Pirate bay. Är det slutet nu?

LeafBox Lat Perfektionist
19 april 2009 · 6 359 Inlägg

Och om jag någonsin fick chansen att stå framför någon av dessa politiska anti-pirater / eu-stasi älskare så skulle jag nog ge dom en jävel för alla människor som hyllar teknisk utveckling och personlig integritet.

Som sagt, det här är bara början - på ett bra sett. Då TPB har i princip hela (vettiga) sverige bakom sej.
Och nu när Piratpartiet växer så hejjar jag på dom i nästa val, får själv inte rösta än, så ni där ute som inte hade planerat att rösta. NI kan rösta på Piraterna åt mej! big_smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Team-Adolfsson Gödseldräng
19 april 2009 · 4 529 Inlägg

ang de här pirat partiet vad det nu är
dom nämner ju bara saker ang internet
ska ett parti bara syssla med internet ? verkar ju inte direkt smart
någon får gärna förklara va de är för stollar

Urkas Kräsen grafiker
19 april 2009 · 1 775 Inlägg

Piratpartiet är ett enfrågesparti så det är inte så konstigt att dom bara "sysslar med internet".
För övrigt grymt skoj att dom är fjärde största partiet i sverige nu (sett till antalet medlemmar). Blir lätt röst på dom i eu-valet.

Skön kille från demonstrationen på medis igår btw:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/2757/630899_irzsol.jpg
Tihi!

Senast redigerat av Urkas (19 april 2009)

Whine whine!
alex_side Neerd
19 april 2009 · 1 596 Inlägg

"It's funny how the Swedes seem to be so shit-scared about IPRED, considering many other European countries already have similar laws and it hasn't stopped us from torrenting"

Taget från ett utländskt forum.

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...
Grabber Dagdrömmare
19 april 2009 · 2 836 Inlägg

Domen förefaller inte heller ha bromsat fildelarnas verksamhet. Några minuter efter det att Stockholms tingsrätts meddelat domen pågick drygt tio miljoner nedladdningar, skriver Svenska Dagbladet. Efter fyra timmar var de elva miljoner och senare ännu fler.

Domen har inte vunnit laga kraft, förklarar Telia Sonera-juristen Patrik Hiselius nätleverantörens vägran att blockera Pirate Bay.
– Men framför allt är det en dom mot Pirate Bay och ingenting som rör någon operatör, säger han till SvD.

Samma svar
Bredbandsbolaget och Com Hem ger samma svar. Och Bahnhofs vd Jon Karlung säger till tidningen att domen inte ändrar något.
– Vi ska inte censurera sajter för våra kunder, det är inte vår uppgift. Allt som bryter mot principen om ett fritt och öppet internet tycker jag är dåligt, säger Karlung.

Pirate Bay-domen med ettåring fängelsestraff och sammanlagt 30 miljoner kronor i böter fick skivbolagen att jubla.
– Men det är vi som är hjältarna, säger den dömde Peter Sunde.

De fyra åtalade i Pirate Bay-målet fick en rejäl chock när domen presenterades. Alla fick det straff som åklagaren begärt. Dessutom ska de betala ett rekordstort skadestånd. Rätten var enig om besluten.
– Man visar inte bara att de bryter mot lagen utan också att det är ett ganska allvarligt brott. Domstolen verkar ha lagt stor vikt vid att statuera ett avskräckande exempel i detta fall där brottet varit väldigt omfattande, sade Ludvig Werner, ordförande för musikindustrins branschorganisation IFPI Svenska Gruppen.

Advokat Monique Wadsted representerar amerikanska filmbolag:
– Det här är en markering från Sverige att vi inte accepterar den här brottsligheten. Domen innebär stor upprättelse för alla drabbade upphovsmän.

Servrarna utomlands
Trots domen finns Pirate Bay kvar som tidigare. Servrarna står inte längre i Sverige. Och Peter Sunde är full av tillförsikt trots nederlaget i tingsrätten.
– Man kan se det som en tv-serie, där det här är sista avsnittet i första säsongen med en cliffhanger.

