5183
Sök

Audi A4 1.8 Turbo Quattro (95-97) (köpråd)

17 Inlägg
24 mars 2006
Trådstartare
#1
Vad ska man se upp med förutom "klonk/gnissel" i framvagnen på dessa ?

- Hur långt brukar motorn hålla generellt ?
- Hur ofta är det kamrems byte ?

- Hur pass viktig är service-bok på de ?


Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
24 mars 2006
#2
motorn håller ganska bra skulle jag tro, har inte hört några krångliga 1.8T och de är flitigt använda av biltillverkarna (just den 1.8T sitter i väldigt många bilar).

kamremsbyte är på 12000 mil (ring audiverkstad för att dubbelkolla)

service är alltid viktig!

man lever bara en gång så lev väl!

HEAVY METAL
765 Inlägg
24 mars 2006
#3
En sak finns att tillägga!!  Vissa varianter av dessa motorer tenderar till att dricka kompiösa mängder Olja utan att det ska vara något egentligt fel enligt verkstad!! Dock värt att veta hur som!  men men. och som vanligt på Audi ska man hålla lite koll på sidolisterna så att dom inte ramlar av..

Annars ska det vara chyssta bilar förutom länkarmarna!

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

17 Inlägg
24 mars 2006
Trådstartare
#4
Låter ganska bra det, tack


90 Inlägg
25 mars 2006
#5
Kolla rosten!
Speciellt om det är en sådan med lister längst ner på dörrarna för där samlas godsaker!
Mvh Christian

Hällre sist än saab!

17 Inlägg
25 mars 2006
Trådstartare
#6
Okey...

Vad bör man INTE betala för en 95-97a Turbo Quattro ?

Under vilken prisnivå bör bilarna hålla sig ?


fyrkrafsare
1 443 Inlägg
26 mars 2006
#7
Bullo skrev:
motorn håller ganska bra skulle jag tro, har inte hört några krångliga 1.8T och de är flitigt använda av biltillverkarna (just den 1.8T sitter i väldigt många bilar).

kamremsbyte är på 12000 mil (ring audiverkstad för att dubbelkolla)

service är alltid viktig!

kamremsintervallen är 12000 mil ELLER 5 år, många glömmer tiden...
95 till 97 har de absolut sämsta framvagnsstagen av alla A4:or, men det finns ju grövre grejor att få tag i, t.ex på www.fastone.se. läckande servo är ett inte ovanligt fel på någon audi. klonk i drivlinan ska man definitivt se upp med, renovera en TORSEN lina är så att säga inte gratis. bromsok och skivor bak ska man hålla koll på oxå (gäller iofs alla bilar med skivor bak). om oken kärvar ihop så måste de bytas och de små asen är inte billiga, lätaste sättet att hålla oken igång är att bromsa hårt och mycket samt använda handbromsen VARJE GÅNG man parkerar bilen. gör man det så blir det mycket rörelse i oken vilket gör att de inte kärvar ihop...
Senast redigerat av TS_quattro (26 mars 2006)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

17 Inlägg
26 mars 2006
Trådstartare
#8
Tackar tackar,

Vad kan man anse vara ett överpris på en 1.8t quattro 95-97 ?
Och hur bra håller drivlinan på de ?



Sök