3892
Sök

Två små hål i upphängningen på basen, vad ska jag göra?

733 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
Hallå.

Jag har ett litet problem.. jag har fått två små hål på basens upphängning och vill veta vad man kan göra för att åtgärda det? se till så det inte händer mer än de små hålen och det ska inte se skabbigt ut att lösa det heller. det ena hålet är ca 1 mm i diameter och det andra 2 mm typ.

M.v.h. Emil

733 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
någon måste veta hur man kan göra/bör göra?

M.v.h. Emil

3 714 Inlägg
1 mars 2009
Det borde gå att laga det

Testa limma eller liknande ?

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

497 Inlägg
1 mars 2009
har katten varit för nära basen?tongue

733 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
Audi-powah skrev:

ja katten är huvudmisstänkt för tillfället, små märken, men jag ska plocka av konen imorgon och silikona bakifrån sen ihop med skitet igen :p spricker det så är det bara kona om som gäller :p

M.v.h. Emil

Konsult
1 247 Inlägg
1 mars 2009
Fick hål i en av mina basar tidigare, limmade med superlim för gummi vad det nu heter (hittade det i lokala ica butiken). Det fungerar för mig, men mina basar är inte direkt "top-notch" kan man säga. Lagningen syns knappt och jag hör inga "missljud" och ser inga sprickor..

Mvh Kim

733 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
Tagg3N skrev:
Fick hål i en av mina basar tidigare, limmade med superlim för gummi vad det nu heter (hittade det i lokala ica butiken). Det fungerar för mig, men mina basar är inte direkt "top-notch" kan man säga. Lagningen syns knappt och jag hör inga "missljud" och ser inga sprickor..

Mvh Kim

jag tror inte at det är bra att superlimma på upphängningen då den rör sig ganska mycket, något mer flexibelt hade varit att föredra. jag ska se vad jag hittar på imorgon.

M.v.h. Emil

Konsult
1 247 Inlägg
1 mars 2009
thulle1 skrev:
Tagg3N skrev:

Mvh Kim

jag tror inte at det är bra att superlimma på upphängningen då den rör sig ganska mycket, något mer flexibelt hade varit att föredra. jag ska se vad jag hittar på imorgon.

Det limmet jag syftar på är iprincip lika flexibelt som upphängningen, jag kände inte någon skillnad på hårdheten på den limmade lilla biten och resterande upphängning. Du kan alltid prova på någon annan högtalare för att se om det blir någon skillnad. Jag såg till att använda LITE lim för att hålla ihop det hela, båda på insidan och utsidan.

/Kim
Senast redigerat av Tagg3N (1 mars 2009)

733 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
Tagg3N skrev:
thulle1 skrev:
Tagg3N skrev:

Mvh Kim

Det limmet jag syftar på är iprincip lika flexibelt som upphängningen, jag kände inte någon skillnad på hårdheten på den limmade lilla biten och resterande upphängning. Du kan alltid prova på någon annan högtalare för att se om det blir någon skillnad. Jag såg till att använda LITE lim för att hålla ihop det hela, båda på insidan och utsidan.

/Kim

okej, men det superlim jag testat är inte flexibelt alls, men kan testa på något annat och se vad som händer...

M.v.h. Emil

733 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Svart Sikaflex ska fungera bra till detta. Det är flexibelt, och fäster mot det mesta.

okej, så det är typ som silikon?

M.v.h. Emil

1 785 Inlägg
1 mars 2009
thulle1 skrev:
Audi-powah skrev:

ja katten är huvudmisstänkt för tillfället, små märken, men jag ska plocka av konen imorgon och silikona bakifrån sen ihop med skitet igen :p spricker det så är det bara kona om som gäller :p

Ge katten limmet så kanske han håller sig ifrån att köra klorna i högtalaren nästa gång hehe.... big_smile Jag hoppas alla förstår att jag menar alvar eller inte

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
1 mars 2009
Sika is da shit....
Det har jag oxå testat med innan och det funkar.
Det har dock rätt lång torktid så ha tålamod smile

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

733 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
BMTech skrev:
Sika is da shit....
Det har jag oxå testat med innan och det funkar.
Det har dock rätt lång torktid så ha tålamod smile

var f*n kan man köpa sikaflex då? jag har varit rundor i halva stan utan att hitta något med sika...

M.v.h. Emil

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
2 mars 2009
Jag handlar mitt på järnia butiken...
TOOLS återförsäljare brukar ha.
Och inte ovanligt att även färgaffärer har.
Men ett hett tips är att gå till en glasmästare och fråga om du får det som är över i nån tub.
För det är rätt dyrt och du behövde väl bara lite grann...?

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

X40 Nordic
784 Inlägg
2 mars 2009
Tjena om jag var dig skulle jag låta hålen vara då det inte finns nån anledning att peta på de. Det kan bara bli värre. Det brukar hålla utan problem om man inte rör det. Limma och greja är inte att rekommendera då det binder upp de hela och gör att den ev får fel form och därför slita sönder när basen börjar att röra på sig.

Sika är ett varumärke. Det de menar när de säger sika flex är ett lim som heter PL400 det går att hitta på alla byggvaruhus.

2 174 Inlägg
2 mars 2009
tjena, ett super tips som inte många känner till som lagar basar är naglack. funkar skit bra har använt det på många spruckna basar! mvh kim

733 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
BMTech skrev:
Jag handlar mitt på järnia butiken...
TOOLS återförsäljare brukar ha.
Och inte ovanligt att även färgaffärer har.
Men ett hett tips är att gå till en glasmästare och fråga om du får det som är över i nån tub.
För det är rätt dyrt och du behövde väl bara lite grann...?

jag har hittat, jag köpte en tub på en skepparhandel i ystad för 90 kr så det var bra pris men det var en liten tub, men det räcker smile får se hur det går..

M.v.h. Emil

733 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
m_a_c skrev:
Tjena om jag var dig skulle jag låta hålen vara då det inte finns nån anledning att peta på de. Det kan bara bli värre. Det brukar hålla utan problem om man inte rör det. Limma och greja är inte att rekommendera då det binder upp de hela och gör att den ev får fel form och därför slita sönder när basen börjar att röra på sig.

Sika är ett varumärke. Det de menar när de säger sika flex är ett lim som heter PL400 det går att hitta på alla byggvaruhus.

jag menar INTE ett lim som heter pl400 för det är något helt annat! jag menar sika flex, jag har köpt det nu. vad jag förstår så är pl400 ett lim, men sika flex är lim och tätning som är aningen mjukare. jag behövde något mjukare för att basen ska kunna gunga fram och tillbaka.

M.v.h. Emil

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
2 mars 2009
thulle1 skrev:
m_a_c skrev:

jag menar INTE ett lim som heter pl400 för det är något helt annat! jag menar sika flex, jag har köpt det nu. vad jag förstår så är pl400 ett lim, men sika flex är lim och tätning som är aningen mjukare. jag behövde något mjukare för att basen ska kunna gunga fram och tillbaka.

PL-limmerna är sättlim ja.
SikaFlex är som du säger..ett mjukare lim som när det är torrt fort.ät mjukt och kan flexa....därav namnet smile

Sika har för övrigt MKT roligt i sitt sortiment wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Skogsfan
649 Inlägg
2 mars 2009
Lonefox skrev:
thulle1 skrev:
m_a_c skrev:

PL-limmerna är sättlim ja.
SikaFlex är som du säger..ett mjukare lim som när det är torrt fort.ät mjukt och kan flexa....därav namnet smile

Sika har för övrigt MKT roligt i sitt sortiment wink

Det ha de sannerligen! smile

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

Sök