Källa: TT

Senast redigerat av Grabber (19 april 2009)

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Dagge88
19 april 2009 · 629 Inlägg

Tvekar (dock så hoppas jag) på att dom kan lyckas överklaga, då alla i rättsystemet är mycket oförstående över hela bittorrent systemet... 
Är en hel del pengar och tryck från skivbolag / filmbolag osv från USA och runtom i världen som trycker på oxå.

Mröh
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Volvo 855 "T5r" (1995)
Opel Rekord (1982)
newBadboy
20 april 2009 · 340 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

newBadboy skrev:

Volvo_Mannen skrev:

Jag köper mer än gärna skivor, men absolut inte för mer än 100 spänn.
Men att köpa downloads kommer aldrig falla mej in, inte ens om det kostade <1kr/låt

OK men då innebär det att du aldrig köpt en ny skiva. Jag kan inte minnas att de någonsin kostat 100kr, förutom på kampanj.

Men jag håller iof med dig att 100 kr borde vara mer rimligt. Smatidigt kan man vända på steken och säga att många inte ens rycker på ögonbrynet när man bränner 5-600 eller mer på en krogkväll. Eller betalar 1000kr för en märkeströja.  Det är just samma personer som ojar sig över att en skiva kostar 150-160kr.
Har jag helt fel?

Gå in på Ginza eller liknande så finns det många skivor under 100 spänn

Ny utkommen finns väl inte uder 100

MrNinja
21 april 2009 · 148 Inlägg

newBadboy skrev:

Volvo_Mannen skrev:

newBadboy skrev:

OK men då innebär det att du aldrig köpt en ny skiva. Jag kan inte minnas att de någonsin kostat 100kr, förutom på kampanj.

Men jag håller iof med dig att 100 kr borde vara mer rimligt. Smatidigt kan man vända på steken och säga att många inte ens rycker på ögonbrynet när man bränner 5-600 eller mer på en krogkväll. Eller betalar 1000kr för en märkeströja.  Det är just samma personer som ojar sig över att en skiva kostar 150-160kr.
Har jag helt fel?

Gå in på Ginza eller liknande så finns det många skivor under 100 spänn

Ny utkommen finns väl inte uder 100

Men vad finns det att gnälla på att en skiva kostar 100-200, ni slösar troligen bort mångdubbelt mer på en helgs fylla på krogen, diverse skräpmat, bensin för nöjjesåkning osv.

Dom flesta är sura bara för att dom lyckats komma undan med snatteri förut och först nu börjar folk känna att det kanske finns en risk att åka fast.

Rätt kul dock att se hur ociviliserade vi människor faktiskt är, får vi chansen att stjäla något så gör vi det och dessutom försöker på alla sätt hitta argument till rätten att stjäla.

Det är fortfarande stöld hur mycket ni än försöker hitta på argument. Någon har skapat musiken/filmen/spelet/mm, gått till något av alla mediabolag och fått sitt material publicerat som nu säljs i butiker.  Alla personer, från skaparen  till grabben i butiken ska få en del av kakan och laddar alla hem så förlorar ju folk i slutändan jobben pga att ni tycker det borde vara gratis.

Att det är först nu som man faktiskt gör något åt det är ju pga att världen har blivit mindre med internet och allt kan spridas på  nolltid världen över till allt och alla. Det är inte längre nån nisse nere i källaren som bandar en film som gått på tv. Istället för att gnälla så kanske ni kan se till att sluta slappa, skaffa er en utbildning, tjäna pengar och gå till butiken och köpa en äkta vara istället.

nuffe I brist på annat :)
21 april 2009 · 526 Inlägg

Piratebay kommer inte att dö bara för att utvecklarna evetuellt åker i fängelse, jag säger evetuellt eftersom tärningsrätten har dömt dem till 1 års fängelse och det är överklagat.

I skrivande stund finns Piratebay på 7 olika servrar världen över, 5 av dessa är kända och 2 hemliga, dvs. skulle en server bli beslagtagen så tutar nästa igång osv. Eftersom APB stamblade in och beslagtog servrarna i Sverige så krävdes något land/länder där lagar mot piratkopiering osv. inte finns, därav är Piratebay utspritt över världen. Kommer inte ihåg exakt var de är placerade.


För att säga några andra ord gällande piratkopiering så tror jag musik- och film-branschen har tjänat pengar på piraterna. Med det sagt så hävdar jag inte att ALLA pirater är likadana, men ta som exempel:
Du går och grubblar över ett samlingsalbum Absolut Music Whatever eller från din favoritartist, du vet inte om det är bra eller inte, dess utom är 129:- för ett album med 10-15 låtar ganska dyrt. Så vad kommer du tycka om du köpte albumet och det verkligen sög? Eller att kanske 2 låtar var bra?

Om vi vänder på det och säger att du i förväg hade laddat ner albumet och lyssnat på det och kommit på just att det var 2 låtar av ex. 15 som var bra. Skulle du då gå och köpa det? Detta funkar på samma sätt om en album skulle visa sig vara bra, då är chasen stor att du vill stöjda artisten och köper då albumet.

Själv har jag inte köpt ett album på väldigt många år eftersom dels har jag inte hittat några bra samlingar alt. har inte artisten gjort några album som går att få tag på i butik/webbshoppar. Det senaste jag köpte var "Interphace - Injected Movements" som jag efter många om och men hittade på Åhlens webbutik.

En ganska bra paralell, enligt mig, tycker jag är när det gäller film. Ta som exempel nya FF 4 som kom för några veckor sedan. Jag själv har sett fram emot den filmen sedan jag hörde talas om den, men efter att jag sett trailern började jag tycka att det verkade vara lite halvkass så drog ner lite samples och kollade och helt riktigt så tyckte jag att den inte var värd att se på bio alternativt köpa. Varför inte?
Jo, om jag tycker en film är bra så vill jag visa mitt stöd och därmed gå på bio eller köpa DVD:n.

Vad jag tror filmbolagen stör sig en del på är ju förlorade intäkter pga. kopieringen, men de funderar säkerligen inte på vilka sorts filmer som fortfarande har höga intäkter? Det är ju sådant de bör fokusera på eftersom det är filmer som folk verkar tycka om.

För vem vill stödja en artist/film som är kass??

Senast redigerat av nuffe (21 april 2009)

MrNinja
21 april 2009 · 148 Inlägg

Naffe

Det finns ju bra många lagliga sätt att gå tillväga. Innan piratkopieringen på nätet drog igång rejält så gick folk till butikerna och lyssnade på skivorna, alternativt lyssnade på låtarna på radio. Det är ju oftast så samlingsskivorna kommer till, genom dom populäraste låtarna på radio. Nuförtiden finns ju också möjligheten på dom flesta sidor att lyssna på en snutt av varje låt i en skiva och enskilda låtar köps ju på ställen som itunes osv.

Tycker det är bra alternativ nog för att argumenten faller där. Ang. film är det ju lite krångligare, oftast gillar du en viss typ av film, kollar på trailers och lyssnar på filmkritiker. Valet är att gå på bio och se den först när den är nyast sen se den lite billigare via hyrbutiken eller göra en chanssning och köpa dvdn.

Alternativen finns ju i dagsläget så tjuvarnas argument håller inte längre för att fortsätta snattandet. Nuförtiden handlar det bara om slapp/snålheten.

lindell90
21 april 2009 · 876 Inlägg

nuffe skrev:
Piratebay kommer inte att dö bara för att utvecklarna evetuellt åker i fängelse, jag säger evetuellt eftersom tärningsrätten har dömt dem till 1 års fängelse och det är överklagat.

I skrivande stund finns Piratebay på 7 olika servrar världen över, 5 av dessa är kända och 2 hemliga, dvs. skulle en server bli beslagtagen så tutar nästa igång osv. Eftersom APB stamblade in och beslagtog servrarna i Sverige så krävdes något land/länder där lagar mot piratkopiering osv. inte finns, därav är Piratebay utspritt över världen. Kommer inte ihåg exakt var de är placerade.


För att säga några andra ord gällande piratkopiering så tror jag musik- och film-branschen har tjänat pengar på piraterna. Med det sagt så hävdar jag inte att ALLA pirater är likadana, men ta som exempel:
Du går och grubblar över ett samlingsalbum Absolut Music Whatever eller från din favoritartist, du vet inte om det är bra eller inte, dess utom är 129:- för ett album med 10-15 låtar ganska dyrt. Så vad kommer du tycka om du köpte albumet och det verkligen sög? Eller att kanske 2 låtar var bra?

