Fick på hjulen på min Escort-vagn i helgen så nu e den riktigt mobil igen. Var rätt sugen på att rensa garagegolvet och få lite folk till att knuffa runt bilen med mej i så kunde ja säga att första donuten var avklarad:P
så var de hjul på grejjerna.
blir lite rymmligare i garaget nu när bilen går att flytta runt.
osså lite credd till helgens assistent:) han var till stor hjälp som ja absolut ska gengälda honom när han behöver hjälp med sitt projekt, volvo 360 med Mazda RX3-Wankelmotort:P blir lite mer skruvande imorrn sen blir de fyra dagar i fjällen:)
Enda rätta blå färg är "Ford Racing Blue" ! om du ska byta nyans alltså. Snyggt projekt!
aldrig hört talas om den nyansen;) tror min heter Ford royal blue, nya färgen blir nått som lackeraren blandar ihop åt mej:P kul att du gillar projektet:D
Sådär efter ett litet uppehåll med husjobb och shopping på ELMIA har dörrkryssen äntligen hittat in i bilen, höll tammefan på att bli galen på de sista röret som skulle nothas. höll på i en timme nästan och slipa väldigt lite itaget för galen hade ja blivit om de vart för kort så ja blivit tvungen att ta ett nytt rör... kryssen inpunktade.
hängde på framskärmar lyktor och frånnt för att sedan tejpa över ljusen och sen lägga ett lager glasfiber på dom. och varför gör ja så här då? jo ja ska göra egna quadlights eftersom morette som tillverkar dom som man "SKA HA" på Coswortharna gått i konkurs och de e ingen jävel som säljer sina fin ljus.... så då bygger ja egna:P
sånn vart de la glasfibern över parkeringsljuset så ja blir av med de med, har aldrig gillat alla fint lackade quadlights med ett asfult parkeringsljus... men nu blir de som ja vill;) buren är klar sånär som på lite inboxning här och var osså måste ja få tag i nån som kan göra en besigtning av buren så ja får en vagnsbok till bilen och kan tävla med den om ja vill de:P
kul att det händer nått för någon skall ner i garaget själv lite imorgon och hoppas på att man gör någon nytta antigen med sierran som bara bråkar eller escorten som bara ger kärleksångest... mvh
J.Burnberg skrev: kul att det händer nått för någon skall ner i garaget själv lite imorgon och hoppas på att man gör någon nytta antigen med sierran som bara bråkar eller escorten som bara ger kärleksångest... mvh
ja de e alltid kul med lite rörelse på projekten:)
Så länge sedan sist nu, har gjort en del men inte vart på detta forumet så mycket. men dunkar upp ett gäng bilder nu för att visa lite av vad som hänt.
hängt i motorblock och växellåda för div mätningar.
Efter ett besök av besiktningsman från SBF vart de några saker som fick ändras och läggas till bland annat toyota-stag som ja helst hade sluppit...
har äntligen slaktat taket som ska gjutas av för att senare plastas i kolfiber eller kanske kevlar.
görs framsteg med quadlightsen med.
osså har ja fått köpt på mej lite gulliga bromsok att ha fram.
AP-racing 6kolvs ok som ska jobba med upp till 378x32mm skivor så stoppa lär de göra.
har även talat med TG-Racing och toppen är på G nu så den ska ja hämta inom kort. då ska ja även lämna bakvagnen för modifiering.
så ser de ut i dagsläget ska försöka ha lite tätare mellan uppdateringarna framöver.
Är nu 99% klar med buren:D ett rör kvar att svetsa och sedan är de bara några bultförband och eventuella boxningar:) pratade även med TG idag och toppen är klar för hämtning i mitten av januari:p osså några bilder efter helgens pyssel:
sånt är läget nu hoppas på att vara klar med allt kring buren under julledigheten finns ju en del annat som ska göras på bilen;)
_super_svea_olle_ skrev: Hur har du tänkt lösa de med luft till o från kylaren ?? håller sj då och bygger kylare bak på min låg under bilen halva förmiddagen i dag o funderade på hur man kan göra , kan ju va kul o höra hur andra tänker också
Bra fråga! kommer göra så att kylaren kommer monteras liggande x antal centimeter ovanför golvet i bagaget i en tunnel som går uppifrån och ner. en bit under kylaren kommer ja sätta elfläcktarna och på ovansidan blir det ett lock med två eller fler slangar som matar in luft till kylaren.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/67390/860437_pxwxh5.jpg luftintagen blir förmodligen av detta slag, kanske att ja lägger ett par i bakskärmen framför bakhjulet om den inte skulle ge tillräckligt med luftflöde. nu ska ja ut i garaget och börja slänga ihop fästen i trösklarna till att hänga upp karossen i.
Jag är oxå inne på något sånt där till Audin...Har du nå koll på hur man ska montera kylaren, ritningar eller dyligt som du kanske vill dela med dig av? Fränt bygget helt klart, Keep it up!
_super_svea_olle_ skrev: Hur har du tänkt lösa de med luft till o från kylaren ?? håller sj då och bygger kylare bak på min låg under bilen halva förmiddagen i dag o funderade på hur man kan göra , kan ju va kul o höra hur andra tänker också
Bra fråga! kommer göra så att kylaren kommer monteras liggande x antal centimeter ovanför golvet i bagaget i en tunnel som går uppifrån och ner. en bit under kylaren kommer ja sätta elfläcktarna och på ovansidan blir det ett lock med två eller fler slangar som matar in luft till kylaren.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/67390/860437_pxwxh5.jpg luftintagen blir förmodligen av detta slag, kanske att ja lägger ett par i bakskärmen framför bakhjulet om den inte skulle ge tillräckligt med luftflöde. nu ska ja ut i garaget och börja slänga ihop fästen i trösklarna till att hänga upp karossen i.
Jag är oxå inne på något sånt där till Audin...Har du nå koll på hur man ska montera kylaren, ritningar eller dyligt som du kanske vill dela med dig av? Fränt bygget helt klart, Keep it up!
har inga ritningar utan bygger direkt från huvvettt:P men har tänkt ha en alu-kylare med i stort sett helt kvadratiska gavlar som ska klämmas fast mellan tunneln och "trycklådan" med 5mm skumgummitejp på var sida, tanken är de att de ligger vibrationsfritt men ändå kan ingen luft smita förbi kylet. ska börja bygga på de så fort ja fått köpt mej en kylare;)
Bra fråga! kommer göra så att kylaren kommer monteras liggande x antal centimeter ovanför golvet i bagaget i en tunnel som går uppifrån och ner. en bit under kylaren kommer ja sätta elfläcktarna och på ovansidan blir det ett lock med två eller fler slangar som matar in luft till kylaren.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/67390/860437_pxwxh5.jpg luftintagen blir förmodligen av detta slag, kanske att ja lägger ett par i bakskärmen framför bakhjulet om den inte skulle ge tillräckligt med luftflöde. nu ska ja ut i garaget och börja slänga ihop fästen i trösklarna till att hänga upp karossen i.
Jag är oxå inne på något sånt där till Audin...Har du nå koll på hur man ska montera kylaren, ritningar eller dyligt som du kanske vill dela med dig av? Fränt bygget helt klart, Keep it up!
har inga ritningar utan bygger direkt från huvvettt:P men har tänkt ha en alu-kylare med i stort sett helt kvadratiska gavlar som ska klämmas fast mellan tunneln och "trycklådan" med 5mm skumgummitejp på var sida, tanken är de att de ligger vibrationsfritt men ändå kan ingen luft smita förbi kylet. ska börja bygga på de så fort ja fått köpt mej en kylare;)
//Niklas
Okok tänkte köra med kylaren jag har nu eftersom jag har oljekylaren till växel lådan i den oxå men frågan är om plasten kommer hålla men det borde den ju göra? lägger du den med några få graders lutning då typ?