2578
Sök

Ventilhattar i aluminium har ergat fast. Hur får jag bort dem?

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
#1
Köppte såna där "värsting" ventilhttar i aluninium på biltema och monterade utan alupasta och nu så har de ju såklart ergat fast...

Några tipps???

Svenska Subaru Imprezaklubben...

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
#2
Hålla imot med en poligrip och dra med 10:ans ringnyckel funkar inte.

Svenska Subaru Imprezaklubben...

150 Inlägg
23 februari 2009
#3
Du får använda en liten dremmel och snitta upp dem och bryta bort med mejsel eller nått.
Eller dränk dom med nå rostlösare och låt verka ett tag och testa använda dubbla tångar.

Var dig själv. Alla andra är redan upptagna!

237 Inlägg
23 februari 2009
#4
det problemet hade jag och en polare på hans biltemahattar också.. gick inte att rubba, inte ens med mutterdragare.. fick bli nya ventiler..

[img]http://www.danasoft.com/sig/Danijel51558.jpg[/img]

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
#6
_Jonsson skrev:
Du får använda en liten dremmel och snitta upp dem och bryta bort med mejsel eller nått.
Eller dränk dom med nå rostlösare och låt verka ett tag och testa använda dubbla tångar.

Vad är en dremmel?

Svenska Subaru Imprezaklubben...

2 021 Inlägg
23 februari 2009
#7
Ubbe83 skrev:
_Jonsson skrev:
Du får använda en liten dremmel och snitta upp dem och bryta bort med mejsel eller nått.
Eller dränk dom med nå rostlösare och låt verka ett tag och testa använda dubbla tångar.

Vad är en dremmel?

liten slipmaskin kan man säga, sen om du nu vill sätta dit alu hattar igen så kan det vara en bra ide' att fylla dom med nått fett som förhindrar ärgning.


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
23 februari 2009
#8
För några år sedan råkade jag ut för samma. fram med ett bågfilsblad och snittade upp dem

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Forummoderator
9 299 Inlägg
23 februari 2009
#9
Hur hårt drar ni åt? Jag har aldrig haft några problem med mina rejshattar från Hans Majestäths Hoflefverantör Bilthema.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Random Hero
4 047 Inlägg
23 februari 2009
#10
caromania skrev:
Hur hårt drar ni åt? Jag har aldrig haft några problem med mina rejshattar från Hans Majestäths Hoflefverantör Bilthema.

du har kanske haft fett lr nåt på ventilerna innan du skruva på dom, spelar nämligen ingen roll hur hårt man drar när de väl ärgat fast

Dog food lid. Backwards

624 Inlägg
23 februari 2009
#11
så blir det med alla aluhättor..oavsett 20kr biltema mot 2000:- super duper light weight nismo bla bla bla hättor!!

på med fett innan
men nu får du skära sönder dem då du tydligen redan prövat diverse tänger...?!

who´s the man?

Jävel
2 018 Inlägg
23 februari 2009
#12
Jag tror till o med dom satte upp en skylt att man skulle smörja in dom på hyllan i butiken, för det var många som hade klagat.

You got to risk it, to get the biscuit :)

herr
321 Inlägg
23 februari 2009
#13
haft samma problem, fast det var med Jula's hattar,
som sagt; ta ett bågfilblad och såga försiktigt upp en skåra in till gängen, prova sen att spruta ner lite 5-56 i springan och vänta nåra minuter, sen skruva loss med polygrip, går inte det så bryt isär den
Senast redigerat av bjornt (23 februari 2009)


Xenoholic
2 559 Inlägg
23 februari 2009
#14
Jag tog en avbitare o "knep" sönder mina, sen dess har jag alltid kopparpasta (från Biltema wink )på dom.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Scania Euro 6 Trucker
219 Inlägg
23 februari 2009
#15
Ingen som funderat att smeta på litta Kopparpasta innan montering? Har aldrig haft problem med mina o har alltid smetat på kopparpasta innan, trodde sånt var en självklarthet

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)

730 Inlägg
23 februari 2009
#16
guwib skrev:
så blir det med alla aluhättor..oavsett 20kr biltema mot 2000:- super duper light weight nismo bla bla bla hättor!!

Haha tonguetongue

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
24 februari 2009
#17
Här i Norrköping får man inte ha dom kvar så länge att dom hinner ärja fast utan nått moppefucko kommer och stjäl dom med jämna mellanrum roll .

Kan tillägga att jag slutat med såna nu och kör svarta hattar wink .

- Time Attack -

72 Inlägg
24 februari 2009
#18
NIzmO skrev:
Här i Norrköping får man inte ha dom kvar så länge att dom hinner ärja fast utan nått moppefucko kommer och stjäl dom med jämna mellanrum roll .

Kan tillägga att jag slutat med såna nu och kör svarta hattar wink .

Hahaha så kul sagt men endå så tråkigt! big_smile

Innan jag började fila och så skulle jag kanske provat med att knacka på dom med 2 hammare
ifrån vardera håll samtidigt... Om du får plats dvs
nu vet jag ioförsig inte hur pass mycke de skiljer sig mellan att alu ärjar och stål rostar men att knacka på stål funkar bra smile bara en tanke! 
lycka till iaf!

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
24 februari 2009
#19
Jag hade sånna, fick byta ut alla nipplar.

Bytte mot krom-nipplar och ventilhattar med lås (har man inte en speciell nyckel så snurrar dom bara runt).
Dom fick jag ha ifred. smile


.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
24 februari 2009
#20
lämnade in hos däckgubben å bytte ventiler på alla däck... sad

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"


Sök