4399
Sök

Moment Topplock, grader?

1 482 Inlägg
5 mars 2009
Trådstartare
Okej en liten fråga...

Vart en liten diskussion på jobbet idag angående momentdragning med gradanvisning.

Jag ska dra min topp med 30nm fastsättning, sen 90 grader följt av 90grader igen ( i rätt ordning såklart ).

90grader= kvarts varv med vilken nyckel somhellst?

ELLER!

Med Gradnyckel som visar 90 grader på en gradskiva vid visst motstånd?

Jag har gått momentkurser men jag har glömt denna detalj..

BLT Service
Theracords Music Label

3 059 Inlägg
5 mars 2009
90 grader kan du dra med vilken nyckel som helst.. Står det bara 90 grader brukar det vara ett kvarts varv.
Så har BMW iallafall.. Ska dras ett visst moment med momentnyckel och sen 90 grader (kvarts varv) två gånger i olika ordning. Kan u göras med vilken nyckel man känner för.

Kan säkerligen skilja från olika bilmärke/modeller så skriv gärna va du jobbar på så blir det lättare för folk att hjälpa dig.
Senast redigerat av Smajly (5 mars 2009)

Gödseldräng
4 529 Inlägg
5 mars 2009
Smajly skrev:
90 grader kan du dra med vilken nyckel som helst.. Står det bara 90 grader brukar det vara ett kvarts varv.
Så har BMW iallafall.. Ska dras ett visst moment med momentnyckel och sen 90 grader (kvarts varv) två gånger i olika ordning. Kan u göras med vilken nyckel man känner för.

Kan säkerligen skilja från olika bilmärke/modeller så skriv gärna va du jobbar på så blir det lättare för folk att hjälpa dig.

nja enligt mina papper jag har liggande framför mig på min M30B35 ska man dra först 60nm sen 86nm
sen dra 90 grader varmköra 20min dra dra 90 grader sen 60nm till

3 059 Inlägg
5 mars 2009
Team-Adolfsson skrev:
Smajly skrev:

nja enligt mina papper jag har liggande framför mig på min M30B35 ska man dra först 60nm sen 86nm
sen dra 90 grader varmköra 20min dra dra 90 grader sen 60nm till

Ursäkta, jag glömde skriva dit 316 compact -97..
Som jag skrev skiljer det säker på bilmärke/modell..
Frågan var dom 90 graderna som i vilket fall som helst ska dras kvarts varv och det kan göras med vilken nyckel som helst.
Senast redigerat av Smajly (5 mars 2009)

1 482 Inlägg
5 mars 2009
Trådstartare
Det är en Bmw M20B25 motor. Står inget om varmkörning i boken.

Står:
30nm fastsättning
90grader
90grader

Ok. Då fick jag min fråga besvarad snabbt smile

BLT Service
Theracords Music Label

vinnarskalle!
907 Inlägg
5 mars 2009
Varmkörning behövs inte på M20B25. Och jag drog precis så som du skriver Noxxer.

Sök