Tja! Sitter och funderar på ett litet problem med ett projekt arbete. Jag och en kompis bygger ljud i hans 740 och började fundera på hur vi skulle kunna stänga av stegen utan att behöva ha en 100A brytare i motorummet. btw så är anledningen til latt vi ska kunna bryta att det kan vara gött att slippa basen emellanåt och dessutom är det vänligare mot batteriet om det skulle krångla. Då kommer frågan! En vanlig kontaktor klarar den 12 v och isf hur många ampere. Om inte finns det någon kontaktor som klarar 12 v och sådana strömmar? tacksam för svar
haha ursäkta om jag formulerade mig lite otydligt för remoten vet jag ju mkt väl om. Problemet i min bil ( min egna) är att steget ligger och tjuvdrar lite även om jag har stängt av allt. (remoten bruten med) och vi vill inte att samma problem ska uppstå i hans bil. Därför jag tänkte med kontaktorn... men jag har inte haft problem med några strömpikar? borde väl inte bli någon skillnad mot att bryta på remoten för innan dess ska ju inte stegen dra ngn ström och då borde det ju bli en strömpik när du ger signal på remoten?
Ja men några mA drar det nog va. Fast jag tycker att det är helt klart försumbart. Varför skulle det bli strömspikar om man stänger av med remoten först och sedan med kontaktor. Sen får man ju självklart sätta på kontaktorn först och sedan remoten.
Klart det finns kontaktorer som har har 12V styrspänning och som kan hantera höga strömmar. Kolla på elfa.se och sen beställ från något annat ställe som är billigare , biltema lär ju ha en del.
Jag har inte mätt på något steg när det har varit avslaget, men är ändå väldigt säker på att det inte ska dra just någonting alls. Möjligen några mA, som du skriver, men inte mer.
Däremot drar de "tomgångsström" i påslaget viloläge, det kan jag hålla med om. 0,5-2 A kan ett slutsteg dra i påslaget läge när man inte spelar någon musik, fast det är inte alla manualer som anger denna förbrukning tyvärr.
sätt brytarn på jord isåf, om du verkligen vill bryta på de matarkablarna
Det var nog den dummaste iden hittills! Med en brytare på jord kommer ju stekt signaljord som ett brev på posten! Om man nu absolut måste ha en brytare på matningen så lär det nog bli på pluskabeln, men det ska ju som sagt inte behövas.