Fjäderbyte på BMW E36

mjau
26 februari 2009 · 106 Inlägg

råkade köra på ett litet gupp på vägen hem idag, och vänster framfjäder gick rätt av.
är det någon som bytt fjädrar på en E36 förut? eller på en bil med liknande upphängning?
så här ser det ut:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/103155/580363_n76my7.jpg
fjädern SKA sitta mellan plattan i taket av hjulhuset, och den andra plattan lite längre ner.

under huven finns det 4st (tror jag) bultar som man kan lossa på, så ramlar stötdämparen ner. är det bara att trä av och på fjädern sen? eller måste man hissa upp bilen fruktansvärt högt för att få ner dämparen tillräckligt mycket?

alla svar uppskattas

Volkswagen Golf 1.8 I GL "Dynga Racing" (1992)
Torger Tok i sina bästa dar
26 februari 2009 · 386 Inlägg

Finns ju nått som ja inte kommer på namnet nu men som man kan dra ihop fjädrarna med hjälp av en hjulbults maskin eller nått, men annars e de väl bara o släppa ner fjädern o byta?

tjooolihoo
Volkswagen Transporter "Skoterbil ljusbygge" (1994)
Volvo v40 2.0 turbo "Blå faran" (2003)
mjau
26 februari 2009 · 106 Inlägg

jo, vi ska pröva med en vanlig fjädertång att nypa ihop fjädern med. frågan är bara, om vi "släpper ner" framvagnen, kommer det ge oss tillräckligt med utrymme för att komma in med den nya fjädern?

kommer nog ändå inte få hem några fjädrar förrän om några dagar

Volkswagen Golf 1.8 I GL "Dynga Racing" (1992)
_DamnIt R1 driver!
26 februari 2009 · 5 128 Inlägg

Du ska inte pröva med en vanlig fjädertång, du kommer aldrig orkar hålla ihop fjädern så mycket! På biltema finns typ fjäder"klämmor" som man drar ihop fjädern med! Rekomenderar dig att skaffa sådana för att underlätta arbetet, kan bli riktigt farligt annars!

Smajly
26 februari 2009 · 3 059 Inlägg

Under huven sitter 3 muttrar du lossar.. sen sitter det en stor bult o mutter i nederkant du lossar och skruvar ur 2 mindre bultar så är hela fjäderbenet löst och kan tas av från bilen.
Sen klämmer du ihopa fjädern med 2 fjäderspännare.
Sen lossar du muttern som sitter längst upp och tar av den översta tallriken.. drar ur den gamla fjäderna.
Spänner ihopa den nya fjädern och sätter dit, skruvar dit tallriken igen och släpper ut fjädern och skruvar tillbaka allt på bilen igen..
Klart.

Senast redigerat av Smajly (26 februari 2009)

alain www.bimmerpower.org
27 februari 2009 · 3 995 Inlägg

Smajly skrev:
Under huven sitter 3 muttrar du lossar.. sen sitter det en stor bult o mutter i nederkant du lossar och skruvar ur 2 mindre bultar så är hela fjäderbenet löst och kan tas av från bilen.
Sen klämmer du ihopa fjädern med 2 fjäderspännare.
Sen lossar du muttern som sitter längst upp och tar av den översta tallriken.. drar ur den gamla fjäderna.
Spänner ihopa den nya fjädern och sätter dit, skruvar dit tallriken igen och släpper ut fjädern och skruvar tillbaka allt på bilen igen..
Klart.

Jag gjörde precis som du för några år sent, funka perfekt, bästa sättet tycker jag.

Senast redigerat av alain (27 februari 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
mjau
2 mars 2009 · 106 Inlägg

tack för svaren allihopa!

har kollat upp allting i bilen och det verkar stämma som ni säger man ska göra. bara ett problem: dom två bultarna som sitter i nederkant sitter som sten. vi har prövat att värma, köra med rostlösningar etc, men inget funkar. snackade också med en bilmekaniker som sa att vi ska ge fan i att pröva med luftbultdragare, då vi kan bryta av bulten. och då är det i princip kört.

ska förhoppningsvis köra in bilen på verkstad (ja, utan högerfjäder på), så får dom ta en till på det. vill bara inte riskera nånting.

hur som helst, tack för allt, det här sparade en massa tid för mig!

Volkswagen Golf 1.8 I GL "Dynga Racing" (1992)
BobbyE36
28 april 2009 · 19 Inlägg

Smajly skrev:
Under huven sitter 3 muttrar du lossar.. sen sitter det en stor bult o mutter i nederkant du lossar och skruvar ur 2 mindre bultar så är hela fjäderbenet löst och kan tas av från bilen.
Sen klämmer du ihopa fjädern med 2 fjäderspännare.
Sen lossar du muttern som sitter längst upp och tar av den översta tallriken.. drar ur den gamla fjäderna.
Spänner ihopa den nya fjädern och sätter dit, skruvar dit tallriken igen och släpper ut fjädern och skruvar tillbaka allt på bilen igen..
Klart.

Hej jag har gjort som du sagt och jag har kommit till muttern längst upp. Jag kan inte få av den sad den går bara runt när jag skruvar.
Hur ska man göra? behöver man nått specialverktyg?

Bmw 320 1994
BMW 320 "Grunherz" (1994)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
28 april 2009 · 3 585 Inlägg

Antingen så tar man en hylsa och bygger om den så att man kan ta grepp på den utvändigt och en insexnyckel invändigt och håller emot. (hoppas du förstod)

Eller så gör man som jag gjort de senaste gångerna. Full patte på mutterknacken så åker de av. eventuellt får man hålla emot lite på "dämparen" Har räckt med handkrafft för min del.

Lycka till

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
BobbyE36
28 april 2009 · 19 Inlägg

Jag förstår vad du menar, lite dålig konstruktion... hade hoppas det skulle vara lite enklare. Kolla i slutet av den här videon när han tar av muttern, där sitter dom öppet så det går att komma åt.
http://www.expertvillage.com/video/1156 … anging.htm

Finns det nån sån hylsa att köpa för att få bort det? hur är det när man ska ta på det igen, måste man ha båda verktygen samtidigt då med?

med muttersmack så måste man inte ha insexnyckel alls? varken av eller på?
Ingen risk för att skada nånting med muttersmack? får fråga på nån mack, har ingen sån själv.

Bmw 320 1994
BMW 320 "Grunherz" (1994)
Casy vinnarskalle!
28 april 2009 · 907 Inlägg

Jag stoppade dit en hylsa, sedan höll jag i hylsan med en polygrip. En polare höll i insexnyckeln med hjälp av en tång, sedan var det bara skruva bort muttern. Det funka prima!

BobbyE36
28 april 2009 · 19 Inlägg

Casy skrev:
Jag stoppade dit en hylsa, sedan höll jag i hylsan med en polygrip. En polare höll i insexnyckeln med hjälp av en tång, sedan var det bara skruva bort muttern. Det funka prima!

Det funkade kanon! tog en insexnyckel och höll den stilla medans han drog runt hylsan med en rörtång.

Tack för hjälpen allihop! hoppas jag lyckas få på allt imorrn

Bmw 320 1994
BMW 320 "Grunherz" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang