3579
Sök

Frågor angående slutsteg.

247 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
ja har en jbl 2kanals. jag vill veta hur mkt rms den har.

Uteffekt: 2x75W RMS 4ohm. 2x110W RMS 2ohm. 1x220W RMS 4ohm

så står det på hemsidan. jag fattar inte vad de menar me det..nån som kan förklara?
tackar för svar.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 mars 2009
Ja alltså det beror ju helt på vad du kopplar in för nåt på steget. Om du kopplar på ett par vanliga högtalare/basar som ligger på 4Ohm så får du 2x75Wrms. Om du istället kopplar in tex JBLs GTO högtalare som ligger på 2Ohm så får du 2x110Wrms. Eller om du bryggkopplar steget och kör en 4Ohms högtalare/bas så får du 1x220Wrms. smile
Senast redigerat av ChriZtoffer (2 mars 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

247 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Ja alltså det beror ju helt på vad du kopplar in för nåt på steget. Om du kopplar på ett par vanliga högtalare/basar som ligger på 4Ohm så får du 2x75Wrms. Om du istället kopplar in tex JBLs GTO högtalare som ligger på 2Ohm så får du 2x110Wrms. Eller om du bryggkopplar steget och kör en 4Ohms högtalare/bas så får du 1x220Wrms. smile

okej tack för svar..
men vad är bryggkoppla och hur gör man det?

247 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:

jag har tänkt att koppla 2st 6*9 och en 10:a 2-300 rms tsm

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 mars 2009
Bryggkoppla är när du kopplar samman båda kanalerna och kör dom som en, för att tex driva en bas.

Att köra både 6x9or och en bas på steget är ingen bra idé, så glöm det. Antingen så kör du basen eller så 6x9orna. Annars blir det bara pannkaka av alltihopa! 6x9orna är ju vanliga högtalare som ska spela alla frekvenser, medan basen bara ska spela just bas, vilket blir svårt att få till om du inte har något separat filter till basen. Sen så om du nu skulle ha det så kommer troligtvis 6x9orna att bottna en stund innan basen. Så köp ett till steg för och kör dom separat.

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}

247 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Bryggkoppla är när du kopplar samman båda kanalerna och kör dom som en, för att tex driva en bas.

Att köra både 6x9or och en bas på steget är ingen bra idé, så glöm det. Antingen så kör du basen eller så 6x9orna. Annars blir det bara pannkaka av alltihopa! 6x9orna är ju vanliga högtalare som ska spela alla frekvenser, medan basen bara ska spela just bas, vilket blir svårt att få till om du inte har något separat filter till basen. Sen så om du nu skulle ha det så kommer troligtvis 6x9orna att bottna en stund innan basen. Så köp ett till steg för och kör dom separat.

MVH// Christoffer

tack så jätte mkt för svar..ja ska nog köpa en steg till.

156 Inlägg
6 mars 2009
lånar tråden lite om det inte gör något, funderar på att köpa ett 2 kanalig slutsteg till mina 6x9, har ett 4 kanaligt slutsteg till min baslåda med 2 st 10" basar, frågan är då, kan man koppla det 2 kanaliga från det 4kanaliga eller måste man dra nya lågnivåkablar från sterion och strömkabel från batteriet igen
Senast redigerat av Johnsson_T (6 mars 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 mars 2009
Strömkabeln kan du kanske dela genom ett distributionsblock, beroende på hur grov den är och hur mycket ström dina steg vill ha. Gällande lågnivån, på det 4-kanaliga steget som du har nu (eller det 2-kanaliga som du ska köpa) så kanske det finns en utgång för lågnivå? Då kan du dra från den och vidare. Annars så är det Y-split osm gäller. Bäst vore dock om du har fler lågnivåutgångar på stereon att dra en till, då kan du ställa in ljudet bättre direkt ifrån stereon.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

156 Inlägg
6 mars 2009
ok, tack, men på sterion är ju alla utgångar upptagna, kan man sätta nån förgrening som jag har hört ska funka

156 Inlägg
6 mars 2009
?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 mars 2009
Ja om nu alla utgångar där är fulla så kan du som sagt sätta en Y-split. Om nu inte nåt av stegen har en utgång då.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

156 Inlägg
6 mars 2009
ok, tack, fattade visst lite trögt, hehe

2 914 Inlägg
6 mars 2009
ChriZtoffer skrev:

MVH// Christoffer

nu blir jag lite rädd yikes kan mitt steg vara annars??
jag har ju 4 kanaligt och jag har "bryggat" det till 2 kanaler.
2 st för högfrekvens och 2 stycken på lågfrekvens
jag har bara "skitit" i dom högfrekvens kanalerna och tejpat dom (dvs inte används)
ska jag inte koppla så då det står att det är hög och lågfrekvens??
är ett Rockford fosgate 650 power mosfet (finns fakta på ampguts)
Senast redigerat av kalle_kalle (6 mars 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 mars 2009
Ehrm, nu förstår jag inte riktigt hur du menar här. Du har alltså ett 4-kanaligt steg där u har bryggat kanalerna. 2 av kanalerna använder du dock inte eftersom att det inte finns något lågpassfilter på dom, korrekt? Då använder du ju alltså bara 2 av kanalerna, till en bas. Dom andra 2 ligger då oanvända och ger alltså ingen effekt till nånting.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök