4407
Sök

Går det att räkna ut en bra låda med bara dessa parametrar?

406 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
Köpte 2 st Mutant MT-1205 som nu ska byggas in i fiestan(1980) o detta är de enda parametrarna ja hittar(har sökt mycket på google) Texten nedanför kommer från deras hemsida förutom Fs-värdet som ja hitta på prisjakt.se.      Räcker detta för att kunna räkna ut en bra låda/lådor som passar mig och bilens akustik.  Lutar åt att det borde bli en sluten låda med tanke på utrymmet i bagaget.
Det kanske finns nån vänlig själ som kan hjälpa mig med låduträkningen då jag inte är helt övertygad om gratis-programmens exakthet.
Musiksmaken är allround om det spelar nån roll.
12” (300mm) IMPP Cone with Rubber Edge
• 50oz Magnet
• 2” Heat Resistant Kapton Voice Coil
• Input Power: 120W RMS / 250W MAX
• Frequency Response: 25Hz-2KHz
• Impedance: 4 Ohms
• Sensitivity: 90dB
• Gold Plated Round Terminals for Quick Connection
Thiele Small Parameters
• Qms (Qms Q): 2.004
• Qes (Elec Q): 0.511
• Qts (Total Q): 0.407
• Vas (Acous Vol): 49 Ltr
Fs: 32hz

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

21 761 Inlägg
2 mars 2009
Parametrarna räcker för att få till en hyffsad grundlåda som man eventuellt kan labba vidare med, det stämmer. Bäst hade varit om X-max och Sd hade funnits med också, men det står ingenstans. Jag kollade på MT-1207 och den hade 9 mm i X-max och ca 511 cm2 i Sd, då bör man kunna utgå ifrån dessa värden tycker jag. Det är inte alls orimliga saker. smile

Hur stor låda tror du att det får plats?

406 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Parametrarna räcker för att få till en hyffsad grundlåda som man eventuellt kan labba vidare med, det stämmer. Bäst hade varit om X-max och Sd hade funnits med också, men det står ingenstans. Jag kollade på MT-1207 och den hade 9 mm i X-max och ca 511 cm2 i Sd, då bör man kunna utgå ifrån dessa värden tycker jag. Det är inte alls orimliga saker. smile

Hur stor låda tror du att det får plats?

Måttade idag o max djup är 450mm, max höjd 340mm sad , max bredd 900mm.
Vet ej om det funkar så bra men är väldigt sugen på att bygga lådan så att(sett bakifrån) basarna står som ett V med 45 graders vinkel mot varandra o spelar då alltså snett uppåt, hoppas ni förstår vad ja mena.

21 761 Inlägg
3 mars 2009
Jag kan inte räkna ut alla lådmått på en sån typ av låda tyvärr, men lådvolym och rör kan jag ge förslag på.

90 liter brutto med 2 st 4" rör som är 18 cm långa, dämpmatta (tex polyestermatta) på lådans innerväggar. Både basar och rör är inräknade i lådvolymen.

406 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag kan inte räkna ut alla lådmått på en sån typ av låda tyvärr, men lådvolym och rör kan jag ge förslag på.

90 liter brutto med 2 st 4" rör som är 18 cm långa, dämpmatta (tex polyestermatta) på lådans innerväggar. Både basar och rör är inräknade i lådvolymen.

Okej man tackar, det stämmer faktiskt ganska bra med WinISD programmet ja testade.
Med mitt bygge så blir det 2 lådor på vardera c:a 45 liter avstämda till c:a 40hz

Sök