Klarlacka polerat??

marbling
23 mars 2006 · 781 Inlägg

Har tillverkat fästen till min takvinge i Aluminium.Har polerat dom på lumpskiva o dom blev blanka men inte 100.O det måste dom vara om man ska klarlacka dom.Hur gör man för att få dom så där fina som "köpefästen" är???

Ska lämna dom till lackeraren på Fredag  o vet inte hur jag ska färda dom...

Volvo XC90 V8 "Executive Edition" (2005)
Volvo 1800ES "1800ES" (1973)
Opel GT "Sportcoupen" (1970)
Lupocrille
23 mars 2006 · 51 Inlägg

Klarlacka dom inte de blir grått o fult de enda du kan göra e att plocka bort dom någon gång då o då o polera upp dom försök få tag på autusol med vax jag vet att Autosmart har de eller Smartab som de heter i sverige eller bara vaxa dom med vanligt vax till bilen när du polerat dom
Mvh Christian

jonTe
23 mars 2006 · 5 710 Inlägg

marbling skrev:
.Hur gör man för att få dom så där fina som "köpefästen" är???
...

Riktig stationär polermaskin som klarar höga vartal och torrvax....
Dock brukar man kunna få bra resultat med våtslippapper, lumptrissa och avslut med Autosol hemma i garaget oxo.

MVH Jonas
..............
marbling
23 mars 2006 · 781 Inlägg

Jasså???Så ni menar att jag inte ska klarlacka dom??Men blir dom inte väldigt fort oxiderade?Har haft en Zender vinge som förlaga,klarlackar inte dom sina fästen?


http://www.zender-tuning.com/vw_golf_go … dwide.html

Volvo XC90 V8 "Executive Edition" (2005)
Opel GT "Sportcoupen" (1970)
Volvo 1800ES "1800ES" (1973)
JoggaNr1
23 mars 2006 · 62 Inlägg

Använd SONAX hård vax när du e klar så håler det länge!! wink

Humlan
23 mars 2006 · 238 Inlägg

Kolla upp hur det är med att klarlacka med pulverlack. Resultatet blir betydligt bättre än med vanlig klarlack och håller längre.

A B E C E D E
marbling
23 mars 2006 · 781 Inlägg

Nja...att rostfritt kan hålla länge som polerat,det kan jag förstå,men aluminium...Dom är ju extremt repkänsliga nu när dom är polerade märker jag.Ska ner till lackeraren med vingen imorgon.

Får ta ett snack med honom.Har ju ingen lust att demontera vingen x-antal gg per säsong för att polera upp den igen..Aluminium är känt för att oxidera fort så..ähh jag vet inte.Vet inte heller hur bra klarlacken sitter&håller på polerat.

Kan det verkligen räcka med Sonax??
Tillbaka till min ursprungliga fråga.Är köpefästena lackade??

Germax
24 mars 2006 · 12 086 Inlägg

Att klarlacka polerad aluminium är skit vad jag förstår.. Farsan va i farten att ev klarlacka sina motorkåpor på hojen så han läste i alla forum han kunde hitta och 9 av 10 sa att de inte funkar. Farsan är envis och pröva ändå o de vart skit.

När man polerar så gnor man in ett skyddande skikt på metallen som får de att blänka typ. Och det går inte att lacka på det skiktet för de fäster inte, och rengör du ytan så blir du av med glansen.

Köpefästen är oftast eloxerade, anodiserade.. det ger prylen en blank, hård ytan som är korrosionsbeständig.. lr ärgad kanske de heter med aluminium?

granne667
24 mars 2006 · 100 Inlägg

det är inga problem att lacka gorde det på fälgarna ja polerade vart inge grått eller trist

i bland spöar jag mig själv för ingen annan vågar
marbling
24 mars 2006 · 781 Inlägg

Ja....det här blir jag ju inte klokare av................................

marbling
24 mars 2006 · 781 Inlägg

Nu har man vatt hos lackeraren iallafall.Nix,sa han,lacken fäster inte bra på så höglanspolerat.Autosol och hårdvax.Annars får man eloxera dom.Kommer att lägga in bilder på bygget av vingen här på Garaget snarast..

EonX
6 december 2007 · 1 Inlägg

Har samma problem på min camaro...ska polera de nya insuget som kommer hem snart. Blir ju så stygt annars. Men jag har hittat polertrissor och slipverktyg så jag inte behöver använda nått medel alls, vad tror ni om de? är det polermedlen som gör att de inte går att klarlacka?

"Skickliga män har tur"
Wiechert tysk.
7 december 2007 · 592 Inlägg

Det går att klarlacka det mesta, men det blir bara fult då. Det tappar hur mycket glans som helst, polera det nån gång ibland istället så det inte blir fult

Volkswagen Golf "dropfden" (1999)
mag
7 december 2007 · 259 Inlägg

tjena jag tycker inte du skall lacka när du väl har polerat upp dom så är det lätt att hålla efter kolla in mina fälgar på golfen dom har jag polerat upp dom såg förjävliga ut polerade med våtslip papper mvh mag

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang