V8 i Volvo 244

bollen1986
25 februari 2009 · 3 714 Inlägg

om max antal hk ligger på 220 så är ju en 350 TPI för kraftig eftersom den har 240hk samt 360 nm
så en 305 med 700låda eller en rover v8 borde väl funka

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
Bush
25 februari 2009 · 56 Inlägg

Cheva 262 från Chevrolet Monza 75-76 är ett bra alternativ som dom flesta Volvo 240 är i grunden registrerade med!
350 lådan är en enkellösning annars kan man ta en Th 700.
Du behöver även ventilerade bromsar fram & en 1031 bakaxel.

Varför vara som alla andra när man kan vara sig själv :)
Dr_Olsson
25 februari 2009 · 36 Inlägg

Ja är ingen expert, men ja e ganska säker på att de e för mkt vrid i chevy 350 och 305 tyvär. annars så finns de 350 från van typ -87 till -89 med TBI med runt 200 hk men vridet i dom vet ja inget om.

annars kan du slänga i en rover, bes, å sen slänga i en chevy, bara för att få den bes me v8.

Mustang Fox-body köpes!
Ericsson_80
25 februari 2009 · 16 Inlägg

220hk & 275nm är max i en 240. då krävs som sagt 1031 axel och ventilerade skivor
Dom är mkt hårda på detta o kollar gladerligen gjutnummer på block mm för att sätta dit en..
Regga med en 262a o släng sedan i valfri smallblock... när pappren e klara så skiter dom i vad som sitter i... Lycka till

Volvo 242 "Fas III" (1983)
Chakotay
25 februari 2009 · 14 Inlägg

Emilius skrev:
våga vägra chevrolet. chrysler 273-318 säger jag, mkt fina maskiner.
akta dig för vridet dock tror de är högre än vad man får ha, sjukt vrid i moparmotorer, ska vara värre än cheva.

60-tals 318 har 230 hästar också, så det funkar inte. nyare smogmotorerna har 180 dock,
du kommer ändå inte köra med kat kan jag tänka mig, tbi och de skrotet kan man byta efter bes.

Såja nu lugnar vi oss lite va wink
Chrysler 1978 318 4-BBL 155Hk 332Nm - Cheva 1978 305 4-BBL 160Hk 319Nm
Chrysler 1978 360 4-BBL 170Hk 366Nm - Cheva 1978 350 4-BBL 220Hk 353Nm

Så något "sjukt" mycket värre vrid än Cheva kan man knappast prata om roll

Skiljer ju på borrning och slaglängd oxå:

318: 3,91x3,31 - 305 3,73x3,48
360: 4,00x3,58 - 350 4,00x3,48

Buick Roadmaster "Estate Wagon" (1994)
Emilius Avstängd
26 februari 2009 · 1 714 Inlägg

Chakotay skrev:

Emilius skrev:
våga vägra chevrolet. chrysler 273-318 säger jag, mkt fina maskiner.
akta dig för vridet dock tror de är högre än vad man får ha, sjukt vrid i moparmotorer, ska vara värre än cheva.

60-tals 318 har 230 hästar också, så det funkar inte. nyare smogmotorerna har 180 dock,
du kommer ändå inte köra med kat kan jag tänka mig, tbi och de skrotet kan man byta efter bes.

Såja nu lugnar vi oss lite va wink
Chrysler 1978 318 4-BBL 155Hk 332Nm - Cheva 1978 305 4-BBL 160Hk 319Nm
Chrysler 1978 360 4-BBL 170Hk 366Nm - Cheva 1978 350 4-BBL 220Hk 353Nm

Så något "sjukt" mycket värre vrid än Cheva kan man knappast prata om roll

Skiljer ju på borrning och slaglängd oxå:

318: 3,91x3,31 - 305 3,73x3,48
360: 4,00x3,58 - 350 4,00x3,48

jag skrev 60-tal inte 70-tal och de där låter som väldigt låga siffror även för 78, med fyrport.
sen skrev jag sjukt vrid och värre än cheva, inte sjukt mkt värre vrid än cheva.

http://www.allpar.com/mopar/318.html

nu är det här utan tillbehör men hur många hästar drar en generator och fläkt då..
1968:
318 V8: 230 hp at 4400 rpm
340 nm at 2400 rpm

Senast redigerat av Emilius (26 februari 2009)

Volvofarfar
28 februari 2009 · 1 312 Inlägg

Tack för alla svar..mycket bra info!! och till "SvineT" kommer jag atrt höra av mig till :-)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Volvofarfar
28 februari 2009 · 1 312 Inlägg

Vad krävs för att man vill ha över 220 & 275nm i en 240?, om vi säger såhär. bakaxel 1030, ventilerade skivor fram/bak, hela framvagnen från en 264a..

bilen i fråga är en 244 DL årsmodell 75-
Någon som har en motor?