Om vi vänder på det och säger att du i förväg hade laddat ner albumet och lyssnat på det och kommit på just att det var 2 låtar av ex. 15 som var bra. Skulle du då gå och köpa det? Detta funkar på samma sätt om en album skulle visa sig vara bra, då är chasen stor att du vill stöjda artisten och köper då albumet.

Själv har jag inte köpt ett album på väldigt många år eftersom dels har jag inte hittat några bra samlingar alt. har inte artisten gjort några album som går att få tag på i butik/webbshoppar. Det senaste jag köpte var "Interphace - Injected Movements" som jag efter många om och men hittade på Åhlens webbutik.

En ganska bra paralell, enligt mig, tycker jag är när det gäller film. Ta som exempel nya FF 4 som kom för några veckor sedan. Jag själv har sett fram emot den filmen sedan jag hörde talas om den, men efter att jag sett trailern började jag tycka att det verkade vara lite halvkass så drog ner lite samples och kollade och helt riktigt så tyckte jag att den inte var värd att se på bio alternativt köpa. Varför inte?
Jo, om jag tycker en film är bra så vill jag visa mitt stöd och därmed gå på bio eller köpa DVD:n.

Vad jag tror filmbolagen stör sig en del på är ju förlorade intäkter pga. kopieringen, men de funderar säkerligen inte på vilka sorts filmer som fortfarande har höga intäkter? Det är ju sådant de bör fokusera på eftersom det är filmer som folk verkar tycka om.

För vem vill stödja en artist/film som är kass??

precis så resonerar jag och jag tillhör den del som ser det som utprovning då man laddar hem. Köper dock inte musik då jag har spotify.
Men annars så laddade jag hem STCC-The Game för ett tag sedan och tyckte det var skitbra och därför köpte jag det sedan.

expect1991
21 april 2009 · 1 814 Inlägg

Det film&Skivbolagen inte fattade var att när de gav sig på TPB så väckte de en sovande björn, RÖSTA DÄRFÖR PÅ PIRATPARTIET DEN 7:e JUNI och visa de vad DU tycker!

Ingen chans att fildelningen kan stoppas, bättre att försöka att jobba med den en emot tycker jag...

nuffe I brist på annat :)
21 april 2009 · 526 Inlägg

MrNinja skrev:
Naffe

Det finns ju bra många lagliga sätt att gå tillväga. Innan piratkopieringen på nätet drog igång rejält så gick folk till butikerna och lyssnade på skivorna, alternativt lyssnade på låtarna på radio. Det är ju oftast så samlingsskivorna kommer till, genom dom populäraste låtarna på radio. Nuförtiden finns ju också möjligheten på dom flesta sidor att lyssna på en snutt av varje låt i en skiva och enskilda låtar köps ju på ställen som itunes osv.

Tycker det är bra alternativ nog för att argumenten faller där. Ang. film är det ju lite krångligare, oftast gillar du en viss typ av film, kollar på trailers och lyssnar på filmkritiker. Valet är att gå på bio och se den först när den är nyast sen se den lite billigare via hyrbutiken eller göra en chanssning och köpa dvdn.

Alternativen finns ju i dagsläget så tjuvarnas argument håller inte längre för att fortsätta snattandet. Nuförtiden handlar det bara om slapp/snålheten.

Att lyssna på skivorna i butik är helt okej vilket håller som en argument som talar EMOT piraterna MEN vad som bör tilläggas är att kvalitén på musiken i butik är klart bättre än många releaser på fildelningsnätverken då dessa oftast ligger på 128Kbit medans "butiksmusik" ligger på 192Kbit (någon får rätta mig om jag har jättefel). Det är ändå ett argument varför man kan vela köpa ett album, sedan när det bland annat gäller mig själv och många andra är på Gorg så lyssnar nog till större delen inte på Danny eller Idol-Ola eller varför inte Linda Benktsing (stavas?) utom kanske mer lyssnar på något i stil med Special D, Rocco, Armin Van Buuren osv. Bara spekulerar i artistförslagen men så ligger det till hos mig. Den dagen som jag kan köpa mixer ifrån kända DJ's som Armin, Paul Van Dyk etc. så gör jag gladerligen det. Och som exempel, jag har länge gillat Interphace men aldrig hittat en butik som säljer albumet men till sist så hittade jag det och jag BETALADE för det.

När det gäller film så kollar jag på trailers MEN jag lyssnar ALDRIG på vad kritiker säger eftersom det är DERAS tycke och smak som de skriver efter och finns det någon på denna boll till planet som har 100% samma tycke och smak som någon annan, alltid? Den ena gången håller du med om en vad h*n skrivit men nästa gång tycker du h*n är helt körd.

För att gå vidare till bio så kommer filmerna ut på fildelningsnätverken i form av CAM och TELESYNC-releaser som är, well, inge vidare i de flesta fallen, men du har fortfarande ett exempel så är du tveksam så se filmen om det är en okej TS-release och om den var bra och du vill uppleva hela filmkänslan så gå på bio.

Själv hade jag planerat att se The Day The Earth Stood Still på bio men ändrade mig när jag kom till slutet på filmen eftersom det var bland det sämsta jag sett, i övrigt var det en superbra film. Men det var en antiklimax som aldrig kom....


******************************************
Kuriosa

Har ni någonsin tänkt på hur stora iPod:arna är? Vi tar exempel en iPod på
30Gb vilket är ganska vanligt. Men vidare till musiken, det är ju olagligt att
ladda ner musik, man måste betala för låtarna. Fine visst. Vi betalar väl då.
Men vänta, vi räknar lite snabbt på vad det kan kosta att fylla en iPod:

Storlek på en MP3 (~3,5 min lång): 3,5Mb
Kostnad på iTunes: ~9kr
Låtar som ryms på iPod: 8777 (  (1024Mb * 30) / 3,5   )
Kostnad för att fylla iPod: 78993:-

Detta är som sagt om alla låtar kostar 9kr/st och alla låtar är låtar som INTE är gratis.

Ställ er då frågan: varför finns iPod 30Gb och STÖRRE?

Hmmmm.......roll


@expect1991
Självklart! Själv är jag pirataktivist i Trollhättan wink

Senast redigerat av nuffe (21 april 2009)

lindell90
21 april 2009 · 876 Inlägg

nuffe skrev:

MrNinja skrev:
Naffe

Det finns ju bra många lagliga sätt att gå tillväga. Innan piratkopieringen på nätet drog igång rejält så gick folk till butikerna och lyssnade på skivorna, alternativt lyssnade på låtarna på radio. Det är ju oftast så samlingsskivorna kommer till, genom dom populäraste låtarna på radio. Nuförtiden finns ju också möjligheten på dom flesta sidor att lyssna på en snutt av varje låt i en skiva och enskilda låtar köps ju på ställen som itunes osv.

Tycker det är bra alternativ nog för att argumenten faller där. Ang. film är det ju lite krångligare, oftast gillar du en viss typ av film, kollar på trailers och lyssnar på filmkritiker. Valet är att gå på bio och se den först när den är nyast sen se den lite billigare via hyrbutiken eller göra en chanssning och köpa dvdn.

Alternativen finns ju i dagsläget så tjuvarnas argument håller inte längre för att fortsätta snattandet. Nuförtiden handlar det bara om slapp/snålheten.

Att lyssna på skivorna i butik är helt okej vilket håller som en argument som talar EMOT piraterna MEN vad som bör tilläggas är att kvalitén på musiken i butik är klart bättre än många releaser på fildelningsnätverken då dessa oftast ligger på 128Kbit medans "butiksmusik" ligger på 192Kbit (någon får rätta mig om jag har jättefel). Det är ändå ett argument varför man kan vela köpa ett album, sedan när det bland annat gäller mig själv och många andra är på Gorg så lyssnar nog till större delen inte på Danny eller Idol-Ola eller varför inte Linda Benktsing (stavas?) utom kanske mer lyssnar på något i stil med Special D, Rocco, Armin Van Buuren osv. Bara spekulerar i artistförslagen men så ligger det till hos mig. Den dagen som jag kan köpa mixer ifrån kända DJ's som Armin, Paul Van Dyk etc. så gör jag gladerligen det. Och som exempel, jag har länge gillat Interphace men aldrig hittat en butik som säljer albumet men till sist så hittade jag det och jag BETALADE för det.

När det gäller film så kollar jag på trailers MEN jag lyssnar ALDRIG på vad kritiker säger eftersom det är DERAS tycke och smak som de skriver efter och finns det någon på denna boll till planet som har 100% samma tycke och smak som någon annan, alltid? Den ena gången håller du med om en vad h*n skrivit men nästa gång tycker du h*n är helt körd.

För att gå vidare till bio så kommer filmerna ut på fildelningsnätverken i form av CAM och TELESYNC-releaser som är, well, inge vidare i de flesta fallen, men du har fortfarande ett exempel så är du tveksam så se filmen om det är en okej TS-release och om den var bra och du vill uppleva hela filmkänslan så gå på bio.

Själv hade jag planerat att se The Day The Earth Stood Still på bio men ändrade mig när jag kom till slutet på filmen eftersom det var bland det sämsta jag sett, i övrigt var det en superbra film. Men det var en antiklimax som aldrig kom....


******************************************
Kuriosa

Har ni någonsin tänkt på hur stora iPod:arna är? Vi tar exempel en iPod på
30Gb vilket är ganska vanligt. Men vidare till musiken, det är ju olagligt att
ladda ner musik, man måste betala för låtarna. Fine visst. Vi betalar väl då.
Men vänta, vi räknar lite snabbt på vad det kan kosta att fylla en iPod:

Storlek på en MP3 (~3,5 min lång): 3,5Mb
Kostnad på iTunes: ~9kr
Låtar som ryms på iPod: 8777 (  (1024Mb * 30) / 3,5   )
Kostnad för att fylla iPod: 78993:-

Detta är som sagt om alla låtar kostar 9kr/st och alla låtar är låtar som INTE är gratis.

Ställ er då frågan: varför finns iPod 30Gb och STÖRRE?

Hmmmm.......roll


@expect1991
Självklart! Själv är jag pirataktivist i Trollhättan wink

det funderare jag också på, inte kostnaden men orkar verkligen någon sitta och lägga in alla sina låtar från skivor för att sedan kunna ha dem på MP3:n. Sen så har jag bättre ljud ur mina datahögtalare än vad det är från min, ett par år gamla, stereo.

Hade det funnits något bra, väl fungerande och relativt billigt sätt att skaffa musik på ett lagligt sätt genom nedladdning så hade jag köpt då.

MrNinja
21 april 2009 · 148 Inlägg

Det är ju de som finns genom Itunes osv. Jag kan nog tänka mig också att spotify är på utvecklingsstadiet att faktiskt erbjuda i framtiden möjlighet att ladda hem låtarna man kan lyssna på genom en liten summa smile

Jag är inte heller helt främmande för nerladdning, låtarna ligger oftast på 192kb men brukar ju alltid finns i högre om man nu vill så. Folk släpper allt för alla nuförtiden.

Det du pratar om med 30gigs ipodarna är ju rätt lätt att räkna ut. Försäljningstaktik. Att göra större diskar kostar nog inte direkt tillverkarna så mycket mer men teknikfreaks som vi är så kommer vi givetvis köpa för att skryta hur mycket vi kan fylla våra ipods med. Sen troligen som när jag ägde en ipod video 30gb så fylls den även med film/serier och bilder.

nuffe I brist på annat :)
21 april 2009 · 526 Inlägg

MrNinja skrev:
Det är ju de som finns genom Itunes osv. Jag kan nog tänka mig också att spotify är på utvecklingsstadiet att faktiskt erbjuda i framtiden möjlighet att ladda hem låtarna man kan lyssna på genom en liten summa smile

Jag är inte heller helt främmande för nerladdning, låtarna ligger oftast på 192kb men brukar ju alltid finns i högre om man nu vill så. Folk släpper allt för alla nuförtiden.

Det du pratar om med 30gigs ipodarna är ju rätt lätt att räkna ut. Försäljningstaktik. Att göra större diskar kostar nog inte direkt tillverkarna så mycket mer men teknikfreaks som vi är så kommer vi givetvis köpa för att skryta hur mycket vi kan fylla våra ipods med. Sen troligen som när jag ägde en ipod video 30gb så fylls den även med film/serier och bilder.

Om jag inte missminner mig så var det snack om att ladda hem låtarna man lyssnar på ja, men det finns en tjänst vid namn Chilirec som spelar in låtar ifrån förvalda webradiostationer så som NERadio, Radioseven, SR Px, MIx Megapol osv. som sedan finns tillgängligt på deras disk samt möjlighet till att ladda ner, denna tjänsten är helt laglig och det finns fakta att läsa i deras FAQ, för tillfället ligger tjänsten nere eftersom perioden som tjänsten var uppe så var det en BETA-tjänst.

Konceptet var då att Chilirec fungerade som en traditionell bandspelare, dvs. spelar in för eget bruk. Det är lite av en dejaú eftersom denna aspekten togs upp när VHS kom till världen eftersom det då var möjligt att spela in TV-program men också den vanliga bandspelaren eftersom man kunde spela in musik. Det var en hektisk debatt och det egentligen vad vi diskuterar i dagsläget eftersom det mer eller mindre bara är en digitalisering av VHS/bandspelaren. (Angående Chilirec och liknande tjänster).

Om jag ska ta mer åt ditt håll MrNinja där du säger att mycket av utrymmet kan kommas att tas upp av serier/film så tar vi istället en iPod Shuffle 4Gb. Apple säger själva att den rymmer upp till 1000 låtar (128Kbit).

iPod Shuffle 4Gb: 895:- (Applestore)
Pris/låt: ~9:-
Totalpris för musik; ~9000:-

Vi ser då att en iPod Shuffle inte är värd att köpa eftersom musik inte får laddas ner the pirates way?

Är det någon mer än jag som anser att Apple lever lite (iaf lite) på piratkopiering vad gäller iPod??

expect1991
21 april 2009 · 1 814 Inlägg

nuffe skrev:

MrNinja skrev:
Naffe

TEXT

Alternativen finns ju i dagsläget så tjuvarnas argument håller inte längre för att fortsätta snattandet. Nuförtiden handlar det bara om slapp/snålheten.

Att lyssna på skivorna i butik är helt okej vilket håller som en argument som talar EMOT piraterna MEN vad som bör tilläggas är att kvalitén på musiken i butik är klart bättre än många releaser på fildelningsnätverken då dessa oftast ligger på 128Kbit medans "butiksmusik" ligger på 192Kbit (någon får rätta mig om jag har jättefel).


@expect1991
Självklart! Själv är jag pirataktivist i Trollhättan wink

Vad bra! big_smile

Sen visade ett blindtest som en hårdvarusida på internet att ungdomar föredrar faktiskt rejält komprimerad musik, 128kbit upplevs som bäst!. ofta för att denna är vanligast i öronen där hemma? tongue

nuffe I brist på annat :)
21 april 2009 · 526 Inlägg

expect1991 skrev:
Sen visade ett blindtest som en hårdvarusida på internet att ungdomar föredrar faktiskt rejält komprimerad musik, 128kbit upplevs som bäst!. ofta för att denna är vanligast i öronen där hemma? tongue

Själv föredrar jag 192Kbit när jag lyssnar i bilen för där är det märkbar skillnad, annars så bryr jag mig inte så mycket, men minst 128 smile

FL3JM Inga konstigheter
21 april 2009 · 2 064 Inlägg

Bara hålla sig till privata trackers så är det coolers. Bara massa jävla virus och barnporr på piratebay ändå.

nuffe I brist på annat :)
21 april 2009 · 526 Inlägg

FL3JM skrev:
Bara hålla sig till privata trackers så är det coolers. Bara massa jävla virus och barnporr på piratebay ändå.

Vad gäller IPRED så håller inte privata trackers tyvärr eftersom det räcker med skärmdumpar som bevismaterial sad Och att upphovsrättsindustrin har medlemmar på ex. TL eller SB är att vänta.....

Men det finns hopp kamrater!!! EU-Parlamentet har röstat JA till Tillägg 138 (numera tillägg 46) som innebär att person INTE kan stängs av från Internet utan en rättslig prövning.

Senast redigerat av nuffe (21 april 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang