Brains skrev:
Christian S skrev:
Brains skrev:
Slänger in en extra fråga, hur fungerar en catchtank?
Var någonstans monteras den?
Slipper man kladd i insugsrören?
Hur den fungerar? den samlar upp oljan som finns i vevhus ångorna.
Monteras på valfritt ställe med fördel nånstans på vänster sida i motorrummet då det är där röret går orginal och sen är det bara att leda ner det i den istället för att det går tillbaka till inloppet på turbon alternativt innan gasspjället om det är en sug.
Ja det gör man.
Jag ska själv montera en så man samlar upp oljan i den istället som för som jag hade det förra året då jag körde med helt öppen och hade bara dragit ner en slang ner under bilen.
Syftade mer på vart man drar slangarna.
Om jag har förstått det rätt så går det just nu direkt ifrån ventilkåpan till insuget, då ska catchtanken monteras mellan ventilkåpan och insuget.
Stämmer det?
På vilket sätt skiljer det sig om man har en öppen tank med ett filter på jämfört med en stängd tank?
I den stängda, samlas allt bara på botten då och man får själv göra ren och tömma den till och från jämfört med den öppna som även släpper ut en del?
Nej orginal så går det en slang ifrån oljefällan och upp till toppen och ett plaströr ifrån oljefällan bort till snorkeln mellan LMM & turbon. Det är på plaströret som du ska sätta den och så får du plugga anslutningen på snorkeln.
Det måste ju vara nån form av öppen tank för annars så har ju inte luften/ångorna nån stans att ta vägen, ja oljan samlar sig på botten och så får man tömma den lite då och då.
Jag har köpt en sån här http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=594 som jag ska ha på min, inte så billig men den är snygg.
Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.