Köpråd: Volvo V70 2.5T 05-06 vs Saab 9-5 kombi 2.3 T 05-06?

TMW-Performance Avstängd
23 februari 2009 · 914 Inlägg

Bobo skrev:
Volvo, förstår inte varför man vill köpa ett märke som håller på och dö ut

Kolla nyheterna ibland wink

Köp en Saab, så får du en bra bil!

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
23 februari 2009 · 3 404 Inlägg

9-5an är en riktigt trevlig bil med pigga maskiner redan från 2.0l och 150hk. Turbomatte, du ylade om klonkande ljud från framvagnen och dålig kvalitet... Känner inte igen mig i något av det, visst volvo har en ANING bättre kvalitetsintryck invändigt men inte mycket. Jag har kört både nyare Volvo och Saab så jag vet nog vad jag pratar om.


Volvon må vara trevlig att ligga och slököra med automat men när man trycker till på gasen så händer det inte så mycket och de känns inte lika pigga i uppförandet heller om man jämför mot motsvarande Saab.

Ägarkostnaderna är väll ungefär de samma, kanske något billigare att äga en Saab iom lägre inköpspris

Jag skulle valt Saab alla dagar i veckan

Att Saab skulle konka tror jag först på när de gjort det.

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
TT-Avant
23 februari 2009 · 6 851 Inlägg

Skulle nog säga SAAB..Valde själv mellan dessa 2 bilar för inte så länge sedan. Slutade med en lite äldre 9-5a än va du funderar på. Ser man till hur pass billiga SAAB har blivit så talar ju detta till stor fördel. Man kan ju hitta en BRA sådan för nästan halva priset av vad en V70 kostar..(jaja, inte redigt, men nästan då)
Reservdelar är nog lika, bränsle har jag fått för mej att SAAB är snålar, skatt/försäkring är nog samma.
Värdeminskningen tror jag inte kommer bli mycke lägre på en SAAB, kanske något, men inte mycke mera.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Turbomatte Lackerare/Rekondare
23 februari 2009 · 834 Inlägg

Tenzer: Visst du kanske har kört båda bilarna, men jag har jobbat med både Saab, Volvo och bmw nu i snart 5½ år. Har nog kört fler mil i en 9-5a än dom flesta som äger en sådan. Jag har både sett dålig byggkvalitet på vissa detaljer hos alla 3 märken men att säga att Saab är den bästa av dom 3 är att överdriva kraftigt.

Åkkomforten är bäst hos Bmwn sedan Volvo och sist Saab vilken bara upplevs som stötig mot de andra.

Andrahandsvärdet på Saaben är redan nu värdelöst och som TT-avant sa så kan man få en Saab till Halva priset av en volvo vilket TYDLIG skvallrar på att Saabs andrahandsvärde kommer sjunka ännu mer. Saab har blivigt billiga av en anledning! Ingen vill ha dom längre. Det finns många bilar men få köpare vilket drar ner priset. Detta blir ett problem när man sen ska sälja bilen.

Att välja en uråldrig modell av bil framför en nyare är rentutsagt skitdumt. Speciellt när deras etanolversioner drar fruktansvärt mycket soppa. visst volvon är inte billig heller men fortfarande mindre bränsle. Bmwn är i detta fallet överlägsen igen med sin dieselteknik, en 520 diesel är både snabbare piggare och mer bränslesnål än både volvon och saaben.


Tro nu inte att jag hatar Saab för det gör jag inte men att välja en 9-5a framför de andra 2 är bara dumt!


Mvh Mattias

http://www.blocket.se/vi/20171824.htm?ca=13_s

http://www.blocket.se/vi/14576475.htm?ca=13_s

http://www.blocket.se/vi/20130337.htm?ca=13_s


Välj själva

hedley Saaboholic
23 februari 2009 · 3 129 Inlägg

Christian S skrev:

n0sferatu skrev:
v70 är egentligen bara en faceliftad 850.

Första generationens V70 (den som fanns mellan 97-00) ja men nu frågade han om en 05-06 (alltså andra genertionens V70) och det är en helt annan bil och har ingenting gemensamt med den första.

Exakt.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
hedley Saaboholic
23 februari 2009 · 3 129 Inlägg

Tror du får en bra bil oavsett vad du väljer.

Dock hade jag avvaktat någon månad innan jag köpte en såpass "ny" Saab då jag tror/vet att andrahands värdet kommer sjunka ytterligare, vilket resulterar i att de blir allt mer prisvärda!

Sen hatar jag röven på den generationens 9-5 men fronten är ju helt okej, man åker jäkligt bekvämt måste jag säga och man känner sig säker m.m.

Men som sagt jag skulle avvaktat lite, det hade jag dock gjort oavsett vilken modell jag väljer då volvo inte är odödligt det heller.

/B

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Joo
23 februari 2009 · 741 Inlägg

Turbomatte skrev:
Tro nu inte att jag hatar Saab för det gör jag inte men att välja en 9-5a framför de andra 2 är bara dumt!


Mvh Mattias

http://www.blocket.se/vi/20171824.htm?ca=13_s

http://www.blocket.se/vi/14576475.htm?ca=13_s

http://www.blocket.se/vi/20130337.htm?ca=13_s


Välj själva

Skämtar du eller? visst att saab har sämre andrahandsvärde än volvo/BMW, men du behöver ju inte plocka fram en saab som gått 23.000 mil och jämföra den mot en volvo som gått 14.000 mil.. Eller är det jag som tänker helt fel nu?

här är det i samma milklass:

http://www.blocket.se/vi/19968633.htm?ca=17_s

http://www.blocket.se/vi/19944517.htm?ca=17_s

http://www.blocket.se/vi/20118237.htm?ca=17_s

Senast redigerat av Joo (23 februari 2009)

TT-Avant
23 februari 2009 · 6 851 Inlägg

Turbomatte skrev:
Tenzer: Visst du kanske har kört båda bilarna, men jag har jobbat med både Saab, Volvo och bmw nu i snart 5½ år. Har nog kört fler mil i en 9-5a än dom flesta som äger en sådan. Jag har både sett dålig byggkvalitet på vissa detaljer hos alla 3 märken men att säga att Saab är den bästa av dom 3 är att överdriva kraftigt.

Åkkomforten är bäst hos Bmwn sedan Volvo och sist Saab vilken bara upplevs som stötig mot de andra.

Andrahandsvärdet på Saaben är redan nu värdelöst och som TT-avant sa så kan man få en Saab till Halva priset av en volvo vilket TYDLIG skvallrar på att Saabs andrahandsvärde kommer sjunka ännu mer. Saab har blivigt billiga av en anledning! Ingen vill ha dom längre. Det finns många bilar men få köpare vilket drar ner priset. Detta blir ett problem när man sen ska sälja bilen.

Att välja en uråldrig modell av bil framför en nyare är rentutsagt skitdumt. Speciellt när deras etanolversioner drar fruktansvärt mycket soppa. visst volvon är inte billig heller men fortfarande mindre bränsle. Bmwn är i detta fallet överlägsen igen med sin dieselteknik, en 520 diesel är både snabbare piggare och mer bränslesnål än både volvon och saaben.


Tro nu inte att jag hatar Saab för det gör jag inte men att välja en 9-5a framför de andra 2 är bara dumt!


Mvh Mattias

http://www.blocket.se/vi/20171824.htm?ca=13_s

http://www.blocket.se/vi/14576475.htm?ca=13_s

http://www.blocket.se/vi/20130337.htm?ca=13_s


Välj själva

Som tidigare har påpekats så lägger du en annons på en saab såm har gått mycke längre än de andra bilarna, vilket gör saken ganska skev. Sedan ska vi kanske säga det att varför det finns många SAAB till salu beror inte på att ingen vill ha dem pga. att det är en saab, det är problemet med oil sludge som saab hade till och med 04-05 som har fått folk att backa.  Många vet inte om att detta problem slutade runt 04-05 utat alla tror att det fortfarande finns kvar. Detta är en av anledningarna till varför det finns många saab till salu.Men det finns många bilar till salu, vad än för märke man kollar på, Saab, Volvo, BMW,Audi m.m..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Syst3m
23 februari 2009 · 1 079 Inlägg

n0sferatu skrev:

Syst3m skrev:
Med tanke på ägarkostnader; på en bil vars tillverkare av reservdelar snart är försatt i konkurs skulle jag akta mig lite. Sen lär ju inte andrahansvärdet vara lysande precis.

Sen så är ju Saaben idag en 12-13 års gammal konstruktion och håller absolut inte måttet längre.

Saab 9-5 och v70 lanserades ganska samtidigt, och v70 är egentligen bara en faceliftad 850.
Så varför skulle konstruktionen på 9-5 vara sämre?

Jag tror att båda är jäkligt bra bilar för pengarna, och tycker du ska ut och provköra dom och ta den du känner dig mest hemma i! smile

Men sen är ju V70n inte samma bil som V70...

Rquired Allmänt envis
23 februari 2009 · 12 512 Inlägg

n0sferatu skrev:

Rquired skrev:

Glader9991 skrev:
Som det stog på STCS:

Volvo kör man, Saab åker man.
Volvo tar man sig från A till B, Saab kör man där imellan.

9-5 utan tvekan.

Antar att du menar *Saab kör man, Volvo åker man*? wink
Tyvärr kan jag inte hålla med dig, är TS ute efter körglädje får han många gånger mer av den varan i en Bmw (Som i sin tur är billigare att äga än någon av ovanstående och dessutom bakhjulsdriven) än i en Saab. 

Bmw kan du läsa på om på Autopower.se, om det nu väckte nått intresse smile

*Sorry för lite OT*
Billigare att äga? Vart bara lite nyfiken på vad du baserar det på?
Mig veterligen har aldrig bmw's reservdelar varit spec jättebilliga, och det finns heller inte lika mycket att få tag i beggat. Skatten vet jag inte. Försäkringen på en bmw med ungefär lika mkt hk på en bmw som en volvo eller saab ligger rätt mycket högre. Bensinförbrukning kan jag inte uttala mig om, då jag bara kört gamla beemers. Körglädjen är väl en smaksak, och är inte bara baserat på vart drivningen sitter, vore det så då kan vi ju säga direkt att bmw har ingen körglädje heller, utan det är bara köpa sig en 4wd.

Billigare att äga var kanske lite överdrivet, det är individuellt beroende på vart man bor osv. Däremot så har aldrig Bmws reservdelar varit speciellt dyra, en seglivat myt, och de senaste åren har både service och delar varit marginellt billigare till Bmw än till Saab och volvo ex. Som du skriver beror skatten på vikten och inte märket samt försäkringen är ungefär densamma för motsvarande bilar. Även om Bmw sticker iväg lite om man bor i stölddrabbade område.

När det gäller bensinförbrukning har Bmw de senaste åren haft de snålaste bilarna i förhållande till effekten, det vill säga att där sparar man in en hel del jämfört med en turbo volvo/saab.

Så billigare att äga, nja se ovan. Men det är i alla fall bortsett från inköpspris inte dyrare med en Bmw än en Volvo/Saab. Räknar man på en begagnad bmw jämfört med en Saab/volvo för motsvarande värde vågar jag till och med påstå att Bmwn är billigare att äga. Så är det i alla fall för mig och ett flertal andra, men som sagt mkt individuellt.

Och som du skriver, körglädje är en fråga om smak och det är klart man kan finna sådan på en framhjulsdriven bil. Men bakhjulsdrift är av de flesta ansett som roligast, och Bmw är en märke känt för att leverera körglada bilar med mycket fin styrning och chassi.

Hoppas det täckte din nyfikenhet, sorrry för OT smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Turbomatte Lackerare/Rekondare
23 februari 2009 · 834 Inlägg

TT-Avant skrev:

Turbomatte skrev:
Tenzer: Visst du kanske har kört båda bilarna, men jag har jobbat med både Saab, Volvo och bmw nu i snart 5½ år. Har nog kört fler mil i en 9-5a än dom flesta som äger en sådan. Jag har både sett dålig byggkvalitet på vissa detaljer hos alla 3 märken men att säga att Saab är den bästa av dom 3 är att överdriva kraftigt.

Åkkomforten är bäst hos Bmwn sedan Volvo och sist Saab vilken bara upplevs som stötig mot de andra.

Andrahandsvärdet på Saaben är redan nu värdelöst och som TT-avant sa så kan man få en Saab till Halva priset av en volvo vilket TYDLIG skvallrar på att Saabs andrahandsvärde kommer sjunka ännu mer. Saab har blivigt billiga av en anledning! Ingen vill ha dom längre. Det finns många bilar men få köpare vilket drar ner priset. Detta blir ett problem när man sen ska sälja bilen.

