3808
Sök

Lådbygge?? för 2st 15tummare!!

667 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
ska bygga en sluten låda till min 740 sedan.. frågan är ska bygga en för två st 15tumare ska vara en sluten låda.. så till frågan är det bäst att bygga en för liten eller för stor om man skulle få måtten fel alltså?? mvh tacksam för svar

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 februari 2009
Det är bättre om lådan blir för stor.
Just för att det är lättare att minska ner med klossar i en för stor låda än att utöka volym i en låda smile

Men det allra bästa är ju att ha rätt volym wink

En aning svårt att hjälpa dig räkna utan parametrar och veta vilken bastyp du vill ha roll
Senast redigerat av Lonefox (27 februari 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

667 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
Det är bättre om lådan blir för stor.
Just för att det är lättare att minska ner med klossar i en för stor låda än att utöka volym i en låda smile

Men det allra bästa är ju att ha rätt volym wink

En aning svårt att hjälpa dig räkna utan parametrar och veta vilken bastyp du vill ha roll

brl har ju så man kan räkna ut volymen hoppas bara deras är bra och att det hjälper?? lådan kommer bli ca 90 gånger 80 gånger 20cm?? delat med en väg emellan.. mvh

733 Inlägg
27 februari 2009
har du någon särskild anledning till varför du ska bygga slutet?

M.v.h. Emil

667 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
thulle1 skrev:

sök på soundstorm f15 det är något den har så den spelar inget bra i portad låda:/

16 197 Inlägg
27 februari 2009
dom basarna skulle inte ja sätta in en portad låda iaf..  kommer bottna direkt.   

så bygg efter den volymen som tillverkaren rekomenderar.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

667 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
dom basarna skulle inte ja sätta in en portad låda iaf..  kommer bottna direkt.   

så bygg efter den volymen som tillverkaren rekomenderar.

japp det ska jag göra..wink

733 Inlägg
27 februari 2009
volvo_245_racing skrev:
thulle1 skrev:

sök på soundstorm f15 det är något den har så den spelar inget bra i portad låda:/

vad jag har hört så kan de ALDRIG spela bra? oavsett låda..

köp nåt annat, jag vet att du inte kunde stoppa beställningen, men skit då i att hämta ut bajset! bättre om du köpt EN bas för runt 2 papp så kommer det nog spela bättre/högre än denna basen. sen är ju volvo 740 en av de sämsta bilarna att sätta en bas i om du inte lägger basen i baksätet :p hur ska du få in ljudet i kupén? det räcker inte att fälla ner skidluckan för att det ska bli bra

M.v.h. Emil

667 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
thulle1 skrev:
volvo_245_racing skrev:
thulle1 skrev:

vad jag har hört så kan de ALDRIG spela bra? oavsett låda..

köp nåt annat, jag vet att du inte kunde stoppa beställningen, men skit då i att hämta ut bajset! bättre om du köpt EN bas för runt 2 papp så kommer det nog spela bättre/högre än denna basen. sen är ju volvo 740 en av de sämsta bilarna att sätta en bas i om du inte lägger basen i baksätet :p hur ska du få in ljudet i kupén? det räcker inte att fälla ner skidluckan för att det ska bli bra

dem är ju redan betalda vad gör man då:(??

21 761 Inlägg
27 februari 2009
Bygger ändå kanske? wink

Ifall det inte låter som du har tänkt dig så har du iaf provat, även om det blir en del bortkastade pengar på lådmaterial. smile
Du bestämmer.
Senast redigerat av Drönirettab (27 februari 2009)

667 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Bygger ändå kanske? wink

Ifall det inte låter som du har tänkt dig så har du iaf provat, även om det blir en del bortkastade pengar på lådmaterial. smile
Du bestämmer.

material får jag nästan gratis av morbror;)!!! tänkte bygga och se hur det låter får hoppas på det bästa!! mvh

406 Inlägg
27 februari 2009
volvo_245_racing skrev:
Drönirettab skrev:
Bygger ändå kanske? wink

Du bestämmer.

material får jag nästan gratis av morbror;)!!! tänkte bygga och se hur det låter får hoppas på det bästa!! mvh

Annars kanske du kan bygga nåra hyffsade hemhögtalare som du kan lira skiten ur på efterfesten lol
Senast redigerat av xc90 (27 februari 2009)

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

7 283 Inlägg
27 februari 2009
Går det ens att få in basljudet någorlunda vettigt med dubbla 15" i slutna lådor i en 740?
Är väl ingen större mening att spela för bakluckan direkt...

667 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
Brains skrev:
Går det ens att få in basljudet någorlunda vettigt med dubbla 15" i slutna lådor i en 740?

kommer både lägga upp bilder och ladda upp en liten film när bygget är klart;)!!

406 Inlägg
27 februari 2009
Brains skrev:

Rätta mig om jag har fel men vore inte bästa lådan i en 740 vara en bandpass med portarna upp i hatthyllan?.........funkar nog inte med 15":are men i övrigt

667 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
xc90 skrev:
Brains skrev:

Rätta mig om jag har fel men vore inte bästa lådan i en 740 vara en bandpass med portarna upp i hatthyllan?.........funkar nog inte med 15":are men i övrigt

det är nog det bästa men har kört med gaslåda en sluten med 2st 10or basen letar sig in förvånansvärt bra;) mvh

406 Inlägg
27 februari 2009
volvo_245_racing skrev:
xc90 skrev:
Brains skrev:

det är nog det bästa men har kört med gaslåda en sluten med 2st 10or basen letar sig in förvånansvärt bra;) mvh

Men hur är den monterad då? Med basarna rakt mot ryggstödet då eller? För i min lilla värld så borde väl basarna(om man har 2) vara vinklade samt tätande mot skidluckan så att(hoppas du förstår) ingen bas smiter ut i bagaget

7 241 Inlägg
27 februari 2009
xc90 skrev:
volvo_245_racing skrev:
xc90 skrev:

Men hur är den monterad då? Med basarna rakt mot ryggstödet då eller? För i min lilla värld så borde väl basarna(om man har 2) vara vinklade samt tätande mot skidluckan så att(hoppas du förstår) ingen bas smiter ut i bagaget

Återigen..det beror på vad man vill uppnå.
Mer korrektbasåtergivning så har du helt rätt....dock när man kommer till SPL så funkar det ibland helt tvärtom. Men det låter inte bra big_smile

7 283 Inlägg
27 februari 2009
Lonefox skrev:
xc90 skrev:
volvo_245_racing skrev:

Mer korrektbasåtergivning så har du helt rätt....dock när man kommer till SPL så funkar det ibland helt tvärtom. Men det låter inte bra big_smile

Har du inte lärt dig det än? Ju högre man spelar ju bättre är basen, spelar ingen roll ifall den spelar till musiken man lyssnar på eller om den bara låter.
Eller det behöver inte vara högre, ju mer saker inuti bilen skakar ju bättre är basen...

7 241 Inlägg
27 februari 2009
Brains skrev:
Lonefox skrev:
xc90 skrev:

Har du inte lärt dig det än? Ju högre man spelar ju bättre är basen, spelar ingen roll ifall den spelar till musiken man lyssnar på eller om den bara låter.
Eller det behöver inte vara högre, ju mer saker inuti bilen skakar ju bättre är basen...

Just det......sorry jag glömde av det roll

Sök