3518
Sök

Köra utan LMM (Audi A4 1.8t) - Kan det orsaka mycket skada?

I brist på annat :)
526 Inlägg
5 mars 2009
Trådstartare
Misstänkte att min LMM har varit kass ett tag så tog och kopplade ur den (kontakten som sitter på LMM) och körde och det funkade utan problem, innan gick det ryckigt och bluddrade till vid gaspådrag.

Men min fråga är: går det att köra utan LMM utan att motorn tar skada? Nu när jag kör utan LMM går bilen som vanligt, första kilometrarna laddade turbon vansinnigt mycket till en början men tog det lugnt ett tag och nu går den som den ska (utan LMM).

Vet att LMM räknar ut hur mycket luft som går in/ut som används för att beräkna hur mycket bränsle som går åt osv. (kan ha jättefel men så har jag uppfattat det). Att köra utan LMM kan bidra till marginellt högre bränsleförbrukning, stämmer det?

Jag vill mer eller mindre veta vad det blir för konsekvenser att köra utan LMM.

1 948 Inlägg
5 mars 2009
vafan köper du inte bara en ny lmm och sätter dit för?

Med.lem
3 759 Inlägg
5 mars 2009
Den borde inte gå bra då den kör på Nödprogrammet dvs fasta värden..

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

I brist på annat :)
526 Inlägg
5 mars 2009
Trådstartare
Mr_EmCom skrev:
Den borde inte gå bra då den kör på Nödprogrammet dvs fasta värden..

Den går som om det skulle sitta en fungerande LMM i. Däremot går den ner på nödprogram om jag drar magnetventilen.

baltis skrev:
vafan köper du inte bara en ny lmm och sätter dit för?

För att det tryter i kassan just nu och undrar hur akut det är att fixa en ny.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
5 mars 2009
Yes, det BORDE gå, bilen kommer att använda sig av "Limp Home", beror lite på vad du har för styrsystem, men din bil är såpass modern att det inte borde vara någon fara. Men den kommer att ta mer bränsle och ingenting blir särskilt optimerat, utan den kör på redan inprogramerade inställningar.
Senast redigerat av -Mackan- (5 mars 2009)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

642 Inlägg
5 mars 2009
Instämmer i kören, motorstyrningen kommer gå in i "nödläge", ett förinställt läge för att det ska vara minimalt med risk för motorn att ta skada. Din bensinförbrukning kommer ju öka då bilen antagligen kommer fetta på med soppa "för att vara på den säkra sidan".

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
6 mars 2009
går det att se om man blir av med ena ögat...
för mycket bränsle under en lång sikt har skadlig inverkan på motor.
varför inte ta bort luftfiltret när du ändå är igång?

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

Sök