Att välja en uråldrig modell av bil framför en nyare är rentutsagt skitdumt. Speciellt när deras etanolversioner drar fruktansvärt mycket soppa. visst volvon är inte billig heller men fortfarande mindre bränsle. Bmwn är i detta fallet överlägsen igen med sin dieselteknik, en 520 diesel är både snabbare piggare och mer bränslesnål än både volvon och saaben.


Tro nu inte att jag hatar Saab för det gör jag inte men att välja en 9-5a framför de andra 2 är bara dumt!


Mvh Mattias

http://www.blocket.se/vi/20171824.htm?ca=13_s

http://www.blocket.se/vi/14576475.htm?ca=13_s

http://www.blocket.se/vi/20130337.htm?ca=13_s


Välj själva

Som tidigare har påpekats så lägger du en annons på en saab såm har gått mycke längre än de andra bilarna, vilket gör saken ganska skev. Sedan ska vi kanske säga det att varför det finns många SAAB till salu beror inte på att ingen vill ha dem pga. att det är en saab, det är problemet med oil sludge som saab hade till och med 04-05 som har fått folk att backa.  Många vet inte om att detta problem slutade runt 04-05 utat alla tror att det fortfarande finns kvar. Detta är en av anledningarna till varför det finns många saab till salu.Men det finns många bilar till salu, vad än för märke man kollar på, Saab, Volvo, BMW,Audi m.m..

Det var inte miltalen jag var ute efter utan hur dom olika bilarna ser ut osv.


NEJ NEJ NEJ!! det är inte oil sludgen, 95% av dom som köper en saab har ingen aning om vad det är eller hur motorer fungerar mer inveklat. Man vill inte längre ha en bil anno 1998 utan man vill ha en så ny bil som möjligt. Man är inte villig längre att köpa dessa bilar därför har de rasat i pris för att bli av med dom öht! Viss bilar sjunker alltid i pris men att en bil som kostade nästan 300.000kr har rasat 200.000-250.000kr på 3år är inte inte normalt!

steifan DR!FTT3KN!K3R
23 februari 2009 · 10 427 Inlägg

Rquired skrev:
Däremot så har aldrig Bmws reservdelar varit speciellt dyra, en seglivat myt,

Skönt att myten kunde bevisas i Aftonbladets gamla reservdelsjämförelse från 2002.

Karossdetaljer, bilar i % mot index-bilen Volvo S70

http://wwwc.aftonbladet.se/bil/0203/15/ … aross.html

BMW 320i 71%
BMW 523i 81%

Saab 9-3 SE 80%
Saab 9-5 4d 81%

Volvo S40 2,0 T 82%
Volvo S70 GLT 100%
Volvo S80 2,4 121%

Eldetaljer, bilar i % mot index-bilen Volvo S70

http://wwwc.aftonbladet.se/bil/0203/15/bildelar-el.html

BMW 320i 108%
BMW 523i 106%

Saab 9-3 SE 104%
Saab 9-5 4d 99%

Volvo S40 2,0 T 94%
Volvo S70 GLT 100%
Volvo S80 2,4 127%

Motordetaljer, bilar i % mot index-bilen Volvo S70

http://wwwc.aftonbladet.se/bil/0203/15/ … motor.html

BMW 320i 131%
BMW 523i 138%

Saab 9-3 SE 87%
Saab 9-5 4d 95%

Volvo S40 2,0 T 88%
Volvo S70 GLT 100%
Volvo S80 2,4 103%

Servicedetaljer, bilar i % mot index-bilen Volvo S70

http://wwwc.aftonbladet.se/bil/0203/15/ … rvice.html

BMW 320i 181%
BMW 523i 205%

Saab 9-3 SE 81%
Saab 9-5 4d 122%

Volvo S40 2,0 T 84%
Volvo S70 GLT 100%
Volvo S80 2,4 129%

Bromsdetaljer, bilar i % mot index-bilen Volvo S70

http://wwwc.aftonbladet.se/bil/0203/15/ … broms.html

BMW 320i 104%
BMW 523i 123%

Saab 9-3 SE 107%
Saab 9-5 4d 118%

Volvo S40 2,0 T 102%
Volvo S70 GLT 100%
Volvo S80 2,4 117%


Resultatet:

STORA BILAR

Billigast

Saab 9-5 77 250 kr

Peugeot 605 77 300 kr

Volvo S70 78 602 kr



Dyrast

BMW 523 92 319 kr

Volvo S80 92 221 kr

Toyota Camry 89 845 kr




Slår man ihop indexen på listorna ovan får man detta resultatet.

% Dyrare än Volvo S70 GLT

30,6% BMW 523
19,4% Volvo S80
19% BMW 320
3% Saab 9-5

% Billigare än Volvo S70 GLT
10% Volvo S40 2,0T
8,2% Saab 9-3


Var är myten? big_smile

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
TT-Avant
23 februari 2009 · 6 851 Inlägg

Turbomatte skrev:

TT-Avant skrev:

Turbomatte skrev:
Tenzer: Visst du kanske har kört båda bilarna, men jag har jobbat med både Saab, Volvo och bmw nu i snart 5½ år. Har nog kört fler mil i en 9-5a än dom flesta som äger en sådan. Jag har både sett dålig byggkvalitet på vissa detaljer hos alla 3 märken men att säga att Saab är den bästa av dom 3 är att överdriva kraftigt.

Åkkomforten är bäst hos Bmwn sedan Volvo och sist Saab vilken bara upplevs som stötig mot de andra.

Andrahandsvärdet på Saaben är redan nu värdelöst och som TT-avant sa så kan man få en Saab till Halva priset av en volvo vilket TYDLIG skvallrar på att Saabs andrahandsvärde kommer sjunka ännu mer. Saab har blivigt billiga av en anledning! Ingen vill ha dom längre. Det finns många bilar men få köpare vilket drar ner priset. Detta blir ett problem när man sen ska sälja bilen.

Att välja en uråldrig modell av bil framför en nyare är rentutsagt skitdumt. Speciellt när deras etanolversioner drar fruktansvärt mycket soppa. visst volvon är inte billig heller men fortfarande mindre bränsle. Bmwn är i detta fallet överlägsen igen med sin dieselteknik, en 520 diesel är både snabbare piggare och mer bränslesnål än både volvon och saaben.


Tro nu inte att jag hatar Saab för det gör jag inte men att välja en 9-5a framför de andra 2 är bara dumt!


Mvh Mattias

http://www.blocket.se/vi/20171824.htm?ca=13_s

http://www.blocket.se/vi/14576475.htm?ca=13_s

http://www.blocket.se/vi/20130337.htm?ca=13_s


Välj själva

Som tidigare har påpekats så lägger du en annons på en saab såm har gått mycke längre än de andra bilarna, vilket gör saken ganska skev. Sedan ska vi kanske säga det att varför det finns många SAAB till salu beror inte på att ingen vill ha dem pga. att det är en saab, det är problemet med oil sludge som saab hade till och med 04-05 som har fått folk att backa.  Många vet inte om att detta problem slutade runt 04-05 utat alla tror att det fortfarande finns kvar. Detta är en av anledningarna till varför det finns många saab till salu.Men det finns många bilar till salu, vad än för märke man kollar på, Saab, Volvo, BMW,Audi m.m..

Det var inte miltalen jag var ute efter utan hur dom olika bilarna ser ut osv.


NEJ NEJ NEJ!! det är inte oil sludgen, 95% av dom som köper en saab har ingen aning om vad det är eller hur motorer fungerar mer inveklat. Man vill inte längre ha en bil anno 1998 utan man vill ha en så ny bil som möjligt. Man är inte villig längre att köpa dessa bilar därför har de rasat i pris för att bli av med dom öht! Viss bilar sjunker alltid i pris men att en bil som kostade nästan 300.000kr har rasat 200.000-250.000kr på 3år är inte inte normalt!

Då kommer nästa fråga..varför tar du inte inom samma årsmodell? Saab/Volvo är 04, men din omtalade BMW är en 06a..?
Saab från 06 vet jag att den inte ser ut som den gjorde 04, kom en facelift vid 06.
Även intrumentpanelen ändrades vid 06.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Rquired Allmänt envis
23 februari 2009 · 12 512 Inlägg

steifan skrev:

Rquired skrev:
Däremot så har aldrig Bmws reservdelar varit speciellt dyra, en seglivat myt,

Skönt att myten kunde bevisas i Aftonbladets gamla reservdelsjämförelse från 2002.

Karossdetaljer, bilar i % mot index-bilen Volvo S70

http://wwwc.aftonbladet.se/bil/0203/15/ … aross.html

BMW 320i 71%
BMW 523i 81%

Saab 9-3 SE 80%
Saab 9-5 4d 81%

Volvo S40 2,0 T 82%
Volvo S70 GLT 100%
Volvo S80 2,4 121%

Eldetaljer, bilar i % mot index-bilen Volvo S70

http://wwwc.aftonbladet.se/bil/0203/15/bildelar-el.html

BMW 320i 108%
BMW 523i 106%

Saab 9-3 SE 104%
Saab 9-5 4d 99%

Volvo S40 2,0 T 94%
Volvo S70 GLT 100%
Volvo S80 2,4 127%

Motordetaljer, bilar i % mot index-bilen Volvo S70

http://wwwc.aftonbladet.se/bil/0203/15/ … motor.html

BMW 320i 131%
BMW 523i 138%

Saab 9-3 SE 87%
Saab 9-5 4d 95%

Volvo S40 2,0 T 88%
Volvo S70 GLT 100%
Volvo S80 2,4 103%

Servicedetaljer, bilar i % mot index-bilen Volvo S70

http://wwwc.aftonbladet.se/bil/0203/15/ … rvice.html

BMW 320i 181%
BMW 523i 205%

Saab 9-3 SE 81%
Saab 9-5 4d 122%

Volvo S40 2,0 T 84%
Volvo S70 GLT 100%
Volvo S80 2,4 129%

Bromsdetaljer, bilar i % mot index-bilen Volvo S70

http://wwwc.aftonbladet.se/bil/0203/15/ … broms.html

BMW 320i 104%
BMW 523i 123%

Saab 9-3 SE 107%
Saab 9-5 4d 118%

Volvo S40 2,0 T 102%
Volvo S70 GLT 100%
Volvo S80 2,4 117%


Resultatet:

STORA BILAR

Billigast

Saab 9-5 77 250 kr

Peugeot 605 77 300 kr

Volvo S70 78 602 kr



Dyrast

BMW 523 92 319 kr

Volvo S80 92 221 kr

Toyota Camry 89 845 kr




Slår man ihop indexen på listorna ovan får man detta resultatet.

% Dyrare än Volvo S70 GLT

30,6% BMW 523
19,4% Volvo S80
19% BMW 320
3% Saab 9-5

% Billigare än Volvo S70 GLT
10% Volvo S40 2,0T
8,2% Saab 9-3


Var är myten? big_smile

Öhh, hänger inte med alls i räkningen är väl lite trött.

För om man tar summa av karossdelar, så har 320i 16724:-, medans S70n har 23709:-. Alltså är volvon dyrare. Och Bmwns delar kostar bara 70% av volvons?

Och när man räknar ihop den totala summan av delarna (för det är inte lika krångligt wink ), så skiljer det 4% mellan Volvon och Bmwn (I din jämförelse skriver du 19% på samma siffra...) kan man då påstå att Bmwn är dyrare att äga? Den skillnaden försvinner ju i det faktum att olika verkstäder har olika priser, dvs att i ena staden är volvo billigast och i en annan dyrare?

Dessutom stämmer inte dessa sifforna med andra listor jag läst, där Bmw varit motsvarande (ca4-5) procent billigare. Och jag litar då mer på dedikerade biltidningar än aftonbladet, de skriver och vinklar saker efter sitt eget behov som alla kvällstidningar. smile

Och vad som inte heller tas med i beräkningarna är det fakum att många av bilarna har kamrem och massa byten av denna under bilens livstid etc. Bmw som exempel har kedja.

Ska man vara riktigt jävlig får man räkna med undersökningar som visar att Bmw, Toyota och Subaru (tex) håller bra mycket bättre än Volvo och Saab. Så även om volvo isf har billigare delar får ägaren köpa fler av dessa, det är väl så man får förklara att hållbara/pålitliga Toyota är billiga att äga trots att de enligt aftonbladets lista har bland de dyraste delarna...

Så du kan inte kalla dig Myth buster riktigt än smile

Senast redigerat av Rquired (23 februari 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
elkenny
23 februari 2009 · 70 Inlägg

skulle nu volvo eller saab gå i konkurs så skulle det finns reservdelar kvar en lång tid framåt smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
24 februari 2009 · 10 427 Inlägg

Rquired skrev:

steifan skrev:

Rquired skrev:
Däremot så har aldrig Bmws reservdelar varit speciellt dyra, en seglivat myt,

Skönt att myten kunde bevisas i Aftonbladets gamla reservdelsjämförelse från 2002.

