5229
Sök

Sover björnen hela vintern?

514 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
Jag har funderat på en sak...
Sover björnen hela vintern?
Eller är det en myt? Jag försökte googla lite på det, men hitta inget som svarade på min fråga

BMW = Bil Med Wasakredit

DFFL
9 020 Inlägg
26 februari 2009
Beror på hur kallt det är.
Vissa björnar i varmare länder har slutat gå i ide.

Men generellt så, ja.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
26 februari 2009
Vinterdvala, eller att gå i ide, innebär att djuret sänker sin kroppstemperatur och ämnesomsättning. Björnar, många kräldjur och smågnagare, är kända för att gå i dvala under vintermånaderna. Vinterdvalan kan störas av milda vintrar.

Att djur går i dvala begränsar sig dock inte enbart till kyliga klimat. På Madagaskar, som har tropiskt klimat, finns den fetsvansade dvärglemuren (Cheirogaleus medius) som går i ide sju månader om året varje år trots dagstemperaturer som överstiger 30ºC. Det är det enda tropiska däggdjur (och den enda primaten) som uppvisar sådant beteende.[1]

Det är skillnad mellan djur som går i dvala och djur som sover sig igenom vintern. En björn sover sig igenom vintern medan en igelkott går in i dvala. Den stora skillnaden är att björnen behåller sin kroppstemperatur medan igelkottens kroppstemperatur sänks till strax över nollstrecket.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

514 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
coolt smile

BMW = Bil Med Wasakredit

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
26 februari 2009
på tala om igelkott, satan va länge sen man såg en sån, Måste vara över 10år sedan sist yikes

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

7 100 Inlägg
26 februari 2009
_Glenne_ skrev:
på tala om igelkott, satan va länge sen man såg en sån, Måste vara över 10år sedan sist yikes

ja ser en varje dag ja tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
26 februari 2009
alain skrev:
Vinterdvala, eller att gå i ide, innebär att djuret sänker sin kroppstemperatur och ämnesomsättning. Björnar, många kräldjur och smågnagare, är kända för att gå i dvala under vintermånaderna. Vinterdvalan kan störas av milda vintrar.

Att djur går i dvala begränsar sig dock inte enbart till kyliga klimat. På Madagaskar, som har tropiskt klimat, finns den fetsvansade dvärglemuren (Cheirogaleus medius) som går i ide sju månader om året varje år trots dagstemperaturer som överstiger 30ºC. Det är det enda tropiska däggdjur (och den enda primaten) som uppvisar sådant beteende.[1]

Det är skillnad mellan djur som går i dvala och djur som sover sig igenom vintern. En björn sover sig igenom vintern medan en igelkott går in i dvala. Den stora skillnaden är att björnen behåller sin kroppstemperatur medan igelkottens kroppstemperatur sänks till strax över nollstrecket.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vinterdvala tongue Den mest tillförlitliga källan på Internet...roll

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
26 februari 2009
Mortalis skrev:
alain skrev:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vinterdvala tongue Den mest tillförlitliga källan på Internet...roll

He-he! det jag kopierar var därifrån. winktongue

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

blacken
26 februari 2009
Smarta djur björnarna, dom äter sig råmätta på växter,bär, trädkramare och orienterare, sedan så går dom och knoppar den värsta tiden på året, smart varför kan man själv inte göra så..

"Det var två björnar som träffades på vårkanten, den ena var frisk och utvilad. Den andra var mager,hålögd och hade stora ringar under ögonen. Då frågade den pigga björnen den andra, vad är det med dig du ser alldeles utsjasad ut. Han svarade gosse vilken pärs jag har haft, värsta mardrömen jag tappade mitt "id" kort i höstas, och har inte fått sova en blund på hela vintern"
big_smile

Saaboholic
3 129 Inlägg
26 februari 2009
Mortalis skrev:
alain skrev:

En frikälla kan aldrig vara 100% pålitlig iochmed att vem som helst kan skriva där wink

"Liberty of thought is the life of the soul"

672 Inlägg
26 februari 2009
bmx skrev:
_Glenne_ skrev:

Dags å byta flickvän då hmm smile

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

1 814 Inlägg
26 februari 2009
Kort svar: Ja.

Har läst naturkunskap A och läser Biologi A just nu om det tillför trovärdighet...
Senast redigerat av expect1991 (26 februari 2009)

1 963 Inlägg
26 februari 2009
smiler skrev:
bmx skrev:
_Glenne_ skrev:

Dags å byta flickvän då hmm smile

hehehe=D

Men are not born - Men are made

Sök