Skriv till: Volvo_Turbo_1@hotmail.com

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Chakotay
28 februari 2009 · 14 Inlägg

Emilius skrev:
jag skrev 60-tal inte 70-tal och de där låter som väldigt låga siffror även för 78, med fyrport.

nu är det här utan tillbehör men hur många hästar drar en generator och fläkt då..
1968:
318 V8: 230 hp at 4400 rpm
340 nm at 2400 rpm

Nåja 273-318 skrev du inget år på däremot det exemplet du gjorde på 60-tals 318.
Men men det spelar ingen roll wink

Lägger till den här som jämförelse då, där kan vi snacka vrid cool :

1968:
327 V8: 275 hp @ 4800 rpm
481 nm @ 4200 rpm

Nu ska jag inte stjäla din tråd mer Volvofarfar wink

Buick Roadmaster "Estate Wagon" (1994)
Volvofarfar
28 februari 2009 · 1 312 Inlägg

haha gör inget.....

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Larssa91
28 februari 2009 ·

81an skrev:

Volvofarfar skrev:
Vad får man ha max i 240?

tror det ligger runt 220hk

max 220hk med ventilerade skivor fram och 1031 bakaxel. ringde senast i fredas och kollade upp de. tongue

SvineT
1 mars 2009 · 66 Inlägg

asså jag rekomenderar inte dig att ha över 220hk.... då måste typa den i en annan klass plus att groft ramförstärka den.... minns inte så bra vad man måste göra men de va grymt dyrt iaf.... har du under 220hk så går de som ombyggt fordon och över så går de som amatörbyggt fordon (om jag inte mins fel).
Du är välkommen och höra av dig om nått du undrar över.... ska se om ja kan fixa nån som kan göra ritningar påt...

mrbuggy Entreprenör
1 mars 2009 · 1 784 Inlägg

Volvofarfar skrev:
Skulle vilja tips på vilka v8 motorer/växellådor som är lämpliga och bra att sätta i en 240, eller någon som gjort det...bilder på bygget etc, mvh

Kolla lite här ..mycke jobb blire.. ;-

http://forum.lazzat.se/showthread.php?t … &pp=20

Emilius Avstängd
1 mars 2009 · 1 714 Inlägg

Chakotay skrev:

Emilius skrev:
jag skrev 60-tal inte 70-tal och de där låter som väldigt låga siffror även för 78, med fyrport.

nu är det här utan tillbehör men hur många hästar drar en generator och fläkt då..
1968:
318 V8: 230 hp at 4400 rpm
340 nm at 2400 rpm

Nåja 273-318 skrev du inget år på däremot det exemplet du gjorde på 60-tals 318.
Men men det spelar ingen roll wink

Lägger till den här som jämförelse då, där kan vi snacka vrid cool :

1968:
327 V8: 275 hp @ 4800 rpm
481 nm @ 4200 rpm

Nu ska jag inte stjäla din tråd mer Volvofarfar wink

och prisskillnaden?
går nog att få ur en hel del ur 318 om man lägger ner lika mkt pengar på den som en 327 kostar

camaro67 Meister
1 mars 2009 · 6 763 Inlägg

Emilius skrev:

Chakotay skrev:

Emilius skrev:
jag skrev 60-tal inte 70-tal och de där låter som väldigt låga siffror även för 78, med fyrport.

nu är det här utan tillbehör men hur många hästar drar en generator och fläkt då..
1968:
318 V8: 230 hp at 4400 rpm
340 nm at 2400 rpm

Nåja 273-318 skrev du inget år på däremot det exemplet du gjorde på 60-tals 318.
Men men det spelar ingen roll wink

Lägger till den här som jämförelse då, där kan vi snacka vrid cool :

1968:
327 V8: 275 hp @ 4800 rpm
481 nm @ 4200 rpm

Nu ska jag inte stjäla din tråd mer Volvofarfar wink

och prisskillnaden?
går nog att få ur en hel del ur 318 om man lägger ner lika mkt pengar på den som en 327 kostar

327:orn är inte så farligt dyra. Men visst ta en 350 och lägg 20k på inköp av motor och trimm så har du betydligt mycket mer effekt i den än vilken moparmaskin som helst

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Moparboy440
1 mars 2009 · 4 682 Inlägg

camaro67 skrev:
327:orn är inte så farligt dyra. Men visst ta en 350 och lägg 20k på inköp av motor och trimm så har du betydligt mycket mer effekt i den än vilken moparmaskin som helst

protest! går att få ut minst lika mycke ur en 340 som en 350, 340 har kortare stroke så de går att varva mera. dessutom e 340 lättare än en 350 , å e redan från fabriken rappare än de allra flesta 350 motorerna.
sen går de ju att trimma 360 precis lika bra som 350(förutom sämre utbud av delar), gäller bara att få tag i en bra årsmodell.
sorry för o.t .

Emilius Avstängd
1 mars 2009 · 1 714 Inlägg

camaro67 skrev:

Emilius skrev:

Chakotay skrev:

Nåja 273-318 skrev du inget år på däremot det exemplet du gjorde på 60-tals 318.
Men men det spelar ingen roll wink

Lägger till den här som jämförelse då, där kan vi snacka vrid cool :

1968:
327 V8: 275 hp @ 4800 rpm
481 nm @ 4200 rpm

Nu ska jag inte stjäla din tråd mer Volvofarfar wink

och prisskillnaden?
går nog att få ur en hel del ur 318 om man lägger ner lika mkt pengar på den som en 327 kostar

327:orn är inte så farligt dyra. Men visst ta en 350 och lägg 20k på inköp av motor och trimm så har du betydligt mycket mer effekt i den än vilken moparmaskin som helst

nej 327 är inte så farligt dyra, men 15 tusen kan man ju räkna med iallafall,
och en fräsch 318 får du för 5000. 10 tusen gör mycket, speciellt om man letar grejer på marknader och liknande.
få ut 50 hk och 140 nm ska nog gå för 10 tusen, om man räknar med att man portar själv

camaro67 Meister
2 mars 2009 · 6 763 Inlägg

Moparboy440 skrev:

camaro67 skrev:
327:orn är inte så farligt dyra. Men visst ta en 350 och lägg 20k på inköp av motor och trimm så har du betydligt mycket mer effekt i den än vilken moparmaskin som helst

protest! går att få ut minst lika mycke ur en 340 som en 350, 340 har kortare stroke så de går att varva mera. dessutom e 340 lättare än en 350 , å e redan från fabriken rappare än de allra flesta 350 motorerna.
sen går de ju att trimma 360 precis lika bra som 350(förutom sämre utbud av delar), gäller bara att få tag i en bra årsmodell.
sorry för o.t .

Om du ska köpa maskin och vässa för sammanlagt 20k så kommer du längre i en 350 än i en 340 eller 360. Men visst är 350 en tråkig motor men man får mer effekt i en sån än valfri moparmaskin om man bygger på budget

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Moparboy440
3 mars 2009 · 4 682 Inlägg

camaro67 skrev:

Moparboy440 skrev:

camaro67 skrev:
327:orn är inte så farligt dyra. Men visst ta en 350 och lägg 20k på inköp av motor och trimm så har du betydligt mycket mer effekt i den än vilken moparmaskin som helst

protest! går att få ut minst lika mycke ur en 340 som en 350, 340 har kortare stroke så de går att varva mera. dessutom e 340 lättare än en 350 , å e redan från fabriken rappare än de allra flesta 350 motorerna.
sen går de ju att trimma 360 precis lika bra som 350(förutom sämre utbud av delar), gäller bara att få tag i en bra årsmodell.
sorry för o.t .

Om du ska köpa maskin och vässa för sammanlagt 20k så kommer du längre i en 350 än i en 340 eller 360. Men visst är 350 en tråkig motor men man får mer effekt i en sån än valfri moparmaskin om man bygger på budget

jo om man har en låg budjet så e ju 350 ofrånkomligen bästa motorn sad.

jananders
30 mars 2009 · 1 Inlägg

hej är helt ny på garaget, så det här kanske blir helt fel, -men lite funderingar
varför en gjutjärnsmotor? buick-rovers aluminiummotorer finns från 3,5 till 5,2 liter och som standard på ca 125 till 340hk det finns massor av trimdelar att få tag på i England (och en del volvo B18-B20 delar går också att använda) en komplett fungerande Rangerovermotor går att få tag i för ca 4-10.000:- och för halva det prisert i england, det finns kopplingskåpor. i alla fall till getrag 265 lådor och förmodligen också till Volvos växellådor. gå in på ebay-UK det brukar finnas ett antal motorer till salu hela tiden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang