 · 1 644 Inlägg

Hej

Min saab beter sig lite skumt.
Vid uppstart, om det t.ex. är kallt, och motorn inte skuttar lika friskt på starten som vanligt, och det går "för" långsamt i starten, så surar motorn ner totalt och vill inte starta, kommer man tillbaka efter 10-15 minuter så går det bra igen. Detta kan även hända om nåt oväntat händer, som t.ex. ett kärringstopp.

Så fort allt inte går motorns väg så kan det hända att den surar ner sig totalt, och bara står och vevar på starten.

Man kan alltid rulla igång bilen lätt om detta hänt dock

Jag vet inte vad det kan vara, men jag gissar på att tänddelarna har nåt med det att göra.

Dåliga tändstift?
Fördelare/rotor?

För långsam startmotor?

En annan grej ang. startmotorn, är att den inte alltid slår till, utan när man försöker starta så fördelas trömmen till startmotorn, men inget händer. Likaså här gäller det att vänta några minuter igen, tills startmotorn vill vara med igen. Men jag antar att det här problemet avhjälps med en ny startmotor.

Senast redigerat av DoWahDiddy (20 februari 2009)

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
jonTe
20 februari 2009 · 5 710 Inlägg

DoWahDiddy skrev:
Dåliga tändstift?
Fördelare/rotor?

Fräsha tänddelar är A och O på en T8.
Vad kör du för stift? NGK är det som gäller och gärna ett steg varmare (lägre siffra) än vad som står angivet om du kör någorlunda original.

MVH Jonas
..............
Tom Darth Vader
20 februari 2009 · 1 644 Inlägg

jonTe skrev:

DoWahDiddy skrev:
Dåliga tändstift?
Fördelare/rotor?

Fräsha tänddelar är A och O på en T8.
Vad kör du för stift? NGK är det som gäller och gärna ett steg varmare (lägre siffra) än vad som står angivet om du kör någorlunda original.

Jag antar att min bil fortf går under någorlunda original. Får ge mig iväg för att köpa iaf tändstift lite senare idag. Tackar för rådet

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
R0b1n hej
20 februari 2009 · 291 Inlägg

det där med startmotorn kan vara att solinoiden är lite dålig..

min T8 surar oxå ner sig speciellt om den är kall, men jag har nog felet att nån har skruvat upp soppa trycket så in i helvete på min.. finns ju även en CO skruv som kan ställa till det eventuellt oxå smile.


K-JET SUGER NÄR DOM KRÅNGLAR! smile


Mvh Robin

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!
henkebenke
20 februari 2009 · 1 703 Inlägg

Även jag hade problem med min T8. Den var drygt svårstartad när den var kall, fick nöta bra länge i omgångar på starten innan den gick helt rent.

Jag bytte alla tänddelar, kallstartsspridare och massa andra grejjer utan resultat.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Fredrik_Rangert Egenföretagare
20 februari 2009 · 999 Inlägg

Min fd T8 var likadan.
Körde jag en kort sväng utan att bilen blev varm gick den inte att starta nästa gång, men det brukade hjälpa att borsta av stiften i nödfall.

Fick också tipset att byta till varmare stift, han dock aldrig prova detta. Fräscha tänddelar i övrigt och en kraftigare tändspole borde hjälpa lite till.

jonTe
20 februari 2009 · 5 710 Inlägg

Hjälper det inte med bra tändelar får man ge sig på bränslet......inte det lättaste hmm
En sak man ganska enkelt kan kolla upp är spridarna, upp med de ur insugningsröret och kolla efter rost.
Rost i spridarspetsen så sprider de dåligt samt att de har svårt att "hålla tätt" osså droppar det ner bränsle i insug/topp som surar ner i startögonblicket.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Etingelholm
20 februari 2009 · 979 Inlägg

hade dessa felen på min sierra, inte samma bil men ah;) iaf....trodde de va bränsle först...sedan tändning...hur som helst så va det iaf trigger givaren, eller impulsgivaren som de oxå heter. Sitter i blocket. Mitt tips til ler är att byta den. Brukar kärva på alla bilar när dessa fel uppstår. Ha rdu/ni mätinstrument hemma så kan ni mäta värdena. Ja hade typ ingen tändning på min bil å när motorn va kall så får den automatiskt mer soppa. Va impulsgivaren som ställde till me detta bekymmer:)

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Tom Darth Vader
21 februari 2009 · 1 644 Inlägg

Var ute nu och bytte tändstift, efter rekommendation i en annan tråd till NGK "BP6ES". De som satt i nu var av modellen "BPR6ES". Är det någon kunnig som vet vad R.et gör i modellbeteckningen?

Har ännu inte fått nån tid till att se efter om det har hjälpt någe

*Edit*:
Hittade en bra bild som svarar på de flesta frågor, kanske nån som vill spara ner den.

http://www.ngk.com/images/ngksparkplug.jpg

Senast redigerat av DoWahDiddy (21 februari 2009)

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
21 februari 2009 · 2 252 Inlägg

R= motstånd,resistor. De är ett keramiskt motstånd på centrum elektroden på ca 5 kohm som sänker voltalet ca 1000volt med tanke på att spänningen ligger på minst 20000Volt, men knappast märkbart förutom i racing sammanhang med högoktanigt bränsle, hög komp o hög förtändning..

Senast redigerat av The_Mechanic (21 februari 2009)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
sandro_740
21 februari 2009 · 66 Inlägg

hej jag kan nästan garantera att det är styrtrycksventilen den har som uppgift att reglera bränsleblandningen och den brukar gå sönder på t8or

Tom Darth Vader
21 februari 2009 · 1 644 Inlägg

sandromedsaaben skrev:
hej jag kan nästan garantera att det är styrtrycksventilen den har som uppgift att reglera bränsleblandningen och den brukar gå sönder på t8or

En sådan vet jag ej var den sitter alls om jag skall vara ärlig, dyr? Svår att byta?

Är det rimligt att bilen går helt okej så fort den är igång trots att den skulle vara sönder tror du?

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
lampann
22 februari 2009 · 42 Inlägg

Styrtrycksventilen sitter väl vid termostathuset på dom har jag för mej!? en kabel och 2 bränsleledningar! Men prova och dra ur kallstarten så det inte är den som hänger sig! Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang