4407
Sök

Billigt kraftigt steg till dubbla proson 12:or sökes!

660 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
Hejsan!

Jag och en polare ska nu i månaden bygga en låda till dubbla proson 12:or, målet med bygget är att spela så högt det bara går ur dessa skräpbasar!

Har någon ett tipps på ett bra slutsteg till vårat bygge? Saken är den att hela bygget inte ska kosta nå stora summor,

Än så länge har vi införskaffat detta

# 3,5" högtalare fram 20 kr (köpt på skroten!)
# Dubbla proson 12:or 600 kr
# Mutantsteg till framsystem 500 kr

Totalt: 1 120 kr

Ribban ligger på 3 000 kr utan stereo kablar och byggmaterial, alltså får steget som är kvar som ska driva basarna max kosta 1 880 kr. Så klart ska steget vara stabil i runt 2 ohm

//Soderqvist
Senast redigerat av Soderqvist (3 mars 2009)

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

2 914 Inlägg
3 mars 2009
köp bättre begagnat wink

660 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
Jo jag har funderat på det men alla kompisarna ska juh ha sånna fantasipriser för sina steg tongue är lite imot att handla på blocket då man inte vet om sakerna funkar och jag orkar inte åka 60 mil för att kolla om steget funkar för att spara en 500ing

//Soderqvist

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 mars 2009
http://www.blocket.se/vi/20289103.htm?ca=15_s
Där har du ett exempel på ett begagnat steg som klarar budget och som klarar att driva basarna.

Annars om du vill kika på nytt steg.... µ-Dimension Element EL-D 61 kliver strax över budget med sina 1990:- i pris.
Sinus Live A-500 har du med för för 1790:- nytt hos bla Carbonize och Blekinge Bilradio
OBS....detta är bara exempel på steg.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
3 mars 2009
Mutant Black1 har trevliga slutsteg som är riktigt prisvärda.

MVH//Björn

406 Inlägg
3 mars 2009
MDS GP800,  2ohm stabilt optimerat för 2 basar, utförsäljning 1695:- på ex. brc.se

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

660 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
xc90 skrev:
MDS GP800,  2ohm stabilt optimerat för 2 basar, utförsäljning 1695:- på ex. brc.se

Nja kanske om jag får steget gratis, skulle aldrig falla mig in att betala pengar för deras saker..

//Soderqvist

733 Inlägg
3 mars 2009
Soderqvist skrev:
Hejsan!

Jag och en polare ska nu i månaden bygga en låda till dubbla proson 12:or, målet med bygget är att spela så högt det bara går ur dessa skräpbasar!

Har någon ett tipps på ett bra slutsteg till vårat bygge? Saken är den att hela bygget inte ska kosta nå stora summor,

Än så länge har vi införskaffat detta

# 3,5" högtalare fram 20 kr (köpt på skroten!)
# Dubbla proson 12:or 600 kr
# Mutantsteg till framsystem 500 kr

Totalt: 1 120 kr

Ribban ligger på 3 000 kr utan stereo kablar och byggmaterial, alltså får steget som är kvar som ska driva basarna max kosta 1 880 kr. Så klart ska steget vara stabil i runt 2 ohm

//Soderqvist

Skräpbasar? är det de blåa proson så är det inte skräp enligt mig om man jämför med mutant och gas, ganska likvärdigt ofta för runt samma peng menar jag då.

Jag har byggt två bygge med de blåa proson och min slutsats är att de spelar riktigt bra för pengarna och lite över det t.o.m. Vad för låda ska/sitter basarna i? de spelar "bäst/finast" i slutet men kan ändå låta för j*vla bra.

Till dubbla 12orna jag byggde körde jag slutet på runt 40 liter till båda och de fick 300 watt rms per bas, alltså totalt 600 watt rms och de behöver runt 300 watt rms för att låta riktigt bra. Men sen hänger det mycket på resten av bilen, vad är det för bil och framsystem och liknande. Det är inte bara baslådan som ska spela.

Men som steg hade jag tagit ett som lämnar 600 watt rms till basarna, inga dåliga steg.. Det är bättre att köra med ett lite "dyrare" steg på basarna för att de ska låta bra. Jag hade köpt ett begagnat steg för 1500-2000 kr, jag hade nog inte köpt nytt, då det blir ett billigare/sämre. Bättre att köpa ett begagnat för 2000 än ett nytt för 2000, för det begagnade ska var mycket bättre.
Kör ni inget "bra steg som jag gjorde på mina så kommer det inte spela jättebra heller, ett billigt steg på billiga basar kan förstöra hela ljudet. Jag hörde brutal skillnad på basarna när jag testade ett 4 kanals steg så de fick 200 watt rms per bas, det lät både tystare och sämre (dista mycket lättare).

M.v.h. Emil

660 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
Jag hade tänkt köra på en 90 liters sluten låda (Modell finns i galleri) sen har det nog blivit så att jag blir så illa tvungen till att köpa begagnat då det blir billigast/bäst, det blir nog ett finare steg av lite bättre märke typ Kicker DLS eller nått. Som sagt inte riktigt bestämt vad märke än!

Framsystemet kommer bestå av Mutant 6.5" kit då jag fått tag på 2 sånna kit för 250 kr som kommer drivas med ett 2-kanaligt mutant steg (kommer inte ihåg namnet)

Optimabatteri har jag redan, ska dock dra bak 50 mm2 kabel senare, bättre jordpunkter och framförallt grövre ska det bli!

//SkyNard

406 Inlägg
3 mars 2009
Soderqvist skrev:
xc90 skrev:

Nja kanske om jag får steget gratis, skulle aldrig falla mig in att betala pengar för deras saker..

//Soderqvist

Suck:rolleyes: det va bara ett förslag i all välmening..........

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

Sök