2763
Sök

Saab 9-5 som drar olja???

Skåne
269 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
Som sagt jag har en saab 9-5 2,3t 170hk! Som gått 23000mil, Som drar olja fast att jag har byttat vevhusventilationen! Finns de några standar fel på dom, eller är det bara turbon som är slut?

//Rally86

Man lever bara en gång......

Medlem 5280
552 Inlägg
Save a horse,ride a jeep...
258 Inlägg
28 februari 2009
Jag ska prova det dom kallar för wd40 tricket...Ut med stiften i med wd40,låt stå över natten. Töm cylindrarna,byt olja,starta och ha igång bilen en liten stund och byt sedan olja igen. Sen kan du köra 50mil innan du byter olja igen. Med lite tur så slutar den dra olja då,om det är så att det var dina oljeringar som hade satt sig.

Hur mycket olja  drar din?
Senast redigerat av babyblue242 (28 februari 2009)

2 164 Inlägg
28 februari 2009
Känn på axeln i turbon.
Glappar den så byt turbo!

MVH

689 Inlägg
28 februari 2009
Säker på att den inte läcker olja då? Nere vid veven är de ju inte helt ovanligt att dom läcker som f*n..

Skåne
269 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
tänkte kolla axlen i turbon imorgon!

Den drar olja den läcker inget!

1 150 Inlägg
Skåne
269 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
lelleal skrev:
är turbon byt ?har byt dom allt mellan 15 till 20+ mil så de kan nog va den isf sen drar ju 95er olja

Okej, tackar för det svaret! Ska kolla den idag!

Räcker det att  jag tar av röret på luft sidan på turbon och käner på den axlen????
Senast redigerat av Rally86 (1 mars 2009)

234 Inlägg
1 mars 2009
Vissa tycker att det är lättare att ta av avgasröret och det kan jag nästan hålla med om. Klämman som håller insugsröret till turbon kan vara riktigt jobbig att få dit igen. I värsta fall får man köpa en ny.
Spruta på rostspray på avgasbultarna och låt det stå en timme eller så så underlättar det wink Man kan använda sig av 1/4 kort 10mm hylsa och en del förlängare för att komma åt den undre skruven till avgassystemet. Det brukar bli lättast om man meckar ovanifrån.

/Eric.

Skåne
269 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
Dahlhjelm skrev:
Vissa tycker att det är lättare att ta av avgasröret och det kan jag nästan hålla med om. Klämman som håller insugsröret till turbon kan vara riktigt jobbig att få dit igen. I värsta fall får man köpa en ny.
Spruta på rostspray på avgasbultarna och låt det stå en timme eller så så underlättar det wink Man kan använda sig av 1/4 kort 10mm hylsa och en del förlängare för att komma åt den undre skruven till avgassystemet. Det brukar bli lättast om man meckar ovanifrån.

/Eric.

OKEJ big_smile  Då vet jag!!

Känner man tydligt om den är kass!!

Saaboholic
3 129 Inlägg
1 mars 2009
Kommer det blårök efter bilen så är det ju också tecken på att turbon rasat..

Eftersom du bytt vevhusventilation så tror jag starkt på att turbon gjort sitt..

"Liberty of thought is the life of the soul"

Skåne
269 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
hedley skrev:
Kommer det blårök efter bilen så är det ju också tecken på att turbon rasat..

Eftersom du bytt vevhusventilation så tror jag starkt på att turbon gjort sitt..

Aa har sj misstänkt de, men vill höra mig för först!!!

Tackar för alla svar smile

2 164 Inlägg
1 mars 2009
När du känner känner på axeln så ska du inte kunna dra axeln ut och in men väldigt minimalt upp och ner.
Är de stort spel byt turbo.
Har du pengar för ett trim så byt till td04 15T 5#.
Men olja och vatten rör då. Den håller bättre.

MVH

7 281 Inlägg
1 mars 2009
Är inte kolvringarna ett "vanligt" problem med äldre 9-5or?

Skåne
269 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
Har haft av downpipen idag och kännt på turbon kunde bara känna ett glapp i sidledd (upp o ner) !!!

skruvad även av slangen som är ingående med luft till intercoolern, och kände med fingret där och fick då lite olja på fingret!

Så vad ska jag göra???  hmmhmmhmm

Skåne
269 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
Fredrik-79 skrev:
När du känner känner på axeln så ska du inte kunna dra axeln ut och in men väldigt minimalt upp och ner.

MVH

Stort och stort glapp upp o ner, neekunde typ röra den typ 1-2 milimeter kanske!!

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
1 mars 2009
Rally86 skrev:
Fredrik-79 skrev:

MVH

Stort och stort glapp upp o ner, neekunde typ röra den typ 1-2 milimeter kanske!!

upp och ner ska det vara pyttelite men inget innoch ut....

2slow

49 Inlägg
1 mars 2009
ska ju knappt vara kännbart glapp, min td04 med 12000 mil glappar inget alls, gt17 som satt på innan glappade nog 4-5mm=tokslut rök som ett ånglok.
men även med frisk turbo så är 0.5liter olja på 1000mil inget konstigt på en 9-5...
Senast redigerat av kvistarn (1 mars 2009)

Man får vänja sig...

2 164 Inlägg
2 mars 2009
Byt turbo.
För standard gt17 är för dålig så därför händerdetta. Har du råd byt till td04 15T 5# turbon med lämplig program vara!

MVH

Skåne
269 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
kvistarn skrev:
ska ju knappt vara kännbart glapp, min td04 med 12000 mil glappar inget alls, gt17 som satt på innan glappade nog 4-5mm=tokslut rök som ett ånglok.
men även med frisk turbo så är 0.5liter olja på 1000mil inget konstigt på en 9-5...

aa men min glappar typ 2mm och drar 0,5liter på 60 mil

och de hör till saken att den inte läcker under till, rycker lite när man gasar på! och de blir inget övertryck i vevhusventilationen!!!!!

Sök