5193
Sök

Snabb hjälp slutsteg!

687 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
Vet att det detta kanske blir ett upprepande men orkar inte kolla igenom alla 1000 inlägg med snarlika frågor och svar. Så nu vill jag ha ett eget svar för mina behov. Jag vill ha ett steg som kan lira ihop med 2 st baselement, 10" eller 12". De element jag skall testa till att börja med är 2 st 10" GAS ALPHA som jag har liggandes. Dessa är på ca 2x200 watt rms har jag för mig. Är en lite äldre modell än de som finns för tillfället på tex BRL, men antar att de är ganska snarlika de nyare. Det kan troligtvis även bli aktuellt med bättre element i framtiden. Mina frågor är egentligen om jag skall välja ett monosteg eller ett 2-kanalssteg eller kanske till och med ett 4-kanalssteg som jag sedan även kan ha till annat vid behov? Och vilket märke isf? Vill gärna ha motivering till de förslag ni ger.

Jag har mest kollat på DLS och Kicker. Tex. DLS Performance CA12 ser ju hyfsat ut. http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … 12&l=1 Dock blir jag lite förvirrad när jag kollar på bilderna på steget, för det står att det är mono men det ser ut som att det är två kanaler? :S 2 st + och 2 st -. Jag är ganska ny på just monoblock så se inte ner på mig allt för mycket om jag tänker fel. big_smile Några andra steg jag kikat lite på är KICKER 08ZX400.1, ZX450.2 och ZX650.4. Samt DLS Performance CA23 2-kanals och Performance CA41 4-kanals. DLS verkar vara mest prisvärda?

Förslag på andra märken är också välkommna. Någon som har erfarenhet av att köpa slutsteg på Ebay direkt från tex. USA? Sjukt mycket billigare trots dyr frakt verkar det som.

Mvh
Daniel

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
23 februari 2009
Du skall köpa dig ett monoblock helt klart.  De flesta monoblock idag har 2 ingångar, undantag bl.a stetsom (vissa serier/ steg)

Vad är det för spole på gas basen?  Tänk på att om du kör 2 basar med varsin 4ohms spole så kommer du endast kunna lasta steget ner i 2ohm.   Tänk då på att kicker stegen endast är specade ner till 2ohm, dvs att har du 2st basar med spolar på 2ohm /st så kommer du köra steget i 1ohm, och risken att det går varmt och dör blir större.. och då gäller inte heller garantin.

Så börja med att skriva vad du har för spolar på basarna så kan vi hjälpa dig utifrån det!

Ang att handla slutsteg ifrån ebay, många som gjort det förr så det skall nog gå bra.. dock åker många på tull också, så för vissa lönar det sig tyvärr inte i slutet!

Mvh
Dawe
Senast redigerat av Dawe_A (23 februari 2009)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

687 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
Dawe_A skrev:
Du skall köpa dig ett monoblock helt klart.  De flesta monoblock idag har 2 ingångar, undantag bl.a stetsom (vissa serier/ steg)

Vad är det för spole på gas basen?  Tänk på att om du kör 2 basar med varsin 4ohms spole så kommer du endast kunna lasta steget ner i 2ohm.   Tänk då på att kicker stegen endast är specade ner till 2ohm, dvs att har du 2st basar med spolar på 2ohm /st så kommer du köra steget i 1ohm, och risken att det går varmt och dör blir större.. och då gäller inte heller garantin.

Så börja med att skriva vad du har för spolar på basarna så kan vi hjälpa dig utifrån det!

Mvh
Dawe

Okey. Jo det med impedansen har jag hyfsad koll på tror jag och hur det blir när man kopplar. Men är det vanligt att man köra ett steg i 1 ohm? Sedan undrar jag lite varför du tycker det är solklart att jag ska satsa på ett monoblock? smile Det står Impedans 4ohm på BRL.se så jag antar att de är på 4ohm vilket borde ge 2 ohm bryggat.

Mvh
Daniel

820 Inlägg
23 februari 2009
Danne_485 skrev:
Dawe_A skrev:

Mvh
Dawe

Okey. Jo det med impedansen har jag hyfsad koll på tror jag och hur det blir när man kopplar. Men är det vanligt att man köra ett steg i 1 ohm? Sedan undrar jag lite varför du tycker det är solklart att jag ska satsa på ett monoblock? smile Det står Impedans 4ohm på BRL.se så jag antar att de är på 4ohm vilket borde ge 2 ohm bryggat.

Mvh
Daniel

Skall du nu driva endast basar med ditt slutsteg så ser jag inte varför du skulle köpa något annat än ett monoblock, som lämnar mest effekt i mono, istället för att ha en  te.x 2ch steg som endast går att lasta ner i 2, eller kanske 4 ohm  bryggat.

ja eftersom att dina basar ger dig en slutlast på 2ohm, bör du kolla runt på steg som lämnar bra med mos i 2ohm, tex kicker stegen då. Annars hade jag nog satsat på ett beg/nytt Sl-a3000 steg, lämnar riktigt bra mos i 2ohm och klarar lätt av att driva framtida "lite bättre basar". Låter kanske inte lika bra som kicker stegen, men lämnar det tredubbla  vid samma impedans.

Vet ej om du kommer grilla basarna med sla-3000 steget, men det skall nog inte vara någon fara om du är försiktig med gainern.

Det är du som får avgöra, mycket & billig effekt eller mindre, dyr och lite mer finlir?
Senast redigerat av Dawe_A (23 februari 2009)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
www.B2-audio.com

6 851 Inlägg
23 februari 2009
Ska vi ta det från början..
De basarna du har kommer som Dawe säger ge en slutlast på steget till 2ohm.
Ett 2 kanals kan funka, om det är 1ohm stabilt i stereo, då kan du förmodligen brygga det och köra det i bryggat läge i 2ohm.
Annars är det ett monoblock som funkar bäst. Varför ett monoblock har 2 UTGÅNGAR Dawe är för att underlätta inkoppling av fler än en talspole, tex. en bas har 2x4ohm spolar, då kopplar man en utgång/spole ist. för att trycka in 2 tunna kablar i en utgång, kan man köra med tjockare kabel i 2 utgångar.
Sedan så kan man ALDRIG bryggkoppla ett monoblock. Det spelar ingen roll om det så har 4utgångar, det går bara INTE. Dessa utgångar är internt splittade från en till två utgångar. Som namnet låter så är det EN kanal, MONO=EN (1)

687 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
Dawe_A skrev:
Danne_485 skrev:
Dawe_A skrev:

Mvh
Dawe

Mvh
Daniel

Skall du nu driva endast basar med ditt slutsteg så ser jag inte varför du skulle köpa något annat än ett monoblock, som lämnar mest effekt i mono, istället för att ha en  te.x 2ch steg som endast går att lasta ner i 2, eller kanske 4 ohm  bryggat.

ja eftersom att dina basar ger dig en slutlast på 2ohm, bör du kolla runt på steg som lämnar bra med mos i 2ohm, tex kicker stegen då. Annars hade jag nog satsat på ett beg/nytt Sl-a3000 steg, lämnar riktigt bra mos i 2ohm och klarar lätt av att driva framtida "lite bättre basar". Låter kanske inte lika bra som kicker stegen, men lämnar det tredubbla  vid samma impedans.

Vet ej om du kommer grilla basarna med sla-3000 steget, men det skall nog inte vara någon fara om du är försiktig med gainern.

Det är du som får avgöra, mycket & billig effekt eller mindre, dyr och lite mer finlir?

Jag vill ha mycket snärtbas med bra kontroll, inte så mycket bröt. Så det kommer bli ett bra monoblock. Nu är bara frågan om jag ska väl DLS eller Kicker....

687 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
Jag skulle även vilja ha tips på ett bra steg till 2 st 6x9:or samt 2 st 5,25" koax eller kit.

820 Inlägg
23 februari 2009
TT-Avant skrev:
Ska vi ta det från början..
De basarna du har kommer som Dawe säger ge en slutlast på steget till 2ohm.
Ett 2 kanals kan funka, om det är 1ohm stabilt i stereo, då kan du förmodligen brygga det och köra det i bryggat läge i 2ohm.
Annars är det ett monoblock som funkar bäst. Varför ett monoblock har 2 UTGÅNGAR Dawe är för att underlätta inkoppling av fler än en talspole, tex. en bas har 2x4ohm spolar, då kopplar man en utgång/spole ist. för att trycka in 2 tunna kablar i en utgång, kan man köra med tjockare kabel i 2 utgångar.
Sedan så kan man ALDRIG bryggkoppla ett monoblock. Det spelar ingen roll om det så har 4utgångar, det går bara INTE. Dessa utgångar är internt splittade från en till två utgångar. Som namnet låter så är det EN kanal, MONO=EN (1)

Misstänkte det ja!  Och utgångar givetvis..

Hoppas inte du missuppfattade mig, eller det kanske inte var till mig du menade att man "inte kan brygga ett monoblock" för det var inte vad jag ville framför iallfall!

MVH

www.B2-audio.com

6 851 Inlägg
23 februari 2009
Nädå..kan varit jag som läste lite slarvigt oxå..stod nått om 4ohm och brygga till 2ohm och sedan läste jag om monoblock. Vet inte redigt själv, men ibland får folk den uppfattningen att bara för att det finns 2 högtalarutångar så kan man brygga, även ett monoblock, vilket är lite fel. Det va mest det jag ville få fram i klartext så inte någon läser och tror att man kan det..
Så nej, det va inte menat direkt till dej wink

Sök