Adder skrev:
De var ju en av dagens nyheter men hur ligger de till med felbetalningar..
Gjorde en miss för ett tag sen då jag missa en 0 tror jag de var, vilket resulterade att pengarna inte kom fram till den mottagaren jag trodde. Ringde banken och fråga hur man skulle kunna komma till rätta med detta vilket jag fick till svar att "vi" dvs banken inte kan göra något. De ända jag kunde göra var att kontakta mottagaren och fråga om personen i fråga kunde sätta tillbaka pengarna. Då fråga jag vem som hade de kontot, då säger bank nissan att hon inte får lämna ut de utan polisanmälan..
Detta är taget från Nordeas hemsida:
"Betalning till fel mottagare
Om du av misstag skickat en betalning till en annan mottagare än den du avsett, kan och får inte banken rätta till det. Du måste själv ta kontakt med mottagaren för att få tillbaka pengarna.
Dubbelbetalningar
Om du av misstag skickat en betalning två gånger, kan och får inte banken rätta till det. Du måste själv ta kontakt med mottagaren för att få tillbaka pengarna."
Hur kommer de sig då att personen som fick in 10 miljarder på sitt konto förlora de en halv timme senare ? Finns de undantag ?
Såg detta i aftonbladet:
"Den som får in pengar av misstag på sitt konto är inte skyldig att själv slå larm.
– Däremot är det olagligt att använda pengar som du vet inte är dina egna, då gör man sig skyldig till olovligt förfogande, säger Henrik Edström på Nordeas pressavdelning till GP."
Då kan man ju skylla på teknisk fel om nått strular så går man fri, eller ?