4016
Sök

Xenon till c70

///R-Rated
528 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
#1
Jag tänkte uppgradera mina strålkastare lite.
Någon som vet hur det där funkar med xeon? Tänkte även ha det på dimljusen.
Senast redigerat av nikotino (17 april 2009)

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
4 mars 2009
#2
Sök sök sök finns uppsjöar av trådar om just detta ! och de heter Xenon

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

282 Inlägg
5 mars 2009
#3
Finns hur många trådar som hälls om xenon.. Sök innan du lägger up.. I övrigt så funkar xenon bra, dock inte i halvljuset.


Supraman
2 300 Inlägg
5 mars 2009
#4
bombare skrev:
Finns hur många trådar som hälls om xenon.. Sök innan du lägger up.. I övrigt så funkar xenon bra, dock inte i halvljuset.

Det funkar bra i halvljusen men blir bäst med klarglasen.
Köp klarglasen före du köper xenon.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
5 mars 2009
#5
Rallykrille
Medlem

Från: Ånge
Registrerad: 2006-07-06
Inlägg: 12

Bil(ar) online:
Toyota Celica "Lek och åka till jobbet bilen"
E-post  PM Re: Xenon lamporVad säger bilbesiktningen?
Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenonljus i dimljus anses vara otillåtet av svensk bilprovning. Xenon HID kan dock monteras utan ovan utrustning i helljus, extraljus etc.

Kontrollbesiktning SBP: Enligt uppgift har SBP direktiv sedan december 2005 att kontrollera xenonljus. Allmänt rekommenderas att tillfälligt byta tillbaka till halogen i samband med den årliga besiktningen om konverteringen gäller fordonets halvljus. Du riskerar annars en ombesiktning (200:-). Detta gäller även xenon i dimljus.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
5 mars 2009
#6
Det här är också vad som gäller om du vill konverterar till xenon lampor, om det kan hjälpa.
LÅNAD TEXT.
dbjanoz
Medlem Från: Osby
Registrerad: 2006-12-15
Inlägg: 1148
E-post  PM Re: Detta gäller vid eftermonterat xenon, plus vad säger polisen?Aleck skrev:
Hej alla biltokar!

Jag har tagit reda på vad lagen säger om eftermonterat xenon på halogena lampor.

Detta är ett mail från vägverket där de berättar om reglementet

Möjligheten att eftermontera strålkastare med xenonljus (HID) eller som de också brukar kallas gasurladdningsstrålkastare (High Intensity Discharge headlamps) infördes i de svenska föreskrifterna den 1 januari 2002 och gäller både för äldre bilar och helfordonsgodkända bilar som tagits i bruk.

Enligt 21 kap. om belysningsinstallation i Vägverket föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar, skall helljus- och/eller halvljusstrålkastare med xenon/gasurladdning vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 98 och ljuskälla till sådan strålkastare vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 99. Halvljusstrålkastare skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den förblir tänd när helljusstrålkastare används.

Fordon med sådana typgodkända halvljusstrålkastare skall dessutom vara utrustat med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet. Dessa tilläggskrav skall kontrolleras och godkännas av Bilprovningen vid en registreringsbesiktning av bilen.

Av mailet kan vi då utläsa att all konvertering av helljus- och/eller halvljusstrålkastare kräver godkännande av ECE-reglementet och sedan en registreringsbesiktning.
Detta mail behandlar dock inte frågan om dimljus, har kollat upp det och Eu-regler förbjuder det på alla bilar, även nyare, därför du aldrig sett det fabriksmonterat heller.

Extraljus är dock helt lagligt och ha xenon lampor i, då man endå stänger av dem vid möten.

Nu till straff för de som ignorerar reglerna, mailade till trafikpolischefen i kronoberg Lars-Erik Nilsson.

Mitt scenario var då att du åker på en flygande besiktning, kör med ej typgodkända konverterade HID hel/halvljus på bilen som Inte bländar och inte är någon direkt trafikfara för tillfället.

Hans svar blev följande:

Hej!

Påföljden blir böter (500:-) samt kontrollbesiktning (bedömning 2) med körförbud som påföljd om denna ej utförs inom föreskriven tid!

Hälsningar
Lars-Erik Nilsson
Trafikpolischef

Så nu när vi rett ut detta kan man då se följande, kör du ej typgodkända lampor konverterat finns risken att du får 500 kr i böter och får plocka av allt för besiktning på 300 kr.
Mitt råd är att låta bli hel/halvljuset och montera extraljus om du är ute efter ljuset, tycker du bilen ser bättre ut med xenon får man helt enkelt chansa eller lagligt konvertera för 7 000-15 000kr.

Hoppas du blivit klokare, det har jag iallafall!
//Alexander Odenius

Ganska typiskt att enskilda personer ska åka dit medans resten får köra vidare. Nu kanske poliser blir arg för att du satt ut hans namn i tråden också.

Detta är tydligen och förblir ett land där man jagar hederligt folk men vågar inte ta de riktiga bovarna för det är ju jobbigt, farligt och ger inte så mycket pengar i kassan.

Senast redigerat av dbjanoz (2009-01-14 15:28:02)

--------------------------------------------------------------------------------
Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Senast redigerat av alain (5 mars 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

///R-Rated
528 Inlägg
5 mars 2009
Trådstartare
#7
alain skrev:
Det här är också vad som gäller om du vill konverterar till xenon lampor, om det kan hjälpa.
LÅNAD TEXT.
dbjanoz
Medlem Från: Osby
Registrerad: 2006-12-15
Inlägg: 1148
E-post  PM Re: Detta gäller vid eftermonterat xenon, plus vad säger polisen?Aleck skrev:
Hej alla biltokar!

Jag har tagit reda på vad lagen säger om eftermonterat xenon på halogena lampor.

Detta är ett mail från vägverket där de berättar om reglementet

Möjligheten att eftermontera strålkastare med xenonljus (HID) eller som de också brukar kallas gasurladdningsstrålkastare (High Intensity Discharge headlamps) infördes i de svenska föreskrifterna den 1 januari 2002 och gäller både för äldre bilar och helfordonsgodkända bilar som tagits i bruk.

Enligt 21 kap. om belysningsinstallation i Vägverket föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar, skall helljus- och/eller halvljusstrålkastare med xenon/gasurladdning vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 98 och ljuskälla till sådan strålkastare vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 99. Halvljusstrålkastare skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den förblir tänd när helljusstrålkastare används.

Fordon med sådana typgodkända halvljusstrålkastare skall dessutom vara utrustat med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet. Dessa tilläggskrav skall kontrolleras och godkännas av Bilprovningen vid en registreringsbesiktning av bilen.

Av mailet kan vi då utläsa att all konvertering av helljus- och/eller halvljusstrålkastare kräver godkännande av ECE-reglementet och sedan en registreringsbesiktning.
Detta mail behandlar dock inte frågan om dimljus, har kollat upp det och Eu-regler förbjuder det på alla bilar, även nyare, därför du aldrig sett det fabriksmonterat heller.

Extraljus är dock helt lagligt och ha xenon lampor i, då man endå stänger av dem vid möten.

Nu till straff för de som ignorerar reglerna, mailade till trafikpolischefen i kronoberg Lars-Erik Nilsson.

Mitt scenario var då att du åker på en flygande besiktning, kör med ej typgodkända konverterade HID hel/halvljus på bilen som Inte bländar och inte är någon direkt trafikfara för tillfället.

Hans svar blev följande:

Hej!

Påföljden blir böter (500:-) samt kontrollbesiktning (bedömning 2) med körförbud som påföljd om denna ej utförs inom föreskriven tid!

Hälsningar
Lars-Erik Nilsson
Trafikpolischef

Så nu när vi rett ut detta kan man då se följande, kör du ej typgodkända lampor konverterat finns risken att du får 500 kr i böter och får plocka av allt för besiktning på 300 kr.
Mitt råd är att låta bli hel/halvljuset och montera extraljus om du är ute efter ljuset, tycker du bilen ser bättre ut med xenon får man helt enkelt chansa eller lagligt konvertera för 7 000-15 000kr.

Hoppas du blivit klokare, det har jag iallafall!
//Alexander Odenius

Ganska typiskt att enskilda personer ska åka dit medans resten får köra vidare. Nu kanske poliser blir arg för att du satt ut hans namn i tråden också.

Detta är tydligen och förblir ett land där man jagar hederligt folk men vågar inte ta de riktiga bovarna för det är ju jobbigt, farligt och ger inte så mycket pengar i kassan.

Senast redigerat av dbjanoz (2009-01-14 15:28:02)

--------------------------------------------------------------------------------
Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Mkt bra svar! Tackar!

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

Supraman
2 300 Inlägg
5 mars 2009
#8
Lagligt kanske det inte e men dom har aldrig haft synpunkter på mina lampor.
Har tom fått igenom de, det enda va att ljusbilden var för låg.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

282 Inlägg
5 mars 2009
#9
klart att det funkar i halvljuset, men det kan bli bländande om du inte har klarglas och automatisk nivåreglering på refflektorerna/lamphuset...



Sök