4442
Sök

Lite hjälp med ljud val ?!

Team740
211 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
hej.

Jag är ingen hejare på vad som är bra och dåligt inom detta område, så tänkte be er som har lite kunskap om att i stället smile

Jag är ute efter nått enkelt ljud till min volvo 240, hade inte tänkt mig en baslåda i skuffen, utan typ 6*9 i hatthyllan och större högtalare i dörrarna, och ett steg till detta ?!?!
Vart kan jag nu hitta ett bra paket runt 1-1500 ?
Det ska vara hyffsat ljud!

tacksam för svar smile

MVH Robin
Senast redigerat av born_rebell (5 mars 2009)

Burn Rubber Not Your Soul

573 Inlägg
4 mars 2009
Det finns hur mkt som helst att välja mellan, beror helt på hur man vill att det ska låta och vilken prislapp du har.

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

Kokar ris
923 Inlägg
4 mars 2009
http://www.brl.se/ har väl lite små rea nu

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

573 Inlägg
4 mars 2009
cenoxide skrev:
http://www.brl.se/ har väl lite små rea nu

brl.... dom hade man ju förtroende för eller inte... många som jobbar där vet ingenting om bilstereo.. tex hitta jag en fin rad på deras hemsida. "Lågnivåkabeln består av två signalkablar (höger- och vänstersignal) och vanligtvis en remotekabel."
jag har då aldrig sett en lågnivå med en remotekabel emellan...

399 Inlägg
4 mars 2009
Inte alls ovanligt att det finns en liten tunn kabel på signalkabel till bilstereo. Sen om den är gjord för remote eller signaljord, däri tvista de lärde.

573 Inlägg
4 mars 2009
Maildaemon skrev:
Inte alls ovanligt att det finns en liten tunn kabel på signalkabel till bilstereo. Sen om den är gjord för remote eller signaljord, däri tvista de lärde.

det är signaljord inget annat, remote är en elkabel, den drar man inte med signalkabel... så är det

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 mars 2009
Men snälla, den ström som går i remotekabeln är ju minimal! Den lilla störning som den möjligtvis kan ge på grund av att den ligger tillsammans med signalkablarna är nog inte märkbar om man inte har grymt fina grejer i bilen, och har man det så är man nog väl medveten om vad man håller på med också. Sen så om man nu använder den som signaljord så går det ju också ström genom den...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

BilstereoNörd
576 Inlägg
5 mars 2009
Ja det är inget att tvista om, den lilla klena kabeln duger endast till remote!

Signaljorden sitter inuti kablarna helst runt (flätad) eller tvistat med signal-ledaren..

Bilens jordsystem utgår från karossen/chassit, hur någon kan tro att en 0.1mm2 kabel ska kunna tillföra någon extra jordning till karossen det är svårt att förstå...lol
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

573 Inlägg
5 mars 2009
ChriZtoffer skrev:
Men snälla, den ström som går i remotekabeln är ju minimal! Den lilla störning som den möjligtvis kan ge på grund av att den ligger tillsammans med signalkablarna är nog inte märkbar om man inte har grymt fina grejer i bilen, och har man det så är man nog väl medveten om vad man håller på med också. Sen så om man nu använder den som signaljord så går det ju också ström genom den...

det kan bli störning så därför ska man inte använda den, där är från början en signaljord. dock ska man inte använda den till det heller då de kan ge störningar. El och lågnivå hör inte ihop, det har aldrig varit en remote och kommer aldrig att bli. Då kan man ju lika gärna strunta i att skärma kablarna å.

BAE skrev:

Signaljorden sitter inuti kablarna helst runt (flätad) eller tvistat med signal-ledaren..

Bilens jordsystem utgår från karossen/chassit, hur någon kan tro att en 0.1mm2 kabel ska kunna tillföra någon extra jordning till karossen det är svårt att förstå...lol
// Tommy

Sant att den inte duger som jord i en bil. Men den ska fortfarande inte användas som remote. El och signal ska aldrig gå på samma ställe...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 mars 2009
Miramithe skrev:
det kan bli störning så därför ska man inte använda den, där är från början en signaljord. dock ska man inte använda den till det heller då de kan ge störningar. El och lågnivå hör inte ihop, det har aldrig varit en remote och kommer aldrig att bli. Då kan man ju lika gärna strunta i att skärma kablarna å.

Det kan bli ja, men risken är nog väldigt minimal och normalanvändaren kommer nog inte att märka av det. I min bil iaf så är nog den remotekabeln den som ger minst störningar då det på båda sidor av bilen ligger kabelkanaler med alla möjliga kablar i som garanterat genererar mer störningar.

Om kablarna är väl skärmade och det ligger en tunn liten remote mellan dom där det färdas någon mA så tror jag knappt att den störning som den kan ge ens är mätbar. Förrästen så om man nu ska vara petig så går det ju faktist ström även i signalkablarna...

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
5 mars 2009
Miramithe skrev:
ChriZtoffer skrev:

BAE skrev:

// Tommy

Sant att den inte duger som jord i en bil. Men den ska fortfarande inte användas som remote. El och signal ska aldrig gå på samma ställe...

Det går alldeles utmärkt att dra remote med signalkabeln..

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

2 914 Inlägg
5 mars 2009
den lilla strömmen går itne ens märka av när det kommer till ljud kvaliteten... inte ens med instrument... om man inte har en jättedålig lågnivåkabel... jag har det själv i min bil och det är inga problem.... kör på det det är inga problem
pluskablen åt steget är ingen höjdare att dra på samma sida som lågnivån dock ;P

Team740
211 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
tack för alla svaren smile

Burn Rubber Not Your Soul

Sök