Karossdetaljer, bilar i % mot index-bilen Volvo S70

http://wwwc.aftonbladet.se/bil/0203/15/ … aross.html

BMW 320i 71%
BMW 523i 81%

Saab 9-3 SE 80%
Saab 9-5 4d 81%

Volvo S40 2,0 T 82%
Volvo S70 GLT 100%
Volvo S80 2,4 121%

Eldetaljer, bilar i % mot index-bilen Volvo S70

http://wwwc.aftonbladet.se/bil/0203/15/bildelar-el.html

BMW 320i 108%
BMW 523i 106%

Saab 9-3 SE 104%
Saab 9-5 4d 99%

Volvo S40 2,0 T 94%
Volvo S70 GLT 100%
Volvo S80 2,4 127%

Motordetaljer, bilar i % mot index-bilen Volvo S70

http://wwwc.aftonbladet.se/bil/0203/15/ … motor.html

BMW 320i 131%
BMW 523i 138%

Saab 9-3 SE 87%
Saab 9-5 4d 95%

Volvo S40 2,0 T 88%
Volvo S70 GLT 100%
Volvo S80 2,4 103%

Servicedetaljer, bilar i % mot index-bilen Volvo S70

http://wwwc.aftonbladet.se/bil/0203/15/ … rvice.html

BMW 320i 181%
BMW 523i 205%

Saab 9-3 SE 81%
Saab 9-5 4d 122%

Volvo S40 2,0 T 84%
Volvo S70 GLT 100%
Volvo S80 2,4 129%

Bromsdetaljer, bilar i % mot index-bilen Volvo S70

http://wwwc.aftonbladet.se/bil/0203/15/ … broms.html

BMW 320i 104%
BMW 523i 123%

Saab 9-3 SE 107%
Saab 9-5 4d 118%

Volvo S40 2,0 T 102%
Volvo S70 GLT 100%
Volvo S80 2,4 117%


Resultatet:

STORA BILAR

Billigast

Saab 9-5 77 250 kr

Peugeot 605 77 300 kr

Volvo S70 78 602 kr



Dyrast

BMW 523 92 319 kr

Volvo S80 92 221 kr

Toyota Camry 89 845 kr




Slår man ihop indexen på listorna ovan får man detta resultatet.

% Dyrare än Volvo S70 GLT

30,6% BMW 523
19,4% Volvo S80
19% BMW 320
3% Saab 9-5

% Billigare än Volvo S70 GLT
10% Volvo S40 2,0T
8,2% Saab 9-3


Var är myten? big_smile

Öhh, hänger inte med alls i räkningen är väl lite trött.

För om man tar summa av karossdelar, så har 320i 16724:-, medans S70n har 23709:-. Alltså är volvon dyrare. Och Bmwns delar kostar bara 70% av volvons?

Och när man räknar ihop den totala summan av delarna (för det är inte lika krångligt wink ), så skiljer det 4% mellan Volvon och Bmwn (I din jämförelse skriver du 19% på samma siffra...) kan man då påstå att Bmwn är dyrare att äga? Den skillnaden försvinner ju i det faktum att olika verkstäder har olika priser, dvs att i ena staden är volvo billigast och i en annan dyrare?

Dessutom stämmer inte dessa sifforna med andra listor jag läst, där Bmw varit motsvarande (ca4-5) procent billigare. Och jag litar då mer på dedikerade biltidningar än aftonbladet, de skriver och vinklar saker efter sitt eget behov som alla kvällstidningar. smile

Och vad som inte heller tas med i beräkningarna är det fakum att många av bilarna har kamrem och massa byten av denna under bilens livstid etc. Bmw som exempel har kedja.

Ska man vara riktigt jävlig får man räkna med undersökningar som visar att Bmw, Toyota och Subaru (tex) håller bra mycket bättre än Volvo och Saab. Så även om volvo isf har billigare delar får ägaren köpa fler av dessa, det är väl så man får förklara att hållbara/pålitliga Toyota är billiga att äga trots att de enligt aftonbladets lista har bland de dyraste delarna...

Så du kan inte kalla dig Myth buster riktigt än smile

Karossdelar var det enda som var billigare ja.

Ja precis. Sen är motordetaljer 31-38% och servicedetaljer 80-105% dyrare än en vanlig Volvo
och ännu dyrare än en Saab. Fram med faktan annars får du nog nästan släppa sargen wink

Detta testet är iofs från 2002. Kollar man BMWs i Konsumentsverkets bilkalkylen
mot Volvos/Saabar så har BMW högre kostnader för reservdelar (de jag kollat).

Germax
24 februari 2009 · 12 086 Inlägg

Ang Bmws priser..

Jag har köpt och kollat en del reservdelar till min gamla skorv och jag kan konstatera att de mesta är svindyrt. Spec om de är nått elektriskt. För o inte tala om mer avancerade motordelar..
Lister o lite plastplotter är inte så dyrt.. skräckexempel är väl termostaten jag köpte 840kr.

Inget slår väl iofs delarna ja köpt original till Maximan.. grenrörspackning 300kr styck!!
Tröskellåda 2200kr!!

Senast redigerat av JapMax (24 februari 2009)

Turbomatte Lackerare/Rekondare
24 februari 2009 · 834 Inlägg

TT-Avant skrev:

Turbomatte skrev:

TT-Avant skrev:

Som tidigare har påpekats så lägger du en annons på en saab såm har gått mycke längre än de andra bilarna, vilket gör saken ganska skev. Sedan ska vi kanske säga det att varför det finns många SAAB till salu beror inte på att ingen vill ha dem pga. att det är en saab, det är problemet med oil sludge som saab hade till och med 04-05 som har fått folk att backa.  Många vet inte om att detta problem slutade runt 04-05 utat alla tror att det fortfarande finns kvar. Detta är en av anledningarna till varför det finns många saab till salu.Men det finns många bilar till salu, vad än för märke man kollar på, Saab, Volvo, BMW,Audi m.m..

Det var inte miltalen jag var ute efter utan hur dom olika bilarna ser ut osv.


NEJ NEJ NEJ!! det är inte oil sludgen, 95% av dom som köper en saab har ingen aning om vad det är eller hur motorer fungerar mer inveklat. Man vill inte längre ha en bil anno 1998 utan man vill ha en så ny bil som möjligt. Man är inte villig längre att köpa dessa bilar därför har de rasat i pris för att bli av med dom öht! Viss bilar sjunker alltid i pris men att en bil som kostade nästan 300.000kr har rasat 200.000-250.000kr på 3år är inte inte normalt!

Då kommer nästa fråga..varför tar du inte inom samma årsmodell? Saab/Volvo är 04, men din omtalade BMW är en 06a..?
Saab från 06 vet jag att den inte ser ut som den gjorde 04, kom en facelift vid 06.
Även intrumentpanelen ändrades vid 06.

Men herregud nu griper du efter halmstrån, det är skitsamma hur saabjäveln ser ut, facelift eller inte, det är fortfarande samma konstruktion och samma bil i grund och botten, saaben är utdaterad av dom 3 och det är fakta. Saaben kommer aldrig bli det smartaste köpet av dom 3.

Viss instrumentpanelen ändrades endel dock sitter samma komponenter i och tyvärr ändrades inte kvaliten på material och dyl.

Tråkigt men sant, men GM körde verkligen Saab i botten när de ej fick tillräckligt med utrymme att släppa nya modeller och expandera.

TT-Avant
24 februari 2009 · 6 851 Inlägg

Ja du får väl tycka va du vill. Själv anser jag att volvon är i stort samma bil som den alltid varit och att kvalitén på den skulle vara så mycke bättre än vad en saab är..håller inte med. Kanske att Saab har gamal konstruktion..men den funkar ju fortfarande.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Turbomatte Lackerare/Rekondare
24 februari 2009 · 834 Inlägg

TT-Avant skrev:
Ja du får väl tycka va du vill. Själv anser jag att volvon är i stort samma bil som den alltid varit och att kvalitén på den skulle vara så mycke bättre än vad en saab är..håller inte med. Kanske att Saab har gamal konstruktion..men den funkar ju fortfarande.

Men vad du tycker och vad som är fakta skiljer sig avsevärt i detta fall. Volvo V70N är inte samma bil som tidigare föregångare.

Saab 9-5 har vart samma bil sen 98.

Och så du resonerar är alltså om jag fattat detta rätt, sålänge nått funkar så är det bra?

Då undrar jag varför kör inte alla 740 längre, konstruktionen funkar, och dom håller ju bra!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang