Jag är absolut nybörjare vad det gäller bilstereo och har inga ambitioner om att bli särskilt kunnig heller, men nu är det så att jag har stött på ett problem så jag testar att vända mig hitåt
Jag har en Clarion DB178RMP som har fungerat fint, men så en dag när jag skulle stoppa in en ny skiva så spottade den ut den och ville därefter inte ta emot någon skiva alls. Det går att trycka in skivor, men stereon "suger" inte in den och känner inte av den. Den nya skivan var en bränd skiva och jag kan ha glömt att välja mp3format (blev vanlig iso) när jag brände den, men jag tror inte det ska spela någon roll och det ska väl absolut inte inte förstöra stereon?
Är det här något vanligt förekommande problem? Vad kan man göra åt saken?
Återförsäljaren tror jag dessvärre har lagt ner sin butik så jag har inte varit i kontakt med dem
Att den inte "suger" in skivan kan bero på att rullarna som drar in skivan är slitna... Sedan att den inte läser skivor kan bero på att linsen behöver rengöras. Görs enkelt med en rengörings-cd...
Hmm, tja kanske, fast jag är tveksam, den försöker ju inte ens suga in skivan och ska det verkligen slitas så fort, har haft stereon i drygt ett år och inte ens bytt skivor särskilt mkt
Kan det vara bara ett sammanträffande att den pajade precis när jag sätter i en ny skiva eller kan inte det ha något med saken att göra?
ojoj kör folk fortfarande med skivor? usb ftw så slipper du problemen, och var lugn en bränd skiva kan inte göra så att den inte kan läsa skivor mer.
Om man vill ha lite kvalitet på ljudet så låter man nog bli Usb-minnen med MP3 musik på.
Phritz skrev:
Hmm, tja kanske, fast jag är tveksam, den försöker ju inte ens suga in skivan och ska det verkligen slitas så fort, har haft stereon i drygt ett år och inte ens bytt skivor särskilt mkt
Kan det vara bara ett sammanträffande att den pajade precis när jag sätter i en ny skiva eller kan inte det ha något med saken att göra?
Det sitter alltså ingen skiva i spelaren nu? Om den inte är äldre än 1 år så är det väl bara att lämna in den på garantin.
Vad du kan göra är ju helt enkelt att öppna upp den. Då kommer du få lite större insyn på vad det är som händer och sker i den när du stoppar i en skiva.
Har fått två stycken stereos med detta felet inlämnat denna veckan och felet på dessa har varit en krets som helt enkelt styr linsens rörelse. När linsen står längst in tar den emot skivan, men när linsen står en bit ut så har stereon ingen aning om vad den ska göra och vill inte ta emot skivor. Pressar man in den ploppar skivan ut igen.
Så vad du kan prova är som Lonefox sa, rengöra linsen. Efter det; Skruva in linsen längst in och se ifall det blir någon skillnad. Efter det; Leta upp tryckknappen som styr inmatningen i stereon. För att se ifall matningsprocessen startar när du trycker på den.
ojoj kör folk fortfarande med skivor? usb ftw så slipper du problemen, och var lugn en bränd skiva kan inte göra så att den inte kan läsa skivor mer.
Om man vill ha lite kvalitet på ljudet så låter man nog bli Usb-minnen med MP3 musik på.
Phritz skrev:
Det sitter alltså ingen skiva i spelaren nu? Om den inte är äldre än 1 år så är det väl bara att lämna in den på garantin.
samma kvalitet på usb minnen som skivor...
Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
Phritz skrev:
Om man kör WAW ja (INTE konverterat från MP3 då utan direktrippat till WAW). Under komprimeringen så plockas det bort mkt av frekvensspannet som anses "onödigt" vilket påverkar ljudet negativt. (Bla tråkig diskant som kan låta som att det är en hinna över den och avsaknad av en del djupbas) Men NOG med off-topic. Detta är en diskussion som kan tas i en egen tråd.
Om man kör WAW ja (INTE konverterat från MP3 då utan direktrippat till WAW). Under komprimeringen så plockas det bort mkt av frekvensspannet som anses "onödigt" vilket påverkar ljudet negativt. (Bla tråkig diskant som kan låta som att det är en hinna över den och avsaknad av en del djupbas) Men NOG med off-topic. Detta är en diskussion som kan tas i en egen tråd.
om du börjar läsa vad föste skribent skrev så ser du att han tänkte använda en cd med mp3 filer så han hade inte förlorat något iaf. angående hur mkt som försvinner vid komprimeringen beror det på kör man med 192kps så har du ingen avsaknad i de övre registret, men i basregistret.
Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
om du börjar läsa vad föste skribent skrev så ser du att han tänkte använda en cd med mp3 filer så han hade inte förlorat något iaf. angående hur mkt som försvinner vid komprimeringen beror det på kör man med 192kps så har du ingen avsaknad i de övre registret, men i basregistret.
Förvisso....jämför man så så spelar det ingen roll nej. (blev lite blind där ) Men den övriga diskutionen behöver vi inte ta i hans tråd...eller hur? Tror jag får upprepa mig.....vi kan ta detta i en annan tråd om du och/eller ngr andra är intresserade av att diskutera detta ämne