Måla grenrör ?? Vad har ni för färg och hur funkar den ?? Bra eller dålig ??

mektrollet Reparatör
21 februari 2009 · 630 Inlägg

Som sagt ska måla grenrören på Jeepen och undrar vad ni brukar ha för färg till det och framför allt funkar den bra eller dåligt ??

Paddee636
21 februari 2009 · 283 Inlägg

Min polare målade sitt på sin 900 -95 med Biltemas värmetåliga sprayfärg...Funkade bra så vitt jag vet iaf.

TTMotorsport
21 februari 2009 · 196 Inlägg

Blir det jävla mycket värme kommer det flagna tillslut , tex på lotusen men annars funkar det perfekt med både biltema och hagmans värme färg (tror det va deras) !

Austin Mini Van "Ex Jana s" (1965)
Lotus Europa S1 "Ex Gatregad Modsport 1" (1968)
MG B GT "Sebring Replica - Roadsport C" (1970)
Spigget
21 februari 2009 · 90 Inlägg

Vi måla polarens grenrör på hans merca 190 2.6 med "värmetålig" färg från biltema.. Börja bubbla efter att bilen vatt igång 5 minuter så den skulle ja inte vilja rekomendera wink

Tre Ord Som Knäcker Alla Män: Är Den Inne?
blacken
21 februari 2009 ·

Jag målade hojens avgasrör med Biltemas, inga problem körde hela sommaren utan "mankemang" som det heter. Bara man är petnoga med att det är rent och att man lackar det så tunt som möjligt. Och att man låter det härda ordentligt innan montering, jag tog en värmepistol som jag blåste in i rören i c:a en halvtimme efter jag hade lackat dom..

-Mackan- Fire And Silk
21 februari 2009 · 2 254 Inlägg

Många svärtar ju sina grenrör, jag vet dock inte riktigt vad det innebär. Men jag vet att Steifan här på garaget har gjort det på sin 740, med bra resultat.

Edit: Nu hittar jag inte det på hans sida, så det kanske var någon annan.


Men detta är saxat från Zatzy:

"Ett väldigt bra tips till er som vill ha snygga grenrör (i gjutgärn) är att köpa ungsvärta, det finns att köpa i tub på byggvaruhus.
Man rengör grenröret först och smetar sedan svärtan över hela grenröret.
Torka sedan bort det överflödiga med en trasa, starta och varmkör bilen ordentligt, det kommer att osa en heldel men detta försvinner efter en stund.
Man får en jätte fin blyertsgrå yta som garanterat inte försvinner.
Detta är testat av både mig själv och flera vänner och håller fortfarande idag flera år efter behandling.

Ungsvärtan är igentligen till för att svärta om gamla gjutgärnsugnar."



Hoppas det hjälper någon. /Markus

Senast redigerat av -Mackan- (21 februari 2009)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
NFD Borstat grenrör!
29 oktober 2009 · 125 Inlägg

-Mackan- skrev:
Många svärtar ju sina grenrör, jag vet dock inte riktigt vad det innebär. Men jag vet att Steifan här på garaget har gjort det på sin 740, med bra resultat.

Edit: Nu hittar jag inte det på hans sida, så det kanske var någon annan.


Men detta är saxat från Zatzy:

"Ett väldigt bra tips till er som vill ha snygga grenrör (i gjutgärn) är att köpa ungsvärta, det finns att köpa i tub på byggvaruhus.
Man rengör grenröret först och smetar sedan svärtan över hela grenröret.
Torka sedan bort det överflödiga med en trasa, starta och varmkör bilen ordentligt, det kommer att osa en heldel men detta försvinner efter en stund.
Man får en jätte fin blyertsgrå yta som garanterat inte försvinner.
Detta är testat av både mig själv och flera vänner och håller fortfarande idag flera år efter behandling.

Ungsvärtan är igentligen till för att svärta om gamla gjutgärnsugnar."



Hoppas det hjälper någon. /Markus

Kan intyga att detta är the way to go, har gjort detta på mina grenrör och finishen är utomordentligt nice!
Som citerat, ytan blir "blyertsgrå" och håller finfint, ska slänga upp bild så snart som möjligt så ska ni få se hur det blev.
MVH

Hellre en tia i handen än en tjuga i foten.
Boostrider Försöker iaf
29 oktober 2009 · 1 998 Inlägg

Svärta ä ju bäst. Annars så funkar biltemas 600 grader spray bra. Målat många avgas och grenrör med de och grenröret ändrar sakta färg och blir till slut grått. Sen händer de inge mer. Suttit kvar i många många mil.

Detta va ju svart. Silver ä bara och glömma. Har aldrig funka. Tesat de mesta färgerna

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
steifan DR!FTT3KN!K3R
29 oktober 2009 · 10 427 Inlägg

Svärta bränns ju av rätt fort så man lär ju lägga på nytt ifall det ska hålla.
Iofs var mitt grenrör kanske inte precisionsblästrat innan jag la på svärtan.
Men kom fram en del brunkrom ganska omgående.

Men grenröret får ju iaf en mörkgrå-ton allmänt efter ett tag.

Supra_robin
29 oktober 2009 · 4 663 Inlägg

har biltemas värme färg på mitt grenrör, o funkar kanon. rekommenderar den.

falk92
19 september 2010 · 4 Inlägg

Spigget skrev:
Vi måla polarens grenrör på hans merca 190 2.6 med "värmetålig" färg från biltema.. Börja bubbla efter att bilen vatt igång 5 minuter så den skulle ja inte vilja rekomendera wink

Den kan ju inte har härdat riktigt?

Hassoni
19 september 2010 · 92 Inlägg

falk92 skrev:

Spigget skrev:
Vi måla polarens grenrör på hans merca 190 2.6 med "värmetålig" färg från biltema.. Börja bubbla efter att bilen vatt igång 5 minuter så den skulle ja inte vilja rekomendera wink

Den kan ju inte har härdat riktigt?

härlig bump

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang